996 gekende issues?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 996 gekende issues?

  • Maker
    Discussie
  • Hi all,

    ff een snelle vraag, kan er iemand me een lijstje geven van waar op te letten voor een 996?

    Ik rij al jaren met een SC’tje, maar van die nieuwe modellen weet’k helemaal niets af. Iemand die me wat tips kan geven? want heb eventueel wel intresse om een 996 te zetten voor wintergebruik en de targa te houden voor zomerweer.

    Iemand ook idee hoe dat juist werkt met de taks? krijg je dan je deel terug dat je niet met je wagen hebt gereden? Ik dacht van wel.. 🙄

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Toevallig kwam ik onderstaande tekst tegen over de 996 waar een groote waarheid inzit:

      “[i]Indien er zich een probleem voordoet bij een 996 motor wordt al vlug over een ploffer gesproken maar in de meeste gevallen is zo een complete motorwissel helemaal niet nodig.
      Het is in de meeste gevallen alleen maar een gescheurde kop of alleen maar een scheurtje in 1 cilinder.
      Dit kan allemaal vervangen worden. Ook bij zo’n reparatie komen er nieuwe krukaslagers in en worden alle pakkingen/keeringen vervangen.

      Er is altijd een oorzaak te geven aan het stuk lopen van een 996 motor.
      Het is vaak een koelingsprobleem, denk maar eens aan al die bladeren en troep voor de radiateur L en R.
      Denk ook maar eens aan een defekte koelfan achter de radiateur L of R.
      Denk ook maar eens aan het niet eerst warm rijden, voordat het rechter voetje helemaal ingetrapt wordt of doorrijden met een lekkende waterslang of lekkende waterpomp !!

      Ook worden de beurt-intervallen wel eens overgeslagen, vnl. door diegene die weinig rijden.
      Elke 10.000 km je olie en filter vervangen ? Dit is het belangrijkste van de hele motor en wat kost die olie nou vergeleken met een nieuwe motor.Sommigen zeggen na een probleem, gelijk een 3.6 bestellen….
      Je moet er op letten dat de 3.6 bedrading anders is van het inlaat-systeem en hij heeft andere vario-cam met andere stekkers dan de 3.4.
      Je moet dan alles compleet hebben incl de DME computer, maar als het een tiptronic is moet de DME wel weer met de bak-computer passen !!

      Kortom: een 996 een hele mooie en fijne auto en de meeste rijden er jaren zonder zorgen mee. [/i]”

        heel juiste opmerking dat men alles kapot kan krijgen als men het wil… al blijft het natuurlijk wel zo dat bepaalde modellen zelfs dan gevoeliger blijven dan anderen, zeker wanneer er een echt probleem zou zijn. De 996 3.4 verhalen zijn er inderdaad niet zo maar gekomen, zelfs al waren ze misschien wat overroepen. Then again, zelfs al gaat het maar over een marginaal percentage, als je dat marginaal percentage uitsmeert over de hoge productieaantallen van de 996, dan kom je natuurlijk sowieso weer aan een schijnbaar hoog aantal gevallen, wat de geruchtenmolen zeker gevoed heeft.

        Hoe dan ook, ook al hebben we al gezegd dat het merendeel van de motoren met dat intrinsiek probleem er nu wel zo wat allemaal van tussen zijn, je zal het maar voorhebben er nu toch nog een aan je been te hebben, zeker gezien het feit dat zoals reeds gemeld de prijzen van de ruilmotoren bijna stilzwijgend door Porsche fenomenaal naar omhoog getrokken is! In het begin deed men nog een commerciële geste, en was de prijs voor een nieuwe vervangmotor soms interessanter dan een revisie (vandaar zoveel modellen met een nieuwe vervangmotor!), maar nu!!! Ik begrijp dus je twijfel… Maar zoals we ook reeds gesteld hebben, die verhalen hebben wel ook voor een deel gezorgd dat de prijzen voor een 996 nu soms wel heeeel laag zijn, en dat moet je ook incalculeren in je risicoanalyse!

          mja, heb er ondertussen toch ook al een paar op het internet zien te koop staat met motor stuk.. telkens 3.4. Dus er zal inderdaad wel iets van waar zijn.
          Vraag is natuurlijk hoe is er mee gereden. Ik kan m’n SC ook op het stort leggen na een week als’k wil.. 🙄 Hangt er vanaf hoeveel respect je hebt voor je wagen hé..

          Toch nog wat onderzoeken vooraleer’k overschakel op zoiets..

            [quote=”911-lover”:3cbrthb8]Kleine voetnota .
            Men heeft nooit beweerd dat alle 996-en dit probleem hadden .
            Als het probleem zich voordeed was het wel bijna enkel bij de 3.4 in de handgeschakelde versie .
            En daar het spreekwoord zegt waar rook is , is vuur hou ik er wel rekening mee moest ik voor een 996 gaan .
            Dan zoun ik of een tip of een 3.6 nemen .[/quote]

            Awel over die tiptronics, ik had problemen met het schakelen en zeg dat aan een mechanieker in een porschegarage. Die direct oei een tiptronic ja daar zijn veel problemen mee. Euh neen handgeschakeld? Raar want daar hebben ze geen problemen mee zegt hij dan. Elders hoor ik dat er totaal geen problemen met de tiptronics zijn en dat de handgeschakelden sneller stuk gaan?

            Ik denk dat je zoals bij veel dingen een deel geluk moet hebben. Over de problematiek van de 3.4 motoren is al veel verteld en daar zou ik ook zeggen waar rook is … 😉 (verdergaande op de verhalen want zelf gelukkig geen ervaring mee)

            Wim

              Lees de post van Koen eens goed boven de jouwe, weet je precies wat hij bedoeld en waar je op moet letten. 💡

              En een 993 heeft ook weer zo zijn problemen, vooral waar nu zelf met sukkelt, maar dan nog wat meer vanwege de elektronica. :mrgreen:

                mja.. ik ga dan toch eens moeten rondkijken en informeren welke versies risico hebben tot ploffen. want ik zou het jammer vinden als’k het zou voorhebben.
                misschien toch maar voor een 993 gaan 🙂

                Iemand idee waar’k geloofwaardige info kan vinden omtrent de 996 en de verschillende versies?

                  Kleine voetnota .
                  Men heeft nooit beweerd dat alle 996-en dit probleem hadden .
                  Als het probleem zich voordeed was het wel bijna enkel bij de 3.4 in de handgeschakelde versie .
                  En daar het spreekwoord zegt waar rook is , is vuur hou ik er wel rekening mee moest ik voor een 996 gaan .
                  Dan zoun ik of een tip of een 3.6 nemen .

                  rjf

                    Heb zelf voor een Boxster 2.7 gekozen en niet voor een 2.5 onder andere omwille van plof motor verhalen van de 2.5.

                    Het doorslaggevend voor mij was het toch relatief kleine prijsverschil… Dat ik voor een tonnetje of 2 meer het eventuele risico kon vermijden was het dat voor mij persoonlijk wel waard. Al is het idd zo dat veel van die verhalen een eigen leven zijn gaan leiden en dat het goed verzorgen van de motor veel risico’s kunnen vermijden. Belangrijk ook om je goed te informeren in welke reeksen/jaren de risico’s werkelijk liggen, want voor mijn Boxster heb ik zeker 3 verschillende versies gehoord.

                      Heb zelf nu een goede 45.000 km’s met mijn 996 gedaan (totaal 123.000 km nu) en op 2,5 jaar nog niet echt problemen gehad.

                      Ophanging vervangen : op de wagen zaten verlagingsveren (Porsche verkoopt dit als sportophanging 🙄 ) en schokdempers lekten, dus alles vervangen.
                      Airco defect : alle condesors vervangen en ook die van de koeling maar laten doen (had een klein lekje vooraan aan een koelcondensor).
                      Versnellingen gingen moeilijk : bleek gewoon olie van versnellingsbak vervangen en is terug schakelen zoals een “mes door boter” gaat.

                      Als Toyota nu 5.000.000 auto’s gaat terugroept 😆 Een merk dat gekend staat (of stond) om zijn degelijkheid. Wie had zoiets gedacht ❓
                      Dus als je nu een tweedehands 996 koopt zal deze wel geen problemen hebben of zijn ze allang opgelost. Vooral die ploffende motoren 😉
                      Ik ben er nog altijd tevreden over (beetje moe geweest maar dat zal iedereen wel hebben als hij meer dan een jaar met dezelfde wagen rijdt).

                        ik heb er eentje van 2000
                        en blij dat die is dat em op mijn oprit staat en ikzelf trouwens ook 😆 😆
                        en pas na een 20tal km gaat het gas erop nooit eerder ,is trouwens voor geen enkele wagen goed.

                        Wim

                          Ik wil ook even iets vertellen over de 996, (z.g plof serie dus) en dat is dat mijn zwager er ook een heeft en deze in 2000 nieuw gekocht heeft.
                          op dit moment staan er ruim 140000 km op en wel geheel zonder problemen en gewone onderhoud historie.
                          Het enige wat hij doet is ‘s morgens gewoon de auto rustig warm rijden, dus niet boven de 2500 á 3000 tr/m.
                          En denk dat daar bij veel Porsche rijders (lees 996) het probleem zit.
                          Dus kun je hem rustig op je oprit zetten. 💡

                            En dan zijn er nog de 98% die nooit problemen hebben gehad. Zo is er op elk merk wel iets op te merken.

                            Dus laat je nu zeker niet ontmoedigen en neem het met een korrel zout.
                            Vele verhalen komen van personen die nooit een 996 hebben gehad en van horen zeggen komen vele indianenverhalen. Je zou bijna geloven dat alle 996 motors ploffen. Het betrof de jaren ’98/’99 met 3,4 motor die het probleem eventueel konden voorhebben.

                            Op het NL Porsche forum spreekt men van horen zeggen 30 à 35 %, dat is dus weeral zo een kwakkel die de wereld wordt ingestuurd.
                            De persoon van de topic is natuurlijk serieus gefrustreerd want zijn Porsche motor is geploft, begrijpelijk en de volgende 40 pagina’s worden gevuld met verhalen van personen die ook wel eens iets gelijkaardigs hebben meegemaakt gaande van Audi, Bmw enz tot zelfs een ploffende 997.

                            Vraag liever aan de eigenaars van een 996 hier op het forum hoe tevreden of ontevreden ze zijn. Vraag ook eens aan Porsche dealers hoeveel probleem gevallen ze zelf al gehad hebben met ploffende motors. Je zal aangenaam verrast zijn 😉

                              WTF??!! ❓ 🙄

                              Niet op je oprit halen dus.. was ik helemaal niet van op de hoogte.. straffe verhalen..

                                HIER een veel besproken en gekend probleem .
                                Neem even tijd om de 41 pagina’s door te lezen .

                                Aangaande de taks . Voor een andere wagen krijg je de rekening van de jaarlijkse taks + BIV – de nog tegoede taks van je vorige voertuig .

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.