Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › 993 tip
- Dit onderwerp bevat 32 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 19 jaren, 1 maand geleden door Lou.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
Ik heb met Tiptronic nu zo’n 4500km gereden en heb nu goed door hoe je ermee moet omgaan maar misschien nog niet zo ideaal, je kan altijd nog bijleren hé. Ik ben nog meer dieselrijder dus als ik aan 90km/u zit na eens stevig te trekken, dan wil ik em in hoogste versnelling zetten en van 2 naar 3de en direkt naar 4de dan heeft hij wel een dikke seconde nodig, 2 naar boven wil hij niet zo rap doen maar voor de rest denk ik niet dat met model 993 er weinig zijn die zo snel kunnen schakelen als een Tiptronic.
In het begin gaat dat zowiezo voorzichtiger (automatic zetten om te zien wanneer hij zelf schakelt als: je gewoon rijdt, motor moet opwarmen of als je eens doorduwt). Johan heeft natuurlijk zijn raceverleden mee wat ik alleen op games had dsu hij zal er rap mee weggeweest zijn 😉 .Voor de gewone weg gaat het al vrij goed, daar kan mijn copiloot Peter ook al over meepraten, effe terugschakelen om slakje (of niet zo traag slakje 😉 ) snel voorbij te gaan gaat nu goed. Is al de 2de die versteld stond van de Porsche Tiptronic.
Ook na een verkeersdrempel een heel klein beetje gas geven, naar 1ste gaan en dan doorduwen als het even nodig is, heb ik nu ook eindelijk gevonden (normaal ga je als je niet volledig stilstaat even een klopje voelen als je’m per ongeluk naar 1ste trekt en dat voel ik niet zo graag want ik denk dan dat dit niet goed is voor versnellingsbak maar dat kleine beetje gas geven er net voor zal het terugschakelen zeer zacht en perfect laten verlopen)
Tja die 911 SC volgen van Stefan wel misschien accelereerde ik niet 100% omdat ik bijrijder had, baan niet kende en te laat reageerde op dat lange rechte stuk. Later die dag de 996Cabrio van Gert volgen van Bokrijk naar het restaurant ging dan wel héél vlot 8) . Het optrekken tegen de 930 van Chris_lbr ging aan de lichten na de Herfstrit (van 0-90km/u) ging zo vlot dat hij mij inderdaad achteraf bevestigde dat hij nog een rubberring moest vervangen tussen turbo en motor (of zoiets) en dat hij daarom enkele meters achter mij hing…Alleen voor het circuit durfde ik eigenlijk niet zo makkelijk terugschakelen (toeren zijn een fameus stuk hoger dan op de gewone baan natuurlijk, gemiddelde verbruik van bijna 30l had ik 😕 remolie kookt door te warme remmen en daardoor trap je door je rem… Heb ik helemaal geen last van gehad.
Wagentje is dus picobello in orde, temperatuur motor ook niet boven horizontaal gegaan. Is echte AutosDekens kwaliteitswagen dus 😀
Trouwens wat is het verschil tussen Tiptronic en TiptronicS juist?
heb nog niet met de porschetiptronic gereden maar wel al gehad, gelukkig was het mijn eerste auto dus genoeg kunnen met “prutsen” en actief schakelen scheelt inderdaad een hele hoop, je moet wel weten na welke tijd dat hij verlegt, het scheelt een paar toeren tegen dat hij schakelt dus moet je een paar toeren onder het moment dat je wilt verleggen al verlegt hebben 😛
vreselijk uitgelegd maar ja 🙄
Yep, schakelen met de TipTronic. Daar is hij voor gemaakt hé
Anoniem25 oktober 2005 om 20:19Wat bedoel je met “leren mee rijden” ? Is dat niet gewoon gasgeven en remmen ? Of wil je zeggen dat je die dan in manuele mode gebruikt om er meer uit te halen ?
Tja, de 993 Tip van Setakira komt van bij mij, moet nochtans zeggen dat ik toch wel aardig de pk’s op de grond kreeg met dat ding… Met een tiptronic moet je leren rijden, eens je dat onder de knie hebt zullen niet veel handgeschakelde sneller zijn.
Ik heb in het verleden deze discussie al vaak gehoord, tiptronic niet snel genoeg, zelfs SC’tjes die sneller zijn dan een 993 tiptronic, tot ik met een tiptronic de confrontatie aan ga tegen deze wagens, dan blijkt die bij mij toch veel sneller te gaan… (misschien wel iets te maken met mijn verleden als testpiloot 😉 )
De porsche die mij qua prestaties teleurstelt is de boxster 2.5, zit echt veel te weinig in… met zo een ding durf je niet optrekken tegen een golf GTI want die lacht je uit…Natuurlijk voor op een circuit gaan te rijden is een tiptronic niks maar voor mij persoonlijk (ik ga dan ook niet met een goeie P op circuit rijden) gaat er niks boven een tiptronic. Ik moet eerst opnieuw wat sparen want al mijn geld kruipt momenteel in de verbouwing van het nieuwe huis met werkplaats (en inrichting van de werkplaats) maar daarna komt er zeker voor mij zelf (dus niet voor de handel) een 993 Tiptronic om in de weekends mee te toeren…
[quote=”benny”:2w4srxwo]Hallo het is inderdaad de benny die je denkt koen ,eens een porsche gehad en je bent verkocht voor het leven ,maar de eerste opdracht is mijn A4 Cabrio verkopen en dan op porsche zoektocht. 😀 [/quote]
Ha daar heb ik dan wel intresse voor bezorg me eens meer gegevens van die A4 cabrio
[quote=”Setakira”:3cnkisvz]Hmm zou je denken Koen?
Volgens mij hé zal het wel zijn omdat de kindjes die ik meegenomen heb gewoon een kilootje zwaarder waren dan die van jou, yep, daar zal het wel aan gelegen hebben denk ik 😛
Nu die zilveren 993 coupé kon ik wel goed volgen, maar ik heb wel niet nagekeken of hij een handgeschakelde bak had. 8) [/quote]
De Koen zijne is wel heel snel heb ik al gehoord… nu ja, die rijdt ook op antivries hé 😆
Om mijn 2.7 te volgen moest je toch ook wel een beetje moeite doen niet ?
A4 Cabrio? Wel ik moet toegeven dat deze buiten mijne cabrio natuurlijk de 2de mooiste cabrio is die men kan hebbn of hij nu al 10j oud is of niet 😀
Hopelijk ben je hem snel kwijt en kan je aan je 993 zoektocht beginnen, cabrio verkopen zo net voor de winter is naar het schijnt wat moeilijker dan in de lente…. Veel succes en hopelijk volgend jaar ook van de partij op ritten en vroemdagen 😉
Hmm zou je denken Koen?
Volgens mij hé zal het wel zijn omdat de kindjes die ik meegenomen heb gewoon een kilootje zwaarder waren dan die van jou, yep, daar zal het wel aan gelegen hebben denk ik 😛
Nu die zilveren 993 coupé kon ik wel goed volgen, maar ik heb wel niet nagekeken of hij een handgeschakelde bak had. 8)
[quote=”Setakira”:3fgtbvi4]En ik kan het weten want ik kon Koen niet volgen op Zolder 😀 [/quote]
Ik denk ook niet als je een handgeschakelde had hoor 😉
Hallo het is inderdaad de benny die je denkt koen ,eens een porsche gehad en je bent verkocht voor het leven ,maar de eerste opdracht is mijn A4 Cabrio verkopen en dan op porsche zoektocht. 😀
En ik kan het weten want ik kon Koen niet volgen op Zolder 😀
[quote=”benny”:2fayhlke]Hallo ik ben nieuw op deze site en zou willen vragen of een tiptr. aan te r
aden is om op het circuit te rijden (wil een 964 of 993 kopen) ❓ [/quote]
NEEN zeker niet aan te raden
[quote=”mcklusky”:1zzcf2jd]Ja koen het is die benny 🙂 [/quote]
Is hij (eindelijk) overtuigd geworden door het schitterende beeld van de Herfstrit (Benny en familie waren zowel op Zolder als in Bokrijk om de P’tjes te bewonderen. Een echte P-liefhebber laat dit niet onaangeroerd)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.