Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › 996 4S motor houdt in 4000-4500rpm
- Dit onderwerp bevat 29 reacties, 7 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 6 jaren, 6 maanden geleden door stefan.
-
MakerDiscussie
-
6 april 2018 om 15:12
Na een klein winterslaapje vandaag Porsche buitengehaald voor een ritje.
Starten ging zonder enig probleem. Enkel merk ik dat de begrenzer precies op springt tussen de 4000-4500rpm.
Ik krijg de motor niet in toeren (al rijdend natuurlijk) Verder zie ik nergens foutmelding of motorstoring lampjeBatterij is wel is plat geweest, maar terug opgeladen met de druppellader)
Iemand enig idee?
Hartelijk dank
-
MakerDiscussie
-
fijn te horen dat het probleem is opgelost, nu maar :driver: :driver: :driver:
Ondertussen is het probleem al een maandje opgelost. De Krukassensor is vervangen.
Daarnaast is ook het onderhoud gedaan, bougies, …
Ook de airco condensator had een lek en die is ook vervangen. Wagen rijdt terug super! Zeer tevreden!De foutcodes heb ik nog niet ontvangen. Ik ga morgen nog is bellen en post ze dan.
Mijn 996 GT3 deed alles wat je kan denken.
Stilvallen zonder reden.
Backfire.
Haperen vooral op halve gas.
Bij doortrekken effe inhouden rond de 3000 tr en tussen de 4000 en 4500.
Ik heb toen alle waarden uitgelezen met een Durametric en enkel de lmm gaf een 15% afwijking. Meer niet.Bon, kheb wat verder opgezocht, en zou dus wel kunnen dat de defecte LMM inlaat terugslag kan geven door arm mengsel.
Dus je hebt een punt. Maar ik heb het niet zo om zomaar iets aan te nemen op basis van “Praktijk wijkt af van theorie”..Toch zeker als het gaat over , dit en dat kan gebeuren, ik kan moeilijk bewijs of onderbouwing leveren dat iets niet gebeurt,
Omgekeerd kan wel.hoeveel AOS heb je al vervangen en tegelijk LMM gecheckt? ik spreek uit eigen ervaring en bij meerdere wagens.
bij mijn 986 ook inhouden bij 4000-5000 RPM en wel degelijk backfires en sinds LMM vernieuwd niet meer gehad.van een slechtregelende LMM ga je echt geen backfire krijgen
Dan is hij te rijk of te arm, maar het zal nog wel ontsteken op de juiste tijd.
te riik = rook of verzuipen
te arm = blaffen in de uitlaat.Slechte onsteking , een coilpack die de geest geeft zou een backfire kunnen geven
Je kan geen backfire krijgen van een verkeerd mengesel want je ontsteking gebeurt als kleppen in en uit dicht zijn.en de LMM stuurt geen ontsteking aan, de DME regelt zijn ontsteking niet op de LMM, maar op de timing sensoren, en op de knock sensoren. Kan geen backfire geven als je timing sensoren werken.
een slecht mengels kan hoogstens de vervroeging iets beinvloeden maar dan is het nog altijd op tijd.
Als daar iets mis gaat heb je knock of detonatie , geen backfire.Is ook een beetje circulair logica
Want wat je zegt is
dunne film olie op de LMM> slechte regeling > backfire > dampen > dunne film olie op de LMMOk, maar hoe kwam die dunne film olie in de eerste plek op die LMM?? (KN olie gedrenke lucht filters niet meegerekend, we spreken over OEM setup)
[quote=”vandamme” post=266748]… Is er een foto van een LMM die volledig in de olie druipt?…[/quote]
een zeer dunne film olie die je niet ziet of voelt is het gevolg van slecht werkende AOS en dat is al voldoende om de werking van een LMM te ontregelen. meestal is reinigen met MAF cleaner ook maar een kortstondige remedie.mengsel ontregeld door foute input van LMM > motronic stuurt onsteking niet correct aan > backfires jagen oliedampen 35 cm tegen de inlaatlucht in richting LMM. (om maar een voorbeeld te noemen)
Daarom dat ik die K&N of vergelijkbare filter niet bezig.
Remreiniger zou ik daar niet voor gebruiken overigens. electronica reiniger die geen residue nalaat.
of maf cleaner.. die daar specifiek voor bedoelt is.LMM gaan inderdaad makkelijk stuk.
Ook door de olie van de K&N filter bvb.
Eens goed zuiverspuiten met rem reiniger helpt ook dikwijls.ok, maar dat is niet echt een bruikbaar argument om die stelling te staven.
Op die manier kun je elke technische discussie meteen afschieten.Ik vind, op een technisch forum, als je een stelling neer zet, moet je die kunnen onderbouwen.
Dan kan iemand anders misschien iets bijleren op basis van feiten ipv op basis van geruchten.Is er een foto van een LMM die volledig in de olie druipt?
Hoe verklaar jij dan dat die olie damp 35 cm tegen de inlaat lucht in richting LMM kan kruipen?voorbij de gasklep.Das al bijna gelijk een zalm voorbij een sas moet geraken…
En stel nu dat er effectief iets mis is met het membraam van de AOS
Is de oorzaak van de herhaaldelijk kapotte LMM dan niet gewoon : Omdat niemand het probleem grondig genoeg heeft aangepakt en de AOS niet heeft vervangen?Want als de LMM de eerste keer al kapot ging door de olie dampen, zou ik verwachten dat hij vettig was.
En dan zou ik gaan zoeken naar de echte oorzaak en uiteindelijk de AOS vervangen.Ik heb laatst mijn LMM vervangen, werkte nog redelijk hoor, ik had een matig toerental wiebel bij stationair, no big deal,
maar was ook kurk droog die LMM van me. had ik daar ook maar iets van vettigheid gevonden.. Ik had er verder op gaan zoeken ipv eenvoudig weg te vervangen en root cause te negeren.tja, dat zal dan het verschil zijn tss de mooie theorie en de praktijk
die olie dampen zuigen de motor in, de AOS return tubes zitten achter de gasklep, downstream
de LMM zit upstream, bijna een halve meter weg van het throttle body toch zeker op 986; 987 een 20 cm dichter, maar nog een eind.
996 is dan een heel stuk compacter, maar dan nog met open gas klep zuigt de motor toch echt zijn lucht aan ipv weg van de gasklep..Hoe die olie dampen dan tegen de stroom in, kunnen geraken ontgaat mij een beetje.
De AOS pompt ook niks in die inlaat, die beweging komt enkel maar bij draaiende motor en dan zuigt het ding gewoon alles de inlaat in richting de koppen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.