987 cylinder misfire op cilinder 1 en 2 – mogelijke oorzaken?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Cayman 987 cylinder misfire op cilinder 1 en 2 – mogelijke oorzaken?

  • Dit onderwerp bevat 11 reacties, 6 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 weken geleden door Tommy.
12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Hey,

      Vandaag nog eens de 987 Cayman van onder het stof gehaald.
      Warm gereden en dan wat hoger in de toeren en toen kreeg ik plots een “check engine – visit workshop” melding.
      Knipperend oranje motortekentje en blijvend rood uitroepteken (dat laatste is er bij elke melding, ook van lampjes, dus geen speciaal rode kleur).

      Effectief sputterde de motor ook even. Na een minuut ofzo ging de melding weg en reed de cayman verder normaal, ook hoger in toeren. Ik ben verder gereden tot bij de vrienden en verder niet meer aan gedacht.

      Vanavond keer ik terug, zelfde verhaal. Tijdelijk even sputteren, check engine melding, en na een minuut terug weg. Opnieuw verder geen problemen onderweg.

      Thuisgekomen de OBD2 scanner aangesloten met volgende meldingen als resultaat:
      P0300 – Aandrijfsysteem – Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
      P0301 – Aandrijfsysteem – Cylinder 1 Misfire Detected
      P0302 – Aandrijfsysteem – Cylinder 2 Misfire Detected

      Mijn auto is van 2008 en heeft 78.000km gereden, dealer onderhouden volgens opgelegde intervallen, daarboven ook elk jaar nieuwe olie en filter.

      Wat zijn de mogelijke oorzaken hiervan?
      Is het vreemd dat dit op twee cylinders optreedt?

      Typische zaken die na 15 jaar vaker de geest geven?

      Bedankt om even jullie wijsheid te delen!

        Ik heb gisteren zelf de foutcodes gewist.

        Daarnet een 30km gereden, rustig warm, daarna hoger in toeren. Precies niks aan de hand. Geen fouten, geen gestotter.

        Ik hoop op iets eenmaligs, maar aangezien hij toch even schokte gisteren ben ik er niet helemaal gerust in.

          bobines gebarsten

            Ik probeer er deze week eens naar te kijken.
            Misschien moet ik maar meteen een nieuw setje bestellen en vervangen. Dit zit niet in het voorgeschreven onderhoud van Porsche zelf. Voor wat ik op rennlist en youtube ook vind, een typisch dingetje.

            Wat wel vreemd is, is dat het op twee cilinders tegelijk optreedt. Zou toch al zeer moeten lukken dat er net twee bobines stuk gaan.

              Ik zou inderdaad (de wagen is nu 15 jaar oud) eens een rondje bobines en bougies vervangen, normaal ben je voor een kleine 300 euro in onderdelen wel rond. Bij cayman ook niet zo moeilijk te vervangen, wagen opkrikken, achterwielen eraf, de plastic berscherming in de wielkappen eruit, wat vijzen, en klaar. Misschien ook ineens de moment om de boringen van het blok even na te zien met een endoscoopcamera?

              Heb er voor m’n 996 ook 6 klaarliggen omdat er nu 3 soorten bobines op zitten, samen met de bougies en ook de bougiebuisjes (die durven hier nogal eens gaan lekken wat ze ook doen).

                Setje bobines is onderweg. De bougies zijn nieuw van 10/2021, dus die blijven zitten.

                  Iets gelijkaardig gehad, ook ineens 2 bobines die stuk waren. Ze bleven wel stuk en werden niet na een poosje terug goed. Alle zes vervangen en geen problemen meer gehad.

                    Ondertussen nog een aantal ritten gemaakt en geen meldingen meer gekregen.

                    De nieuwe bobines zijn aangekomen en gaan er ergens volgende week waarschijnlijk onder.

                      Vorige week ritje van 300km zonder meldingen.

                      Vandaag dan toch eindelijk tijd gevonden om de nieuwe bobines te monteren. Er zit hier en daar wel een barstje in de behuizing van de oude bobines, maar niets zoals menig youtube filmpje toont.
                      Anyway, ik heb wel de indruk dat hij wat soepeler draait nu. Voorheen durfde hij wel al eens te schudden bij stationair toerental aan de verkeerslichten. Niet constant, maar zo af en toe een hikje. Heb maar een kort toertje gedaan daarnet, maar hij lijkt wel rustiger.

                        goed nieuws en houd ons op de hoogte of de foutmelding nu wegblijft

                          Hallo destijds ook n misfire cil 2 gehad, meermaals, melding soms maanden weg na wissen, 6 nieuwe bougies en bobines gestoken, nooit geen problemen meer gehad, 987 2,9l 2011

                            Ondertussen meer dan een jaar verder en geen problemen of meldingen meer gehad. Wel maar een 3-4000 km gereden.

                          12 berichten aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.