Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › 993 danst op de weg
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 19 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 2 maanden geleden door Luc Van Sande.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
De mijne heeft afgelopen week dezelfde kuur ondergaan … Koni’s, wat versleten rubber vervangen, uitlijnen en man, man, een andere wagen, wat een rustige, zelfzekere wagen is dat geworden …
Als kers op de taart de sound wat laten aanpassen 😉
Ik kan er weer even tegen :driver: :happydance:
Thx Gert :respect2:Zopas mijn 993 afgehaald bij Carnewal 😆 Nieuwe ophanging en cardanassen achteraan en het boeltje laten uitlijnen , man man wat een verschil ! Nogmaals dikke dank u wel Gert . Niet te geloven wat een verschil dit maakt als een vakman je wagen uitlijnt . :hail: :hail: :hail:
Ik vond het ook leuk youyou, ik ga enkel de schokdempers vervangen, de hoogte blijft dezelfde anders kan ik niet meer in mijn garage 😉
Gert heeft Koni FSd’s geplaatst. Hij vond dat het beste voor een 993. Met Koni’s heb je iets meer comfort dan met Bilsteins, die iets harder zijn. Maar ook belangrijk : met Koni’s geen probleem op de keuring (omdat ze achter niet instelbaar zijn, juist gelijk de originele , door Porsche geplaatste schokdempers).
Is ook vervangen tegelijkertijd : spring tops, rubbers voor spring-tops , bump-stops en bellows. Eigenlijk allemaal kleinigheden, maar toch ook belangrijk. Wat het allemaal juist inhoud : daarvoor kun je best Gert Carnewal eens contacteren.
De standaardveren (M030) zijn behouden gebleven. Het was absoluut niet nodig om die te vervangen, zei Gert (993 heeft 107000 km.).
De originele, door Porsche geplaatste schokdempers zijn niet veel waard en zouden al na enkele jaren versleten zijn.Al bij al , ik ben nu super content over de wegligging en het rijgedrag van mijn 993.
Je hebt al een supercar Rocco, ben er verliefd op geworden nadat ik hem irl heb gezien. Had net niet genoeg tijd om je beter te leren kennen, het was mijn eerste ervaring met een forumgebeuren. De zenuwen stonden iets te gespannen. 😉
Lechapeau, denk niet dat het aan de originele schokdempers ligt, waarschijnlijk de uitlijning of draagarmrubbers van de ophanging.
Bij een 993 moet kinematic toe geregeld worden achteraan, iets wat ze bij de meeste bandencentrales niet kunnen omdat ze het gereedschap en het verstand niet voor hebben. Zelfs de mijne rijdt nu véél veel beter op zijn oude schokdempers nadat Gert hem uitgelijnd had. Hij was er dan ook meer dan 2 uur aan bezig … de gewone bandencentrale deed het op een half uur en slaagde er in om zelfs met hun computer alles op verkeerde waarden te zetten, dus ja dag en nacht verschil. Binnenkort gaan er nog koni fsd onder bij mij en dan gaat hij opnieuw bij carnewal voor uitlijnen :up:
Ook vooraan best nieuwe rubbers in de triangels laten steken, niet van powerflex maar die van Gert die zijn beter …
Correct uitgelijnd en met goeie shokdempers is een 993 4S niet van de baan te krijgen, Fin ja, alles kan maar dan moet je toch stoten uithalen….
Mijn eerste rit van 300 km in de 993 4s was er een met dichtgeknepen billen en zweet in de handen. Wist niet wat ik meemaakte …… 🙄 dacht dat een Porsche super wegligging zou hebben.
Na twee keer uitwegen, uitlijnen en nieuwe achterschokbrekers is hij minder spannend maar nog niet top. Heb de fout gemaakt om achter nieuwe orginele schokbrekers te plaatsen. Taffy wat voor schokbrekers en wat voor veren heeft Gert geplaatst.
:up:
Is toch super hé, zo’n professionals die onze karretjes zo goed soigneren.
Na het vervangen van banden en opnieuw uitlijnen was het probleem van “dansen” niet echt opgelost bij mijn S.
Ik heb het advies van velen onder jullie opgevolgd : ik heb de 993 naar Gert Carnewal gebracht.
Ik ben de Porsche gisteren gaan ophalen. Gewoon SUPER hoe hij nu rijdt !!! Dit is een geheel andere wagen, zo stabiel als een trein, en super afgeveerd.Ik ben dus echt héél tevreden van Gert. Hij heeft nieuwe schokdempers geplaatst en opnieuw uitgelijnd (zoals het moet, en niet zoals bij een gewone bandencentrale). Resultaat is verbluffend.
Merci Gert !
Dus : eenieder die een probleem heeft met zijn wegligging, één adres : Gert Carnewal. Hij is de man met kennis van zaken !bandencentrale dimi megens in Gierle: éénmansbedrijfje en de kerel heeft vroeger nog bij OPC Geel gewerkt.
is nu een jaar of 5 bezig en heeft flink geïnvesteerd in nieuwe installaties.Carnewal zit in de mooie Vlaamsche Ardennen, en tot nader order is dat Oost-Vlaanderen.
Je kan combineren met een rondritje hier.
dank voor advies.
best eerst eens naar een goede bandencentrale gaan.
Gert Carnewal is in West-Vlaanderen, dacht ik, is nogal ver voor mij.
Kent iemand een goede uitlijnspecialist voor een 993 in Limburg of Kempen ?
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.