996 – banden “schuren” bij het (scherp) draaien

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 996 – banden “schuren” bij het (scherp) draaien

• Maker
    Discussie

• Lode Nulens
    Deelnemer

Beste Forumleden

Als ik gewoon vooruit rijd, merk ik eigenlijk niets. Als ik achterwaarts uit een parkeerplaats rijd, en scherp naar links of rechts draai, heb ik de indruk dat de banden “schuren” over de grond. Het is net alsof beide voorbanden niet helemaal in dezelfde richting rollen. De wagen werd nochtans een maand of twee terug uitgelijnd bij een professionele bandencentrale. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat de banden hoogdringend aan vervanging toe zijn (Continental).

Na telefonisch contact met de bandencentrale of dit een gevolg kon zijn van de uitlijning, lieten zij mij weten dat dit voorkomt als de banden inderdaad versleten zijn (profiel gelijk met de minimale markering).

Kan dit inderdaad kloppen?

Alvast bedankt!

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • Enkele weken geleden met quasi nieuwe Pilot Supersports had ik het voor de laatste keer (moet achterwaarts maximaal-gedraaid staanplaats verlaten) Nu met winterset erop is het gedaan. Veel zachter rubber, bestand tegen de vorsttemperaturen.

Zelfde fenomeen. C2 mk2 met Pirelli P Zero.

Ik heb dit ook als ik uit mijn garage rij (draai )

[quote=”Gunn” post=151147]Bij mij is het schurend geluid volledig weg nu dankzij de nieuwe banden …[/quote]

Na een overnachting onder 0 (je P.) heb je het terug. Heeft niets met oude of nieuwe banden te maken, wel met compound van de band.

Bij mij is het schurend geluid volledig weg nu dankzij de nieuwe banden …

Inderdaad, hoe harder de rubber, hoe vlugger het schurend effect (bij koud weer). Ik doe eelf maar 5000 km per jaar en daarom gebruik ik de zachtere banden zoals toyo bvb. In mijn geval zijn de hardere banden ver verstorven voor ze versleten zijn. 😥

Had m’n 4S ook, binnen gedaan voor uitlijning, al de spiegeltjes gemonteerd, ze zetten dat “spel” op en alles was groen (dus binnen tolerantie). Er lag wel 315 op achteraan 8) :popcorn:

Heb dit fenomeen sinds kort ook bij mn 4s. Nu blijkt dat de binnenste 5 cm vd banden helemaal weg zijn terwijl de rest vd banden nog in nieuwstaat zijn :bounce:
                      Volgende week nieuwe banden (weeral) en vooral een goede uitlijning !

Beste Lowie9xx, mijne is ook een C2, ik heb precies hetzelfde. De banden slijten identiek af en de wagen blijft mooi rechtdoor rijden wanneer men het stuur los laat, dus is het spoor van de wagen in orde. Volgens mij niks om zorgen over te maken.

T is een C2 en het valt voor op vochtige als in mindere mate bij droge ondergrond, maar dus vooral als het vochtig is. Bedankt voor de respons, ik moet me zo te zien geen zorgen maken. Binnenkort gaan de winterbanden eronder, dan zal ik wel onmiddellijk verschil merken.

Thans!

L

idd Wim, ik heb momenteel ook dat schrapen met m’n zomerbanden (niet oud noch versleten) als ik uit de garage draai.
                            dit weekend gaat de winterset eronder, dat rubber blijft zacht bij temp van 8°C of lager en daarmee heb ik dat schuren niet meer bij kort afdraaien bij zeer lage snelheid.

Wim

Is normaal bij kouder wordend weer, dan is het rubber niet meer zo soepel en krijg je z.g kappen van de banden bij scherp afdraaien.

Niks om zorgen over te maken, en is hier al eens aan de orde geweest.
                              Ik had in de koude maanden precies hetzelfde met de 3.2 cabrio.

is het een C4 ?
                                heb je het bij vochtige ondergrond of ook bij droge ?

Heel simpel laat er nieuwe leggen en ge zult rap weten of het inderdaad zo is.

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.