Home › Forum › Porsche Talk › 992 BIV en wegenbelasting
- Dit onderwerp bevat 41 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren, 1 maand geleden door bccars.
-
MakerDiscussie
-
2 september 2019 om 00:11
Weet er iemand welk de BIV en jaarlijkse wegenbelasting is op een nieuwe 992 en de 992 S ?
De 992 C2 heeft 385 pk en de 992 S heeft er dacht ik 450, iemand enig idee van deze prijzen ?
Blijkbaar zou dit in Januari weer veranderen en meer als verdubbelen betreft BIV ????
Alvast dank voor de reactie :up: -
MakerDiscussie
-
[hide]Er zit zo ook nog een klein LV stemmetje in mijn achterhoofd, in combo met een bom van een V8 biturbomotor dan, maar je geeft toch zoveel op in comfort en gebruiksgemak …[/hide]
[hide]https://www.autoscout24.be/fr/offres/volkswagen-golf-gti-clubsport-s-400-2-0-tsi-310-pk-essence-rouge-4e5b6861-ea95-6c46-e053-e350040a6db1?cldtidx=9
Ik heb ff aan den deze ‘lichte vracht’ gedacht alvorens ik mijne TCR gekocht hebt :driver:
[/hide]:driver:
[hide]Ik zoek alvast voor mijn volgend bedrijfsvoertuig er eentje dat ook wltp <50gr zal zijn. Het is alleen heeeeeeeel goed uitkijken op de website en in de catalogi van de fabrikanten.[/hide]
Het vervelende is dat in de wet enkel verwezen wordt naar CO2 en niet naar de vaststelling hiervan volgens NEDC2.0 of WLTP methode.
Op heden is er wettelijk geen sprake van een valse hybride indien CO2 < of = 50 gr. en energiecapaciteit batterij > of = 0,5 kWh per 100 kg. wagengewicht. Indien men echter overstapt naar WLTP dan zullen wagens die nu voldoen aan de norm < of = 50 gr. niet meer voldoen aangezien de WLTP over het algemeen hoger is dan de NEDC2.0. Bv. Audi Q5 55 TFSIe volgens NEDC2.0 < 50 gr. doch volgens WLTP > 50 g., waardoor voordeel van alle aard vanaf 2021 mogelijks stijgt van 1.986,19 euro naar 5.759,94 euro.Wet van 25 december 2017 houdende hervorming van de vennootschapsbelasting (B.S. 29 december 2017) :
“Indien het in artikel 65 bedoelde voertuig een oplaadbaar hybridevoertuig is als bedoeld in artikel 36, § 2, tiende lid, dat uitgerust is met een elektrische batterij die een energiecapaciteit heeft van minder dan 0,5 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht of een uitstoot heeft van meer dan 50 gram CO2 per kilometer, dan is het in het eerste lid bedoelde in aanmerking te nemen CO2-uitstootgehalte gelijk aan dit van het overeenstemmende voertuig dat uitsluitend voorzien is van een motor die gebruik maakt van dezelfde brandstof. Indien er geen overeenstemmend voertuig bestaat dat uitsluitend voorzien is van een motor die gebruik maakt van dezelfde brandstof, wordt de uitstootwaarde vermenigvuldigd met 2,5”.
Onder oplaadbaar hybridevoertuig wordt verstaan het in artikel 65 bedoelde voertuig dat zowel is uitgerust met een brandstofmotor als een elektrische batterij die opgeladen kan worden via een aansluiting op een externe energiebron buiten het voertuig.
De Koning kan bepalen wat moet worden verstaan onder overeenstemmend voertuig. De Koning kan, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, de in het negende lid bedoelde minimale energiecapaciteit verhogen tot maximaal 2,1 kWh per 100 kilogram van het wagengewicht”.[hide]Ik bekijk het fiscaal vanuit het perspectief van een firma, dan is <50gr dacht ik prima.
Als de Q5 inderdaad boven die 50 uitkomt tja ...
Vind het wel wat ambetant dat nu dat die co2 zo belangrijk geworden is in de keuze van een voertuig, dat de fabrikanten precies lijken moeite doen om de cijfers zo obscuur mogelijk weer te geven.
[/hide]Nee hoor, BMW 530e : 41 volgens NEDC2.0 en 46 volgens WLTP, de Audi Q5 TFSIe heeft zelfs een WLTP hoger dan 50 waardoor deze mogelijks vanaf 2021 als valse hybride zal worden aangemerkt
[quote=”geertg” post=278271]
Er zijn gelukkig nog uitzonderingen : BMW X5 45e (394 pk met 20″ velgen) : 41 CO2 volgens NEDC2.0 en 34 volgens WLTP.[/quote]De bmw 530e en 745e ook denk ik.
De Audi A7 Tfsi e en Audi Q5 Tfsi e
…
En er zijn er nog op komst
alléé, dat komt mij dan goed uit, want ik zou m toch pas inschrijven in Januari 2020 :first: :happydance: :up:
Inderdaad, zo wordt het vermeld in het regeerakkoord (p. 295) :
“In de verkeersfiscaliteit vergroenen we het wagenpark via de invoering vanaf 2021 van de nieuwe Europese verbruiks- en emissietest (WLTP) voor voertuigen, maar verhogen we de belastingdruk niet. Meer vervuilende wagens worden duurder, milieuvriendelijkere wagens goedkoper”.
blijkbaar een jaartje uitstel betreft verhoogde BIV en verkeersbelasting, of zie ik dit verkeerd ?
Quasi alle bedrijfswagens zullen in ieder geval zwaarder belast worden indien men de WLTP norm i.p.v. de NEDC2.0 toepast voor het berekenen van het voordeel van alle aard (en aftrekbaarheid vennootschapsbelasting zal verlagen).
Er zijn gelukkig nog uitzonderingen : BMW X5 45e (394 pk met 20″ velgen) : 41 CO2 volgens NEDC2.0 en 34 volgens WLTP.https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20191004_04644539
pas in 2021 zeggen ze nu.
(wat me logisch lijkt aangezien ze geen regering hadden en op minder dan 3 maand tijd niks gedaan krijgen qua wetgeving en alles organiseren.)ja ok, maar we zijn bezig over nieuwe autos de uwe was al 7 jaar oud en de BIV is reeds aangepast en geindexeerd sinds 2012.
Bovendien, BIV zakt met de jaren… dus moet je anders vergelijken
nieuw BIV 3.4 toen , in 2012
nieuw BIV 3.0T nu oude meetwaarde
nieuw BIV 3.0T volgend jaar met nieuwe meetwaardeEDIT, en voor ik het vergeet : In principe moet je het bedrag van 2012 nog corrigeren voor inflatie.. Ruw gerekend 10%
10000 toen is 11000 nu. (wat verklaard waarom een 911 base price nu 100K + kost)Vorig jaar betaalde ik 1062.5 euro BIV voor een 991 cabrio 2012 3.4 motor
Maar goed, als je het vergelijkt bij vroeger…
de BIV van de 911 was de laatste jaren aanzienlijk gezakt door het introduceren van de 3.6 NA > 3.0 met TurboVia oude systeem verlaagde Porsche daarmee het CO2 aanzienlijk waardoor het BIV enorm zakte. Dat was natuurlijk de grote reden van die Turbo die ze op de 911 en op de 718 introduceerden.
Persoonlijk heb ik dat altijd een schande gevonden want het geluid van die turbo light applicaties was gewoon een stuk minder, en al helemaal in t geval van de 718.
Turbo was makkelijke manier om toch PK en wel lagere CO2 te krijgen via de oude meetmethode omdat je geen hoge uitstoot hebt als je maar laag genoeg in toeren en hoog genoeg qua versnelling door die test programmas rijdt.
Dan doet die turbo namelijk niks.
In de echte wereld trek je uiteraard wel toeren want je wil je power.
WLTP testing houd daar nu rekening mee en krijg je een correctie op het BIV.
Weet er iemand hoeveel het BIV was op een laatste 911 Carrera met 3.6 vs de eerste met 3.0T?
Als WLTP nu de correctie in BIV brengt zal porsche misschien die 3.0T kunnen terugdraaien naar een 3.0 NA motor…weegt minder, maakt mooier lawaai(alhowel met partikel filters hedendage) en is zuiniger dan gelijk welke 3.0 turbo.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.