996 4S motor houdt in 4000-4500rpm

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 996 4S motor houdt in 4000-4500rpm

  • Maker
    Discussie
  • Na een klein winterslaapje vandaag Porsche buitengehaald voor een ritje.

    Starten ging zonder enig probleem. Enkel merk ik dat de begrenzer precies op springt tussen de 4000-4500rpm.
    Ik krijg de motor niet in toeren (al rijdend natuurlijk) Verder zie ik nergens foutmelding of motorstoring lampje

    Batterij is wel is plat geweest, maar terug opgeladen met de druppellader)

    Iemand enig idee?

    Hartelijk dank

14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
    • 986-996 eten LMM als snoepjes, veelvoorkomend probleem. In de enkele Jaren dat ik 986-996 heb gehad heb ik minstens om de 2jaar een LMM kunnen vervangen.

      123

        hebben ze dan iets van codes kunnen vinden?

        Wanneer krijg je hem terug?

          kleine update

          Luchtmassameter defect.
          Batterij was ook defect

          Bougies/olie/oliefilter worden ook vervangen.

          Hopelijk ben ik snel weer de baan op!

            Amaai das heel vriendelijk. Maar wel ver voor u. Ik woon te Roosdaal (tussen affligem-ternat)

            De 18de gaat hem binnen. Ik ga dan direct onderhoudt doen.

            Soms marcheert de oliedrukmeter ook niet, (net na het starten) had al ergens gelezen dat dit ook een veel voorkomend probleem is. Die ga ik ook preventief laten vervangen.

            Oliepeil heb ik al nagekeken ( met boordcomputer en handmatig) en dat is ok.

            123

              zo moet dat !

              Ok, next.

              Waar zit je ergens, ik kan hier codes uit lezen en ook de lopende waardes van de LMM
              Ik zit in Ieper, alst niet te ver is wil ik gerust eens langs komen of kan je zelf eens passeren.

              Je zegt batterij leeg en met druppellader heropgeladen.
              Het is goed mogelijk dat je batterij kapot is.. leeglopen is altijd problematisch.

              Misschien kan heb je ergens een probleem met ontsteking door de batterij
              Mijn Cayman had merkbaar meer trek na verse batterij, en hij was nochtans niet leeg gelopen.

              Btw, als je stil staat, koppeling in
              krijg je hem dan wel boven de 4500 toeren?

                nee zo lang heeft hij niet stilgestaan, ik rijd er maandelijks mee. Zolang het goed weer is. Ik tank 98 bij Esso.

                123

                  98 gumt(verandert in een soort vernis) evenveel op als 95

                  Heeft niks te maken met het oktaan getal, en ook niet met ethanol.
                  Opgummen zit em in de moderne blends en additieven.

                  Waar jij aan denkt is water absorbtie door ethanol.. en dat klopt ook. het zal vocht aantrekken.
                  maar dat heeft niks met opgummen te maken. Een motor zal er niet goed van lopen, maar het verstopt niks.

                  Mijn MFI motor uit 73, tijdens rebuild de pomp eraf gehaald
                  na 6 maand was de pomp gans naar de kl*ten, niet meer in spec te tunen omdat het interne mechaniek opgegumd was tot en met.

                  En ik tankte zeker geen 95 want het was een S motor. met hoge compressie.

                  2500 euro revisie… had ik het ding maar eens gespoeld voor afmonteren..
                  Maar goed, tis de beste leerschool natuurlijk, zoeen lessen vergeet je nooit.

                  Het opgummen is veel erger dan die water absorbtie want een tank kan je vervangen met verse naft
                  water inhoud is oplosbaar.

                  Een opgegumde injector vervangen of reinigen is veel meer werk.

                    we veronderstellen dat men ron98 tankt in een 996 waar zo weinig mee gereden wordt.
                    slechte LMM geeft (bij een 986 iig) geen CEL.
                    de diagnose is echter snel te maken door de LMM connector los te koppelen en dan een ritje maken.

                    123

                      hoe lang heeft hij volledig stil gestaan?
                      moderne benzine bewaart heel slecht en kan na 4-5 maand al vergummen in de leidingen en injectoren.

                      Ik zou verwachten dat je met slechte MAF een CEL (Check Engine Light) krijgt die uit te lezen is.
                      maar van verstopte leidingen en injectoren zal je geen CEL krijgen.

                        Ok hartelijk dank.

                        koudstart verloopt normaal. Van de eerste keer in gang. Kga hem straks nog is starten en dan aan de druppellader tot de 18de.

                          Ja, je mag er nog zo mee rijden. Maar houd het op max 3500 rpm. Zo niet loop je risico op backfire, …
                          Het OEM onderdeel is idd van Bosch makelij.

                          Verloopt de koudstart nog normaal? En blijft het toerental stabiel vlak na het starten?

                            Mag ik er nog zo mee rijden? (tot aan de garage?) Kheb pas 18de afspraak voor nazicht

                            Ik zie dat er verschillende prijsklasses zijn voor LMM meters. Ik zou de wagen liefst zo origineel mogelijk willen houden. Is Bosch die OEM?

                            Bedankt voor de tips!

                              ik zou in eerste instantie ook op LMM gokken… :think:

                                vermoedelijk de luchtmassameter al een tijdje defect. de motronic is ingeleerd en gebruikt opgeslagen waarden zolang het geheugen onder spanning staat. na een platte batterij merk je pas dat de LMM kaput is.
                                tweede mogelijkheid zijn defecte magneetventiel(en) die de variabele timing via de nokkenassen aansturen.
                                beide kan je achterhalen door je foutcodes uit te (laten) lezen en. op zich geen aanleiding tot een waarschuwingslampje op het dashbord.

                              14 reacties aan het bekijken - 16 tot 29 (van in totaal 29)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.