Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › 993 Targa of 996 … ?
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 16 jaren, 11 maanden geleden door ken.
-
MakerDiscussie
-
31 oktober 2007 om 16:38
Ik heb mijn oog laten vallen op een prachtige 993 TARGA 1996 (bij Evoluzione Motors in Berlare). 138.000km, 37.400€
Voor datzelfde budget vind ik in Affligem (bij Rossignol) een 996 Van 2000 full option met 128.000km
De wagen zal dagelijks worden gebruikt (35 Ã 40.000km/jr)Iemand ervaring met de vermelde dealers ?
Mijn hart zegt 993, maar qua comfort scoort de 996 hoger…
Wie kan helpen de knoop door te hakken ? -
MakerDiscussie
-
[quote=”mcklusky”:3dwuwz0u]zeker doen, anders kan je onmogelijk zelf een vergelijk maken…[/quote]
100% gelijk, is de enige manier om jezelf te overtuigen wat anderen ook mogen beweren.
zeker doen, anders kan je onmogelijk zelf een vergelijk maken…
niet evident hé.
De stand is nu 7 pro 993 tegenover 5 pro 996.
Ik ga toch ook maar eens naar die 996 kijken maandag
🙂 )[quote=”hansdemeyer”:2o5713m0]Kan een “officiële porsche-diagnose” hier nog veel aan toevoegen ? Wat moet ik mij bij de ‘kost’ van zo’n diagnose voorstellen ?[/quote]
Een officiële garage heeft er geen baat bij het mooier voor te stellen dan het is. Reken op 100 eur voor een deftige diagnose. Dubbel en dik zijn geld waard. Elk punt wordt afgecheckt en je weet waaraan je toe bent.
Je krijgt ook een kostenplaatje van hetgeen je recentelijk kan verwachten.De discussie 996 of 993 is zinloos, dat is persoonlijk.
Uiteraard hoor ik ook liever de sound van een 911, 964 of 993.Zelf rij ik jaarlijk 40.000 km à 45.000 km met mijn Porsche.
Ik lees dat er nog zijn die dagelijks rijden met hun Porsche maar ik vraag me dan af hoeveel kilometers per jaar en in welke omstandigheden.Een vriend van me rijd ook alle dagen met zijn Porsche, werkt thuis en rijdt per jaar max 3500 km, in de winter staat hij binnen en rijdt hij Audi.
Dat vind ik niet dagelijks rijden. Hansdemeyer is ook van plan +- 40.000 km’s te bollen en dan moet je eerlijk de voor een nadelen kunnen toegeven.Wees maar gerust dat ik in de winter dan gelukkig ben dat mijn verwarming, mijn ontdooing en ruitewissers werken zoals een gewone wagen en ik kan vergelijken want heb ook nog een mooie 964 en juist een verkochte 993.
Laat ons even eerlijk zijn, ik ben ook Porschist in hart en nieren maar de eerlijkheid gebied me te kiezen voor de veiligheid en comfort bij de vele kilometers.
Bij wat mooier weer en minder comfort en weinig kilimeters, volledig akkoord, het plezier van de real sound.
Over de 996 zijn al veel onwaarheden verteld.
Het eerste model met 3,4 motor kon problemen opleveren rond de 100.000 km. Het waren er sommigen en zeker niet allemaal zoals soms beweerd wordt die dit probleem konden vertonen. Vanaf de 3,6 was het probleem opgelost. Diegene die binnen hun garantie periode dit probleem hadden werden mooi door Porsche geholpen.De enige waarheid over de 996 is dat hij vlug aan waarde verliest en je een goede voor een mooie prijs kan kopen maar het blijven goede en betrouwbare wagens.
Ach ja het blijven eigenlijk nutteloze discuties.
Ieder zijn keuze en idee zeg ik maar.de 993! Absoluut.
Ook voor dagelijks gebruik
Mijn daily driver is een 964 dus daar zie ik geen probleem…Ik had 5 jaar een 993 targa: Fantastische looks, heel veel open te rijden.
Maar dak rammelt bij koude en op slechte wegen.
Als je zoveel km wil rijden per jaar vind ik de 993 een minder goeie keuze. Het comfort en gekraak werkt dan sneller op je zenuwen. Hou er ook rekening mee dat die beauty al 11 jaar oud is en dat zelfs een porsche veroudert… Als je ‘m als 2e wagen koopt en om toerritje smet een club te maken just for fun, kies dan de 993 targaMijn 996 had 96k als ik hem verkocht en was op RMS-probleem na volledig troublefree (net als de 993 trouwens) ondanks het feit dat ik altijd snoeihard rijd, op voorwaarde dat de motor warm is.
Voor dagdagelijks gebruik: kies de 996 (weet dat ie heeeeeeeeeel snel is , maar dat je het minder voelt en hoort dan in de 993).En Last but not least (nu heb ik de 997) de 997 verenigt het comfort van de 996 met de intensere beleving van de 993… The best of both worlds, écht waar…
Anoniem1 november 2007 om 01:49[quote=”cabrio wim”:3pgvv87l]Om het gevoel van een echte Porsche terug te krijgen, ik rijd ook wel eens in zijn 996 cabrio, gaat allemaal te soepeltjes, en vind het rijden als een gewone auto, de kik is er niet. 😥 Dus in mijn ogen, neem de 993.
Nu ga ik kritiek krijgen. 🙄 😉 [/quote]
Tja, je vraagt er ook om hé 😉 . Dat begint een beetje te lijken op de discussies van vroeger (en nu ook soms nog door sommige onwetenden) dat een 944 of 968 of 914 geen “echte” Porsche is. Het wordt nu toch eindelijk eens de tijd dat men het onderscheid begint in te zien tussen het “model” 911 van de oude generatie (dus tot 993), en het merk Porsche. Een 911 is gewoon één van de vele modellen die Porsche ooit heeft gemaakt, no more no less. En gelukkig zijn ze bij Porsche voor de evolutie overgestapt op modernere technieken of ze bestonden intussen niet meer.
En betreffende de zwakheid van de motor in de 996: tot op heden is dat eerder speculatie en gebaseerd op enkele gevallen. Ik heb er ooit een artikel over gelezen in “excelence magazine” (oktober 2005) van een “zekere” Jim Pacha, waar onder andere staat “…these all-new engines are suprisingly trouble-free…”. Ik denk dat de kritiek met de tijd zal verminderen, net als men tegenwoordig geen slecht woord meer zegt van de 964…ooit was het anders…[quote=”mcklusky”:3js77lsa]993 Targa zal altijd zijn waarde beter behouden dan de 996, ook al zal de 996 comfortabeler zijn, toch denk ik persoonlijk dat voor dagelijks gebruik op termijn de 993 bedrijfszekerder zal blijken dan de 996, maar dat is mijn mening… (ik vermoed dat ik nu een lawine commentaar ga krijgen hiervoor)[/quote]
Inderdaad 😉
Maar als je zoveel km per jaar gaat rijden kun je wachten op de BIG BANG bij de 996, mijn zwager in Duitsland heeft er een en als je ziet wat die al voor kosten heeft gehad aan dat kreng. Ben net terug van 2 daagjes bij hun, en wil telkens een keer in mijn Porsche rijden, maar waarom wil hij dat!!!!
Om het gevoel van een echte Porsche terug te krijgen, ik rijd ook wel eens in zijn 996 cabrio, gaat allemaal te soepeltjes, en vind het rijden als een gewone auto, de kik is er niet. 😥 Dus in mijn ogen, neem de 993.Nu ga ik kritiek krijgen. 🙄 😉
Anoniem1 november 2007 om 00:12Ik ken de dealer van de 996 (Walter Rossignol) sinds lang en je mag er gerust in zijn, het is een heel goede autokenner en geen foefelaar. Hij verkoopt al heel lang auto’s.
Ik heb die 996 daar al gezien, maar ben er niet voor gegaan wegens automaat.
Betreffende de keuze ts 993 en 996: ik stond zelf enkele maanden terug voor hetzelfde dilemma, tussen 964, 993 en 996 en ben uiteindelijk gevallen voor een 996. Reden: de wagen is confortabeler en heeft een betere veiligheidsuitrusting (inclusief sidebags, moderne anti-slip, xenon, …). en is voor dezelfde prijs recenter met minder km’s. Ik wou geen +35.000euro uitgeven voor een wagen van minstens 10jaar oud, nu heb ik voor die prijs een recente en moderne Porsche. [size=75:1wrwgadf]Maar ik zal wel geen echte Porschist zijn zeker ?[/size]
En ik heb er nog geen moment spijt van gehad, elke rit is fun en sensatie ! Wat een kracht…er lijkt geen einde aan te komen…ik zou toch proberen voor een 993 targa te gaan….tijdloos en zo mooi 8)
voor mij de 993 targa, als ik mijn bache kon vervangen door een origineel targadak dan deet ik het
grtz Geert 😉
Een diagnose en ‘verhaaltjes’ van een verkoper zijn natuurlijk steeds met een korrel zout te nemen, maar Evoluzione Motors heeft bij mijn weten een uitstekende reputatie (van horen zeggen, enkel nog maar positiefs over gehoord)
Een Porsche diagnose kan eventuele verborgen herstellingen of gebreken aan het licht brengen, (oude schade, gebrekkig onderhoud, en meestal kan je de onderhoudshistorie van de wagen in kwestie opvragen, zo lang hij bij een officiele dealer in onderhoud geweest is tenminste…)
Maar indien de huidige verkoper je een degelijke garantie op papier geeft een een externe diagnose toestaat zou ik eigenlijk niet twijfelen.
Doch dit is weer mijn persoonlijke mening.
[quote=”porsche”:2lgw22rw]Voor dagelijks gebruik kan je beter opteren voor de 996.
Comfortable wagen t.o.v. de 993.Zeker wat betreft verwarming, airco en ruitenwissers die vanaf dit model eindelijk deftig functioneren wat belangrijk is voor dagelijks gebruik.
Qua onderhoud prijsvriendelijker dan een 993.
Ongeacht de dealers waar ik me niet over uitspreek moet je zowiezo een diagnose laten uitvoeren bij een erkende Porsche garage op jouw kosten!
Wil de verkoper dat niet toestaan dan zou ik zeker afhaken.
De prijs voor de diagnose weegt niet op tegenover de problemen die je later misschien zou kunnen tegenkomen.Succes
[quote=”hansdemeyer”:2lgw22rw]Ik heb mijn oog laten vallen op een prachtige 993 TARGA 1996 (bij Evoluzione Motors in Berlare). 138.000km, 37.400€
Voor datzelfde budget vind ik in Affligem (bij Rossignol) een 996 Van 2000 full option met 128.000km
De wagen zal dagelijks worden gebruikt (35 Ã 40.000km/jr)Iemand ervaring met de vermelde dealers ?
Mijn hart zegt 993, maar qua comfort scoort de 996 hoger…
Wie kan helpen de knoop door te hakken ?[/quote][/quote]Ik kreeg van de dealer (van de 993) in kwestie al een zicht op de aankomende kosten (DELCO bijvoorbeeld). Het betreft een onafhankelijk porsche/ferrari specialist (met -van horen zeggen- een degelijke reputatie) die de wagen in de voorbije 5 jaar ook onderhouden en gevolgd heeft. Dat boezemt natuurlijk enig vertrouwen in. Kan een “officiële porsche-diagnose” hier nog veel aan toevoegen ? Wat moet ik mij bij de ‘kost’ van zo’n diagnose voorstellen ?
[quote=”mcklusky”:3p1h8yjl]993 Targa zal altijd zijn waarde beter behouden dan de 996, ook al zal de 996 comfortabeler zijn, toch denk ik persoonlijk dat voor dagelijks gebruik op termijn de 993 bedrijfszekerder zal blijken dan de 996, maar dat is mijn mening… (ik vermoed dat ik nu een lawine commentaar ga krijgen hiervoor)
Ik vind het trouwens een zeer mooie prijs voor de 993 targa indien hij in orde is !![/quote]
Dat is wat ik mij ook door enkele buitenstaanders heb laten vertellen. 993 rules. Ondanks minder comfort, véél meer ‘zekere’ porsche.
Blij het hier nog eens bevestigd te zien. I’ll keep you posted on the final decision 🙂 )993 Targa zal altijd zijn waarde beter behouden dan de 996, ook al zal de 996 comfortabeler zijn, toch denk ik persoonlijk dat voor dagelijks gebruik op termijn de 993 bedrijfszekerder zal blijken dan de 996, maar dat is mijn mening… (ik vermoed dat ik nu een lawine commentaar ga krijgen hiervoor)
Ik vind het trouwens een zeer mooie prijs voor de 993 targa indien hij in orde is !!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.