993 met xenon lichten – keuring??

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 993 met xenon lichten – keuring??

• Maker
    Discussie
  • Heb interesse in een Nederlandse 993 C4 maar hij heeft Xenon lampen met koplampsproeiers terwijl de optie 601 niet in zijn optielijst staat. Ook heeft hij langs zijn lichtschakelaar het wieletje om hoogteafstelling te regelen van de gewone koplampen. Ik heb hier en op andere forums al heel veel gelezen over xenons die achteraf zijn ingebouwd. Heb toch nog een paar vragen:

1) indien hij oem litronics achteraf heeft ingebouwd gekregen, heeft hij dan ook automatische hoogteregeling, en hoe dit makkelijk te zien? Bewegen deze originele litronics van een 993 ook als je hem start? Moet bij achteraf inbouwen van oem litronics het hoogteregel wieletje op het dashboard verwijderd worden?
    2) als het niet over oem xenons gaat en hij heeft geen automatische hoogteregeling dan krijg ik hem wellicht niet gekeurd in België, correct?
    3) is het makkelijk terug om te zetten naar gewone lichten, km dan eventueel door de keuring te geraken,of is dit moeilijk, kostelijk?

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • Heb nu ook wat meer gelezen, er waren zelfs 993 met het afstelwieltje MET af fabriek litronics een tijdje…. En de litronics af fabriek hadden ook geen aut. Hoogteverstelling:

http://78.47.139.25/archive/index.php/t-4334.html

Als je de officiele oem litronic kit koopt voor retrofit dan zit er ook geen self leveling systeem bij. Wel moet je volgens handleiding natuurlijk het afstelwieltje afkoppelen.

1) ja, rijdt enkel met je voorwielen ergens op een talud of een sterk hellende oprit, ondergrondse, …
        de manuele stelknop moet niet verwijderd worden, maar ze mag niet meer werkzaam zijn. let op! dit knopje is voor de keurders vaak een rode lap wanneer ze dit opmerken in combinatie met xenon. dan zijn ze zeer oplettend 😉
        2) vroege Duitse 986 en 996 hadden af fabriek litronics zonder sproeiers, maar in België zijn hoogteregeling EN sproeiers altijd verplicht.
        3) met een stel gewone koplampen achter de hand is het idd amper 5 min werk om de units er uit te halen en andere er in te steken.
        of als het slim gemonteerd is (stekker niet afgeknipt) dan kan je de ballasten afkoppelen, de halogeens er in en terug aansluiten. dan is het 10 min. werk.

993koplamp.jpg

Ik heb op mijn 993 de Xenon kit van Tore Bergville staan en ondertussen toch al 2 keer de jaarlijkse keuring gepasseerd zonder opmerkingen.
          Ik zorg er wel altijd voor dat de lichten afgeregeld staan voor ik naar de keuring ga.
          In het slechtste geval kan ik de gewone verlichting direct terug inbouwen, max 5min werk.

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.