Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › 996 3.4
- Dit onderwerp bevat 21 reacties, 13 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 12 jaren, 7 maanden geleden door Bart.
-
MakerDiscussie
-
13 april 2012 om 03:09
996 met 3.4 van 1999 en 190000km
kan iemand mij tips geven als ik naar deze auto ga kijken,
is altijd onderhouden bij porsche garage.
op wat moet ik letten bij dit kilometerstand. -
MakerDiscussie
-
Marcel zoals je aangeeft ,alles onder de voorwaardelijke wijs .Het lijkt ,ja het lijkt dat de 3.4 sneller ploft dan de 3.6 ,het lijkt dat de tiptronic minder ploft dan handgeschakeld .Cijfers ?,neen .
Wat wel een feit is en mag gezegd en geschreven worden is dat de 996 3.4 een zorgenkind was .Er is al veel gezegd in dit draadje over de 996 3.4. Wat ik duidelijk nog mis is dat er een significant verschil lijkt te zijn tussen problemen met de handbak en automaat in het voordeel van de automaat. Mijns inziens iets om rekening mee te houden bij aankoop.
Heb zelf 2 jaar en 40.000km gereden in een 3.4 met tip, ook de nodige circuitdagen gereden. Geen centje pijn. Lekken /vettig blok is uit den boze imho. Ook bij een 3.4.
En oja; de eerste serie 997 heeft kennelijk het zelfde probleem met ploffen als de 996-en. Pas bij de 2e serie 997 (mkII) is het gestopt 💡
en als je het prijsverschil tss een 3.6 en 3.4 bekijkt kan je al bijna een volledige motor vervangen…. dus uiteindelijk is het zoals hierboven vermeld. Ga voor het model dat het voorkeur geniet en de beste historiek kan voorleggen. Nooit zekerheid maar eerder geruststelling….
Anoniem14 april 2012 om 23:49Ik zou geen onderscheid maken tussen 3,4 en 3,6. Koop gewoon degene die het beste uit je tests/controles komt. Tenzij je de voorlichten en de andere vorm van uitlaat van de 3,6 mooier vindt natuurlijk. Of dat je de 20 extra pk’tjes nodig hebt 😆
Al wat men zegt over de slechte 3,4 en de iets minder slechte 3,6 is alleen maar internet hype. Er is niemand die over echte cijfers of statistieken beschikt om dit te bewijzen. (en als er toch iemand eindelijk heeft dan hoor ik het graag)
10 jaar geleden deden gelijkaardige verhalen de ronde over bepaalde modellen van 964 (was iets met koeling van stroomverdeler als ik me nog goed herrinner). Ondertussen spreekt niemand er nog over.
Idem voor de Boxster: er zouden ook veel slechte motoren zijn. Er heeft hier zelfs eens iemand geschreven dat zo goed als alle motoren zouden vervangen zijn van bepaalde bouwjaren van de boxster 😆 😆 😆
Eigenlijk is het simpel: bepaal welk model je het liefst ziet en zoek daarin de mooiste/beste/meest interessante. En niemand zal je kunnen verzekeren dat je er nooit problemen mee zal hebben. Je kan alleen de kans daartoe verminderen door goed uit te kijken. En dat geldt eigenlijk voor alle merken en modellen van auto’s, niet alleen voor de 996 3,4 😉
Voilà, mijn mening en zoals hierboven ook al gezegd, ik heb de waarheid ook niet in pacht.
(ik ben natuurlijk wel een beetje bevooroordeeld: ‘k heb zowel een 964 gehad als nu een 996 3,4)@koldorak zelf nog een 996 4S tiptronic gehad ,ik vond en vind de tiptronic vrij traag ,zeker als je de knoppen om terug te schakelen op het stuur niet gebruikt .Die “2” seconden die je aangeeft zal eerder een manier zijn om uit te drukken dat het eventjes duurt .
Vettig onderaan is heel vaag , dit kan eventueel de beschermlaag zijn .
Misschien enkele andere wagens bekijken en er even mee rijden zo kan je vergelijken .wat betreft de 3.4, heb een 996 cabrio 3.4 van bwj 2000 en tiptronic en er staan nu 160 000 km op, en nog niets van problemen gehad, rijdt en schakelt perfect
Beste,
geen goed gevoel, is niet kopen. Zo denk ik erover.Verder had mijn 996 ook een tiptronic. Gaspedaal volledig induwen was onmiddellijk respons doordat de motor 1 of 2 versnellingen terug schakelde, en dan kwam die enorme boost. Maar zeker geen 2 seconden wachten en dan pas reactie…
als je de pedaal ineens helemaal indrukt schakelt ie automatisch 1 of 2 versnellingen terug voor dat ie vertrekt doet mijne ook ,is wel normaal
wat beterft het vettigge kan ik niet op antwoorden de mijne is droog
mijne is 3.4 motor tiptronic, bwj 2000 nu 46000 km en niks op aan te merken.
mijne is ook verlaagd met attest ,geen probleem alleen opletten met sommige vluchtheuvels ,anders durft da wel eens schuren , en daar krijgk altijd kiekenvel vanhet wrang gevoel,een beetje vooroordelen door de negatieve kommentaren van de 3.4 motor. welnu,een beetje uitleg over de test van gisteren. bij controle van de wagen: lak in orde gewone slijtage,bestuurderzetel links slijtage door in en uitstappen dus normaal.alles binnen zag er netjes uit.nu de rest: alle velgen vertonen blaasjes,capeau vooraan;de twee spleten zijn niet gelijkig en links in de hoek van het raam condens wat mij doet twijfelen dat dit een accidenté is terwijl ze zeggen dat hij ongevalvrij is.historiek van de wagen altijd afgestempeld bij porsche garage om de 20000km.toen we onder de wagen keken waar de motor zit zagen we dat het er vrij vettig uit zag.wij kennen daar niets van,is dit normaal of is dit een lek? auto is 3,5 cm verlaagd met attest,is dit nie wat teveel? we hebben toen met de wagen gereden en en niets abnormaals gemerkt behalve één vraag,toen we de gaspedaal volledig induwden duurde het een tweetal seconden voor je voelde dat hij weg was,eenmaal vertrokken voelde je het vermogen wel,is wel automatique,is dit normaal? we hebben het enkele keren getest en iedere keer hetzelfde.
Zoals ik hier al eens eerder neer schreef, had ik op deze Porsche bij een OPC een diagnose/keuring laten doen die me ongeveer 300 euro kostte. Ik was dus ook enorm verrast toen men bij de herstelling van het olielek, vaststelde dat er een kettingspanner in het blok afgebroken was en dat de sieruitlaten van de sportuitlaat los getrild waren. Dit stond niet in het rapport. Ook moest ik een bobijntje dat bij de diagnose stuk ging, zelf betalen. Het rapport heb ik ook nooit mee naar huis gekregen en de dikte van de laklaag werd ook niet getest.
Dus een diagnose is nu ook weer niet DE garantie he!Verder heb ik zelf geen ervaring met het 3.4 motorblok, en ik kan enkel maar meegeven wat men mij 3 jaar geleden bij verschillende Porsche-verkopers vertelde. Maar niemand van hen verbood mij om een 3.4 te kopen.
er zijn ook best genoeg 3.4 die wel zonder problemen rijden. Het alom bekende plofprobleem is hier en daar voorgekomen op een bepaalde serie motoren die het nu allemaal al wel gehad zullen hebben. De seals van een 3.4 of 3.6 zijn niet het sterkste punt van de porsches. Dit is echter makkelijk te zien als de wagen op de brug staat. Voor de rest is een goede onderhoudshistoriek belangrijk maar niet feilloos. Een beetje gezond verstand en een inspectie (of de mogelijkheid tot) geeft meteen meer inzicht. Indien dit niet mag, zou ik de wagen altijd laten staan.
Ook met een wagen van x-aantal km’s is het belangrijk wat van de slijtende onderdelen reeds vervangen is. Sommige zaken slijten ook door leeftijd en kunnen de aankomende onderhouden zeer snel duur maken omdat deze eventueel zouden uitgesteld zijn en nu samenkomen.
Dus niet altijd naar de aankoopprijs kijken maar ook naar het meest toekomstig onderhoud. (slijtende delen vallen namelijk nooit onder garantie of ze moesten juist vervangen zijn)
:applaus: Nog iemand van ‘t zeitje .
Neem rustig je tijd .Er staan er genoeg te koop . 😉
Succes .Beste,
een jaar of 3 geleden deed zich voor mij de gelegenheid voor om kennis te maken met Porsche. Ik ging ook voor een 996, en kwam er achter dat deze met 3.4 en later 3.6 aangeboden werden voor de gewone carrera versie. Gezien het budget had de 3.4 voorkeur, maar zowat iedereen raadde mij de 3.4 af. Onbetrouwbare motor die plots en zonder aanwijzing stuk kon gaan. Het werd dan een beetje pijnlijker in de geldbeugel, een 3.6 (zie foto). Maar ook deze motorblokken hebben hun ziektes. Voor zover ik mij heb laten ‘wijsmaken’ zijn deze heel gevoelig voor lekken. Zelf kan ik daar dus over meespreken (lekte toen ik hem kocht en werd gelukkig in garantie hersteld). Maar….die lek kon er binnen de kortste keren terug zijn. Tevens een kettingspanner in het blok afgebroken, bobijntjes stuk, GT3 velg waarvan de laklaag begon te blazen, sierstukken sportuitlaat die lostrilden. Maar de Porsche-microbe had me toch te pakken…. 😉
Ik zou als ik jullie was eens voor een 997 kijken. Dat gaat volgens mij in prijs niet veel uitmaken.Zonder iets te willen zeggen maar probeer eens een Targa
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.