991.2 GT3 RS

  • Dit onderwerp bevat 48 reacties, 15 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 4 jaren geleden door Erwin.
  • Maker
    Discussie
  • 2019 Porsche 911 GT3 RS Shows Up at Nurburgring, 4.2-liter Engine Rumors Grow

    911gt3.jpg

    ith the 911 GT3 RS having remained the only Neunelfer incarnation that has yet to be touched by the 991.2 mid-cycle revamp, Zuffenhausen engineers are currently working at full pace to complete the development of the track toy.

    As you can imagine, the Rennsport Neunelfer is a Nurburgring regular and we’ve now brought along the freshest prototype sighting, which has taken place this week.
    The test car we see here was spotted on the roads in the proximity of the track, with the front end of the car providing a splendid trip through the Porsche parts bin. As such, the front apron, which is shared with the 991.2 GT3, meets a frunk lid that pacts NACA ducts, just like we’ve seen on the 2018 GT2 RS.
    We can’t see the posterior of the test car displayed in the Instagram image at the bottom of the page, but, as we noticed in a spy session that took place at the end of last month, the test cars still pack the 991.1 rear end elements.
    More importantly, the rumors that talk about what lies underneath that massive wing mention a 4.2-liter version of the new 4.0-liter flat-six that debuted on the 991.2 GT3.
    The boxer mill is expected to deliver at least 425 hp and, if this forum chat happens to be true, it remains to see if the 9,000 rpm redline of the GT3 will be maintained.

    Optimists dream about the Rennsport model following the example set by the 2018 GT3 as far as the transmission is concerned. However, given the circuit dedication of the RS models, we wouldn’t hold our breath for the newcomer packing both the obvious PDK gearbox and a six-speed manual. The market debut of the 991.2 Porsche 911 GT3 RS won’t take place until next year.

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
      • GT3RS for the win !
        Beetje verrast dat de Max. Lat. maar 1,6 G is, ondanks de SportCup R op de GT3RS.

            Lovely :first:

                    Veerpootbrug is aan te raden.
                    Kost weinig en kan snel geplaatst en terug verwijderd.
                    Stabilisatorstang is soms wat moeilijker.
                    Verschil ga je ook minder voelen denk ik.

                      Heel leerzaam inderdaad. Mijn garagist suggereert trouwens dikker antirolstangen voor de 968, precies om het comfort te behouden en toch wat aan gevoel te winnen. Plus een stang tussen de voorste veerpoten boven de motor om de stijfheid te verbeteren. Doen?

                        Het is gewoon een prachtwagen, blijft DE auto vd hele lineup voor mij. Benieuwd om te zien wat al de effectieve updates zijn tov de vorige gt3rs en tov de huidige GT3 ! Tijd voor nog eens een tech videootje van AP !

                          Mooie uitleg ! Waarvoor dank

                            Na een facelift is de Porsche 911 GT3 RS ineens 20 seconden sneller op de Ring

                            Krankjorum !? Het is minder dan tien seconden langzamer dan de 180 pk sterkere 911 GT2 RS. Dat geeft wel aan hoe onbelangrijk vermogen tegenwoordig eigenlijk is.
                            Als je naar Porsche luistert, is het aerodynamica. De spoilers genereren 40 procent meer neerwaartse druk dan voorheen. Je hebt gelijk: hij ziet er nauwelijks anders uit dan de vorige GT3 RS. Je zou haast geloven dat Porsche slechts wat friemelde aan het onderstel en de ECU (voor 20 pk extra), een nieuw kleurtje (Lizard Green) op de auto smeerde en hem in de showrooms zette voor goedgelovige mensen.

                            Het gaat om de details. Eerst de motor. Volgens Andreas Preuninger (hoofd van Porsches GT-divisie) kijken we hier naar de net-niet-tweede generatie van de 4,0-liter zescilinder. Het vermogen nam toe met slechts 20 pk, maar achter het cijfer schuilt een nieuwe oliepan, bredere zuigerstangen, een verbeterde olietoevoer, een grotere krukas en herziene kleppen.
                            Het doel was om de 9.000 tpm te bereiken. Waarom? Omdat de vorige generatie RS ‘slechts’ 8.800 tpm deed, terwijl de reguliere GT3 wél 9.000 tpm haalde. Ongemakkelijk. Bovendien is de vermogensafgifte wat natuurlijker. De duw bij 4.500 tpm is een stuk minder voelbaar.

                            In de basis veranderde Porsche niets (McPherson vóór en multi-link achter), maar de gedachte erachter veranderde wel. Reusachtig veel. Dat staat lijnrecht op wat we eerder zeiden over details, maar goed. Waar de meeste auto’s zachte veren en dikke stabilisatorstangen monteren om comfort te waarborgen en toch het hangen in de bochten tegen te gaan, volgt Porsche een race-strategie.
                            Het nadeel van een dikke stabilisator is dat de wielen minder onafhankelijk worden. Plus: het ene wiel kan het andere wiel ook negatief beïnvloeden. Dus maakte Porsche de veren de helft stijver en de stabilisatoren juist minder stevig. Ze realiseerden zich dat de 911 GT3 RS de meest circuit-georiënteerde auto is in het gamma, en dus mag de ophanging ook best een beetje lijken op die van een raceauto.

                            Zet de achteras onder de grootste hoek (dit moet je met de hand doen) en zet de auto in de Sport-modus. Op dat moment veranderen delen in de diffuser van positie voor meer neerwaartse druk. Het resultaat is dan twee keer zoveel downforce als de GT3 bij 200 km/u (144 kilo tegenover 69 kilo). ‘Bij de topsnelheid naderen we nu 500 kilo downforce’, zegt Preuninger. De vorige generatie genereerde slechts 330 kilo.

                            Maar, hij weegt nog altijd 1.430 kilo. Op papier is de auto zelfs 10 kilo zwaarder. ‘Als je appels met appels vergelijkt, is de Porsche 911 GT3 RS inderdaad 10 kilo zwaarder. Maar dat komt door een verandering in het certificeringsproces. Vroeger kon je de lichtste specificaties pakken en dat getal op papier zetten. Nu moeten we meten met meer uitrusting’, aldus Preuninger.

                            Het Clubsport-pakket snoept overigens 28 kilo van het totaal af, waarbij de magnesium wielen 11,5 kilo verschil maken.

                              [quote=”DST” post=266133]Tot 250km/u trekt ie als gek, daarna wordt het snel minder
                              Komt niet in de buurt vd topsnelheid ook ni op het langstuk? Of is da daar bergop?[/quote]

                              Puur door aero settings.

                              Een kortere diff gaan ze niet steken, ik zie Porsche niet “vals spelen”. Snelheden liggen hoger dan met een 991 cup (op slicks), rondetijd is zowate even snel.

                                Zit waarschijnlijk een korter differentieel in.
                                Word veel gedaan voor circuit gebruik.

                                  Is trouwens blijkbaar niet Lars Kern maar Kevin Estre op het fimpje, mi scusi !

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 48)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.