Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › 993 tip
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 jaren, 1 maand geleden door Lou.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”Pascal”:2kh9ed4f]:arrow: Zo zie je, ‘de Lou’ moet ge niks proberen wijsmaken hé 😀 shock: (neeneen, u ook niet Luc 😉 )[/quote]
Heeft de Lou dan echter meer ervaring met rally wagens dan mij 😕
➡ Zo zie je, ‘de Lou’ moet ge niks proberen wijsmaken hé 😀 shock: (neeneen, u ook niet Luc 😉 )
Wel ik dacht dat normaal een standaard remleiding ongeveer 15 min 240° aankunnen dit hangt ook af van de samenstelling van het rubber dat ze gebruiken. En wat het kookpunt betreft zit je met normale remolie op ongeveer 230° en met die racing olie op 280° er is er zelf al die tot 300° gaat. Nu wat het water betreft in de remolie daar kan je van af geraken, wij meten bij elk onderhoud hier de remolie op water en als ons toestel en te hoge waarde aangeeft dan vervangen wij die. De remolie die wij gebruiken is van Elf Frelub 850 Dot 4+, nu als je echter goedkopere remolie gebruikt dan zit je idd met het probleem dat deze veel sneller water zal absorberen met alle gevolgen van dien.
Even theoretisch: tuurlijk heb je gelijk als je zegt dat stalen remleidingen beter zijn. Maar, remolie met een hoger droog (niet gecontamineerd) en nat (gecontamineerd met 3.7% water) kookpunt heeft duidelijk zijn voordelen. Bij het kookpunt krijg je stoom in de remleiding (afkomstig van de olie zelf, water of lucht). Deze stoom is zéér makkelijk samendrukbaar en zorgt voor fading, zelfs faling van je remmen. Bij een hoger nat kookpunt duurt het dus langer voor je hier last mee krijgt. Hierbij is het dan nog zo dat bv ATE goed hydroscopische eigenschappen heeft, dwz lage absorptie van water.
Deze stoom is IMHO veel meer samendrukbaar dan dat de standaardremleidingen uitzetbaar zijn, zeker de frequentie waar het mee gebeurt.
Zelfs met standaard remleidingen heb je dus voordeel met ATE. Met gewone brake fluid krijg je de combinatie van stoom EN uitzettende leidingen.
Voor de prijs hoef je het echt niet te laten (kost ongeveer het dubbele dacht ik), behalve als je die van Castrol neemt (10 keer duurder dacht ik)
Vraagje: vanaf welke temperatuur beginnen die remleidingen uit te zetten? Hoeveel? En hoe snel komen ze teug in de oorspronkelijke vorm. Ik kan me voorstellen dat je een geringe uitzetting krijgt als je temperatuur hoger komt. Maar zelfs dan heb je volgens mij nog een stabiel volume. De stoom in je leidingen echter, laat zich bij elke druk op het rempedaal samendrukken. Tot het te laat is……….my 2 pence
[quote=”Lou”:14re5p94][quote=”RSR”:14re5p94]dan hoef je echt niet van die dure remolie te gebruiken hoor.[/quote]
Toch maar doen op circuit.[/quote]Uit ervaring (belcar) weet ik dat het echt niet nodig is op een standaard remsysteem, en trouwens als je de remolie van elf gebruikt dan kan je al wat meer remmen. Trouwens jullie willen van die blauwe olie gebruiken van ATE ( Super blue racing ) ,maar jullie hebben geen stalen remleidingen steken 😕 wink: .
Mvg
Luc[quote=”RSR”:26wdemj1]dan hoef je echt niet van die dure remolie te gebruiken hoor.[/quote]
Toch maar doen op circuit.He problemen met de remmen ? dan hoef je echt niet van die dure remolie te gebruiken hoor.
@Koen; steek zachtere remblokken en laat je wagen eens uitwegen dan zal dat wel goed komen.@Johan: Herinner mij nog heel goed de testrit, het was toen niet echt prachtig weer (dak moest dichtblijven en het wegdek was nat). Voorheen was ik ook een beetje twijfelachtig over tiptronic maar na de testrit was ik direkt verkocht, perfect om een cabrio met tiptronic te hebben, is 3 dubbel zo speciaal:
1. Het is een Porsche type 911
2. Het is een cabrio
3. Hij heeft tiptronic
3x 😀 D D wink:
@Koen: Ik heb vooraan in de luchtinlaten ventilators draaien, misschien helpen die ook bij de koeling van remonderdelen buiten extra motorkoeling? Heeft een 986 dit niet?
@Stefan, sorry voor het foutief schrijven van je type, toen ik achter je zat kon ik niet zien wat op je motorkap stond en ik zal mij effe vergist hebben met die nederlandse 911 SC dan…
Mijn bijrijder was dat vergeten te zeggen dat er een sprintstuk kwam 😛[quote=”Setakira”:258ivc3h]I
Tja die 911 SC volgen van Stefan wel misschien accelereerde ik niet 100% omdat ik bijrijder had, baan niet kende en te laat reageerde op dat lange rechte stuk. ?[/quote]
Euh, mijn 911 is geen SC (3.0) maar een 911S (2.7) 😉
Was anders wel een heel mooi baantje dat zich er echt voor leende hé, lekker breed, recht en met goed overzicht. Mijn bijrijder, mijn vrouw, had op die stafkaarten dan ook al wel gezien dat er geen zijstraten waren… daar heeft ze wel oog voor hoor 😆
Das dan weer een voordeel van die stafkaarten héMijn remolie werd niet zo heet tijdens ht rijden zelf , maar na een stop in de pits.
Ik ga nogal vrij laat en dan hevig op de remmen op Zolder (nooit voor het bord van 100).
Doch tijdens het rijden krijg je koeling. Bij het rustig binnenrijden (en meestal stapvoets achter voorliggers) en dan het wachten tot je aan de gate bent omhet kind te laten uitstappen en ander kind in te stappen , krijgen de remmen hun koeling niet. Als je dan terug uit de pits komt en in de eerste bocht wilt remmen krijg je dan ineens een verrassing.
Ik vermoed dat dat mede komt daar ook het blok vooraan ligt waardoor het nog meer hitte krijgt (ook ons remoliereservoir ligt daar) dan met een Elver (heetste schijven vooraan , remreservoir vooraan , motor achteraan).[quote=”Setakira”:wi29r6wx]Ik denk dat als je Tiptronic niet kent, je eens zou moeten meerijden met iemand die daar perfect mee kan rijden. Dan kan je pas echt zeggen of het iets voor jou is of niet, zelf een proefritje maken met een Tiptronic kan je een gedacht geven maar echt zien wat Tiptronic is, daarvoor moet je naast een ervaren rijden gaan zitten…
Die rallywagens en ferarries hebben die niet allemaal zo’n systeem (maar dan met flappen aan het stuur…)[/quote]
Herinner jij je nog de testrit met jouw blauwe 993? 😆
Ik denk dat als je Tiptronic niet kent, je eens zou moeten meerijden met iemand die daar perfect mee kan rijden. Dan kan je pas echt zeggen of het iets voor jou is of niet, zelf een proefritje maken met een Tiptronic kan je een gedacht geven maar echt zien wat Tiptronic is, daarvoor moet je naast een ervaren rijden gaan zitten…
Die rallywagens en ferarries hebben die niet allemaal zo’n systeem (maar dan met flappen aan het stuur…)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.