991 club sport ??

Home Forum Porsche Talk 991 club sport ??

  • Maker
    Discussie
  • Fijne geruchten vanuit Stuttgart: Porsche zou een 911 aan het ontwikkelen zijn die de focus heeft op puur rijplezier op de openbare weg.

    En de aanleiding lijkt voor de hand te liggen: Porsche verwachtte maximaal 2000 Porsche Cayman GT4’s te verkopen, maar heeft ondertussen al zo’n 3500 orders geschreven. Men schijnt die orders niet eens allemaal te kunnen voldoen omdat er te weinig productiecapaciteit is. En dus zou Porsche achter de schermen keihard werken aan een goedmakertje voor de liefhebbers van puur rijplezier.

    Volgens Autocar zou Porsche werken aan een 911 die de focus heeft op rijplezier op de openbare weg. Een soort “911 GT” die niet ontwikkeld is voor maximale snelheid en optimale grip. Nee, de 911 GT moet een handbak krijgen, een chassis dat gericht is op maximaal gevoel en een optimale interactie met de bestuurder. Niet de (semi-)racefocus van een GT3 (RS) maar een optimale funfactor voor op de openbare weg. Waarschijnlijk zal deze voorzien worden van een smalle body en niet al te brede banden, in een setup die moet zorgen dat de auto op de limiet een fijne balans heeft, zonder dat die limiet onmogelijk ver weg ligt. Qua motorisering wordt gedacht aan de 3.8 uit de 991 GT3 in vrijwel gelijke specs.

    De onlangs vastgelegde “GT5″-badge zal het waarschijnlijk niet worden, aangezien dat een 911 onder de Cayman GT4 zou plaatsen. Het genoemde concept doet wellicht meer denken aan een 911 Club Sport, maar ook dat is meer een track-focus dus waarschijnlijk komt er een andere titel.

    Het blijft nog even afwachten of de geruchten waarheid blijken, de verwachting is dat het nog tot volgend jaar zal duren tot we voor het eerst zullen kennismaken met dit nieuwe smaakje 911. Kunnen wij tot die tijd nadenken over de naam. Wordt er een oude modelnaam afgestoft voor deze lijn? Wellicht wordt het 911T of 911R?

    bron: digitaltrends, autoweek en Motorauthority

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Ik denk dat de GT4 in goede staat wel wat kan worden in de toekomst.
      Want ik denk ook dat er vele van die GT4’s veel circuit zullen gaan doen.
      Een ander deel zal na wat jaren snel van eigenaars gaan wisselen.
      Ze zullen dan na wat jaren bij mensen terecht komen die gaan besparen op onderhoud en zo gaan ze dan snel in waarde zakken.
      Ik zie het een beetje zoals de BMW M3.
      Vind daar maar een eentje van bvb 10 a 15 jaar die in goede staat is.

        +1 bcc !

          Awel, goei vraag Rufie. Heb het me ook al afgevraagd.

          Ben zelf enorm gecharmeerd door de GT4 ! En als je in de GT line-up kijkt lijkt het wel relatief gezien “een koopje”. Het is een dijk van een wagen voor 85k. De laatste actuale GT met manuele bak.

          Maar je kan er ook niet naast kijken dat hij waanzinnig wordt gehyped. Bijna tot op het onrealistische af soms. Je zou soms haast gaan denken dat de GT3 op zijn tellen moet gaan passen. En hierin schuilt volgens mij het gevaar.
          En ergens heb ik een beetje schrik als de eerste storm gaat liggen er eigenaars gaan zijn die toch niet helemaal content zijn omdat ze om de verkeerde reden kochten of omdat hun overgeïnflateerde verwachting niet ingelost werden en er een significant deel op de tweedehands markt gaan komen.

          Ik vraag me soms af waarvoor die hype allemaal nodig is. Laat die GT4 toch zijn wat hij is. Een bangelijke gefocuste sportwagen. Spreekwoordelijk gehandtekend door AP en zijn GT team, met grip, downforce, laag gewicht, uitstekende remmen en balans, voor de oldschool gentlemen driver die staat op zijn manuele bak en meer belang hecht aan zijn beleving en rijplezier dan aan de ultieme rondetijd.
          Maar hou toch de verwachtingen realistisch, schrijf hem in de pers niet tot op hoogte of hoger dan een GT3 die de helft meer kost.

          Binnen een paar jaar gaan we weten wat al die ravende reviewers er echt van dachten. Let maar eens op. Bij elk nieuw model wordt er in de rapte wel eens iets gezegd van wat er niet goed was aan het vorige model, hoewel dat ze dat initieel nooit hebben gezegd, gemerkt of toegegeven.

          Dus wat gaan de prijzen doen ? Zoals altijd, nobody knows …

            Wat denken jullie eigenlijk van de GT4 ?
            Zou dat een belegging zijn of zou het nooit de gekte van prijzen van een GT3 evenaren ?

              @Rufie : Helemaal mee eens, ze overdrijven met al die “speciale” modellekes. Bij mij is het zover dat ik al maar met een half oog meer lees (wekelijks lijkt het wel tegenwoordig) met wat voor nieuwe zeverprul ze nu weer afkomen. Er lijkt altijd wel een ander kleurtje of lettercombinatie gevonden te zijn voor quasi hetzelfde. Want uiteindelijk zijn die specials zelden iets wat je niet zelf kan samenstellen uit de gewone reeksen. Het begint nu echt vervelend te worden.

                Like in the good old days, meer moet dat niet zijn !

                We zullen maar stoppen met dromen zeker… 🙂

                  [quote=”Rufie” post=206666]
                  De 968 was te duur naast de 911. Om beter te verkopen, hebben ze een uitgeklede versie, de CS, op de markt gebracht. Was goedkoper dan de gewone 968. Logisch, want je kreeg ook minder.
                  [/quote]

                  Je kreeg inderdaad minder luxe, maar meer rijplezier.
                  Zeker wanneer je de juiste opties koos (en/of wegliet :))

                  Vandaar de opmerking: De 968 CS was een succes toch qua rijplezier
                  Niet voor niks uitgeroepen tot een van de beste driver cars van de jaren 90.

                  Dus tip voor de 991 CS
                  Dump wat standaard uitrusting (lees: gewichtsverlies op een goedkope manier), zet er een strak onderstel, een iets directer stuur e.d.
                  En vooral: verlaag de prijs 🙂
                  Dan gaat de value 4 money, 2x omhoog

                    We begrijpen elkaar Peter haha

                      @Rufie; ik was tegelijk hetzelfde aan het denken en typen precies:-)

                        een 911 die dus niet focust op rondetijden zoals een GT3 want smaller van banden en setup maar wel zelfde vermogen? Lijkt alsof elk gaatje van commerce moet worden gedicht. Waar staat een GTS dan…? Of is dit een semi GT3 zonder al de ‘opzichtige’ maar nuttige spoilers en toeters en bellen voor circuit? Het lijkt me wel iets, maar waartss plaatsen ze deze wagen dan, tss GTS en GT3? Vele modellen ondertss in de line-up…

                          Toch enkele bedenkingen :

                          Porsche kan de productie van de GT4 niet aan, dus gaan ze nog maar een modelletje bijmaken om nog wat meer werk te hebben ? Is het zo ? 🙂

                          Gisteren dat bericht ook gelezen.
                          Ik dacht eigenlijk dat de GTS tussen de gewone Carrera en de GT3 zat…

                          Zijn ze het nu niet een beetje teveel aan het uitmelken ?

                          De 968 CS was bij de introductie helemaal niet zo een succes. Nu pas de laatste jaren.
                          De 968 was te duur naast de 911. Om beter te verkopen, hebben ze een uitgeklede versie, de CS, op de markt gebracht. Was goedkoper dan de gewone 968. Logisch, want je kreeg ook minder.
                          Nu is die tendens omgekeerd : hoe minder, hoe kaler, hoe duurder 🙂 (wel beetje kort door de bocht dit laatste)

                            Wel de 968 CS was een succes
                            Toch qua rijplezier
                            Als ze nu ook nog eens de prijs van de 911 CS wat naar beneden zette 🙂

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.