996 carrera 4S tov 997 carrera

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen 996 carrera 4S tov 997 carrera

• Maker
    Discussie
  • Hallo,

Ik heb net mijn 993 verkocht en ben nu aan het rondkijken om een 996 4S of een 997 carrera 2 te kopen (omdat deze tweedehands ongeveer rond dezelfde prijzen gaan). Hij zou gebruikt worden als daily driver en uiteraard ook als ‘weekend amusement’.

Wat zijn de voor- en nadelen van deze modellen tov elkaar? De 996 4S is een klassieker in wording en is uiteraard 4-wiel aangedreven maar de 997 is weer nieuwer en moderner. Wat zijn jullie ervaringen, hoe veel beter is de 997 (motorisch, betrouwbaarheid, waardevastheid, …).

Alvast bedankt!
    Tom

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • Wel,
      ik zit in ‘t zelfde bootje.
      De eerste 996 vond ik maar zozo, toen dan de 997 uitkwam vond ik hem direct de max !
      Nu ben ik aan’t rondkijken (momenteel nog altijd zonder geld 😳 :mrgreen: ) en een goeie maand geleden passeerde me een 996 4S die aan’t aanschuiven was voor een rood licht, zo zachtjes brommend, op zijn gemak aan’t uitbollen … 😯 Mooi !!!! 😀
      Dan weer op mobile.de gaan zien, met een collega zijn 997 eens meegereden, enne de 997 … waanzinnig mooi ! Dat was echter een cabrio, en zoals hier reeds gezegd door een ander lid : de 997 cabrio ziet er langs achter precies een 4S uit. Ik heb die indruk wel niet bij een gewone 997.
      Dus is het kiezen tussen een brede poep of mooiere koplampen. Ik heb het wel voor brede poepen 😳 en ik vind de koplampen van de 996 4S ook niet mis, ‘t enige wat dan nog veel mooier is bij de 997 is het interieur ! Misschien vind ik dat omdat de Boxster hetzelfde interieur heeft dan de 996 en ik dat interieur al een beetje beu gezien ben van toenertijd met mijn Boxster, of misschien is het omdat de 997 waar ik mee mee reed nog zo nagelnieuw was ?
      ‘t Verschil in prijs is momenteel nog een 5 a 10000 Euro (997 duurder) , momenteel zou ik ook naar de 996 4S neigen.

0

Momenteel gaat mijn voorkeur ook meer naar de 996. Ik vind de 996 4S inderdaad knapper door de brede kassen, gekleurde klauwen, etc. . Een 996 4S met niet al te veel kilometers zit toch al snel rond dezelfde prijs dan de ‘goedkopere’ 997 modellen die ik op autoscout vind.

Als je echt van dat go-cart gevoel houdt gaat een Mercedes sl misschien toch een beetje teleurstellend zijn in de bochten. Mijn vader rijd met een sl 55 amg (2008) en hij is er enorm tevreden van, aan de power komt geen einde, je kan waanzinnige snelheden halen zonder het gewaar te worden en het geluid is heerlijk maar voor mij mist hij toch een klein beetje het go-cart gevoel en het directe sturen. Maar begrijp me niet verkeerd, het blijft wel een fantastische wagen hoor 😉 , het accent ligt gewoon meer op comfort.

Groeten Tom

0

Ik heb destijds een 996 4S gekozen omdat deze ten opzichte van een “gewone” 996/997 versie toch een pak mooier oogt (mijn mening). Vooral de bredere spatborden, de rode remklauwen, bumpers van de turbo, de reflector tussen de achterlichten … maken hem mooier. Enkel de voorste lichten van een 997 ogen veel beter maar dat zal de meesten hun gedacht ook wel zijn. Een 997 zal waarschijnlijk wel “beter rijden” en is weer een model jonger. Moest ik nu opteren voor een aankoop ik zou voor de 997 4S gaan (of de turbo maar is nog een pak duurder).

Maar een 997 is toch tweedehands nog duurder dan een 996 4S?
          Ik ben bij een paar autohandelaars gaan informeren en moest telkens tweemaal slikken wat die wilden geven. Als ik dan op autoscout ga zien denk ik dat die fameuze winstmarges nemen (maar dat is een heel ander verhaal). Maar is weer de zoveelste “bevlieging” want zit met een mercedes SL (de AMG en in leasing 😳 ) in mijn gedachten. Ik weet nu al moest ik de porsche verkopen en de mercedes kopen dat ik binnen de twee jaar achter een andere porsche aan het uikijken ben 😆

Nadelen van een 996 4S? Weet niet of het nadelen zijn maar dat heb ik voor gehad op 2 jaar tijd : defect ruitenmechanisme, versnellingen gaan stroef (vooral bij kouder weer en eerste kilometers, afstelling), fit in de aircoleiding, volledige ophanging vervangen (en nu is het een go-cart, fantastisch weggedrag maar iets minder goed voor de rug op slechtere wegen) en wat klein verwaarloosbare prullen (volumeknop PCM defect …)

0
        3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.