993 Targa – tiptronic versnellingsbak

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 993 Targa – tiptronic versnellingsbak

  • Maker
    Discussie

  • hansdemeyer
    Deelnemer

      Na 37000 kilometer waarvan de laatste 15000 nogal sportief schakelend rijdend, stond ik plots aan een kruispunt zonder aandrijving. Achteruit ging nog, vooruit…. fini… Mijn 993 targa van 1996 met ondertussen 168000 km is inmiddels helemaal uit elkaar gehaald en na onderzoek blijkt het ‘planetair stelsel’ -wist niet dat dat zo heette- stuk te zijn.
      Er zijn gelukkig wisselstukken gevonden in Oostenrijk en de zaak zou net na nieuwjaar (met 1 jr garantie) hersteld moeten zijn.
      Mijn garage zegt dat het zééér zeldzaam is dat dat deel van de bak stuk gaat en zou zelf ook eens nagaan wat mogelijke oorzaken kunnen zijn.
      Kan het te maken hebben met TE sportief op- en terugschakelgedrag, te sportief rijden in de bergen ?, … als een van jullie een idee heeft… laat gerust iet weten.
      Bedankt hé

    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
      • uiteindelijk wel opmerkelijk dat zelfs de nieuwe PDK-versnellingsbakken nog steeds die ‘aarzeling’ om sportief terug te schakelen in automatische modus zouden vertonen. Iedereen die via de link alhier naar de bespreking van de nieuwe 911 door Jay Leno gekeken heeft, zal zich misschien nog herinneren dat dit één van zijn grootste punten van kritiek was! Ik denk dat men inderdaad liever op safe speelt, wat levensduur van de techniek betreft…

          klopt. Ik ben ook daily driver en niks boven een automatische boite wanneer je wagen ook nog je rijdend kantoor is en je soms meer stil staat dan echt rijdt.
          Maar dat neemt niet weg dat ik toch licht ontgoocheld ben in het mechanische defect dat mij overkwam. Enfin, let’s not cry over spilt milk. Als ie het na herstelling maar weer even fyn doet voor lange tijd, vergeet je dit soort euvels snel.
          🙂

            we hebben het al vaker gesteld; ik denk dat iedereen voor zich uit moet maken voor welk gebruik de Porsche het meest bedoeld is. Als men er enkel eens op zonnige zon- en echte ‘feest’dagen mee gaat gaan rijden (want het is natuurlijk alle dagen feest als men met een Porsche rijdt 😉 ), wanneer het verkeer wat aangenamer is, zijn handgeschakelde best fun. Maar als men de Porsche als daily driver gebruikt(e) zoals ik, meer dan 30.000 km per jaar doet, en elke dag met zijn dom smoel in de file staat, dan zijn tiptronics en consoorten zeeeer aangenaam! Als ik weer eens een Porsche koop, misschien binnen 2 jaar als ik 40 wordt (op doktersvoorschrift; tegen de midlifecrisis uiteraard… elke excuus om een Porsche te kopen is goed! 😉 ), zal het misschien eentje zijn om enkel in het weekend mee te rijden… en dan zal het misschien terug een handgeschakelde worden. Maar voor mijn daily drivers wil ik niets anders meer dan automatische bakken! Maar dan liggen de tempi ook wat lager uiteraard…. men is zelfs al blij dat het überhaupt vooruit gaat! 👿

              Ik zal me voor de tijd dat ik nog met deze 993 rond rijd wellicht moeten verzoenen met een iets rustiger schakeltempo… en bij een volgende mss toch een handgeschakelde boite overwegen.
              Bedankt voor de input in elk geval ! 😀

                tja, ik denk dat men met de Tiptronics toch vooral een ander cliënteel wou aanspreken, ergo rijstijl?? Ik heb er graag mee gereden, met die Tiptronic, maar ik geef grif toe dat ECHT sportief rijden toch niet echt verliep zoals gewenst, vooral wat het terugschakelen betreft…

                  Ik ben nu niet bepaald een snelheidsduivel, maar schakel wel heel veel en rem heel veel op de moter. Het terugschakelen loopt bij mijn (niet getunede of gechipte) 993 vrij vlot rekening houdend met zoals je aangeeft een programmatie die nogal gierig is in hoge toeren.

                  Maar je zou toch geneigd zijn te denken dat een ‘sportwagen’ als een Porsche in harmonie zou moeten zijn met een sportieve rijstijl, niet ?

                    wat de link met de ‘sportieve’ rijstijl betreft, het hangt er natuurlijk van af wat jij als ‘sportieve rijstijl’ beschouwt, maar het doet me ergens toch wel denken aan wat ik hier reeds op een andere topic schreef; zijnde dat mijn eigen garagist me afreaden heeft om met mijn automaat aan chiptuning te doen, omdat de automatische versnellingsbakken veel gevoeliger zijn aan dergelijke pk en vooral koppelstijgingen! Een conventionele versnellingsbak met tandwielen kan nu eenmaal meer aan dan de koppelvervormer van een automaat! Dus misschien heb je inderdaad wat te veel gevraagd van je tiptronic???

                    Ik heb destijds een 964 C2 tiptronic gehad, en ik weet wel dat bij een sportievere rijstijl die tiptronic soms zeer terughoudend was om terug te schakelen bij hogere toerentallen… dus dat zal ook wel voor een reden zijn zeker, dat die zo geprogrameerd is…?

                      Hier wat uitleg over de term.
                      http://nl.wikipedia.org/wiki/Automatisc … ellingsbak
                      De herstelling kost gelukkig een stuk minder dan de prijs van een nieuwe boîte die 12500€ zou kosten 🙁
                      Maar ja, … er is toch een wellicht ongewild verband tussen de naam van het stuk en de dimensie van de rekening 😕

                        ‘t noemt waarschijnlijk ‘planetair stelsel’ omdat ge nadien een ‘astronomisch hoge rekening’ gepresenteerd krijgt in de meeste gevallen… 😈 😉

                      9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.