Home › Forum › Porscheforum Fotoboek › Porsche algemene Foto’s › 996 GT3 RS
- Dit onderwerp bevat 56 reacties, 25 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 10 maanden geleden door jokke_vlo.
-
MakerDiscussie
-
17 december 2008 om 04:36
guys,
het is al een tijdje dat de 996 RS door m’n hoofdje spookt en het zit er eindelijk aan te komen…vorig weekend 2 exemplaren gaan “scouten” in Stuttgart en eentje ervan beviel me dermate dat ik zondag avond meteen een voorschotje heb overgemaakt. Met een beetje geluk kan ik er nu zaterdag om rijden.
Het gaat om een exemplaar met 23.000km, ingeschreven in juni 2004…het gaat niet om een “etat concours”, de auto is wel degelijk gebruikt waarvoor ‘m bedoeld is en heeft wat circuit gezien maar ziet er nog heel mooi uit!!! De neus heeft wat steenslag te verwerken gekregen onder andere en het rood van 2 velgen is wat beschadigd maar niks dat niet onoverkomelijk is. De prijs was meer dan rechtvaardig dus ik heb niet getwijfeld (er stond een ongeduldige wachtende achter me, zodus)
Paar interessante zaken op de RS aanwezig:
– K410 Manthey kit => de bekende tuner aan de Ring heeft een kitje ter beschikking bestaande uit sportuitlaat, 100 cellen kats, spaghetti’s, aanpassing inlaat en chip waardoor het vermogen rondom de 410pk komt te liggen
– KW Gewinde ophanging VarIII
– Chassis afgesteld voor licht track gebruik, doch nog steeds ok voor gewone baanVerder krijg ik er bij verkoop de originele uitlaat, stuur, ophanging en airco bij (airco hebben ze moedwillig verwijderd uit de auto omwille van het circuitgebruik)
paar foto’s:
Bedoeling de auto ook te gebruiken…zondagtrips, Nordschleife, af en toe een trackday…moet allemaal kunnen…een beetje zoals ik de Alpina Z4 gebruikte, want deze ruimt nu plaats voor dit.
-
MakerDiscussie
-
De 996 RS waar hij thuis hoort!
.
.
.
Meer Porsche lekkernijen: http://gallery.boelsphotography.be/#40.0
😉
Schitterend verhaal weer Mich!
Je moet al die verhalen bijhouden en dan kan je ze later bundelen 😉Nee serieus, u GT3 RS moet echt een fantastisch machien zijn!!! 😀
heel mooi verhaal, mooie foto’s
proficiat met de wagen, hopelijk heb je er nog veel plezier aanSchitterende foto’s als een prachtige illustratie van jouw passie ! 😉
Wat een verhaal 😯
Ik hoop dat je de gekomen onkosten mee ingerekend had bij de aankoop , anders zal het wel een hele domper geweest zijn .
Gelukkig is alles op zijn pootjes gekomen en de wagen rijdt idd super .
Ik heb ze meermaals gevolgd omfotootjes te kunnen maken tijdens PDF .
En je hebt er een leuk circuitbeest mee .
Veel succes en plezier ermee .
En vergeet nooit .Tijdens trackdays kan je niets winnen , enkel verliezen .
Op het einde van de dag heb je gewonnen als je er hopen plezier, ervaring en geen stukken aan over gehouden hebt .…update…
in maart dus uiteindelijk begonnen aan de oefening om de GT3 RS rijklaar te maken op de Belgische wegen… fameus lijstje opgemaakt voor het in orde stellen van de wagen met als afsluiter de keuring voor invoer in Belgie met aanvraagformulier voor nr plaat als uitkomst.
Keuring was natuurlijk weer een fiasco…de pippo’s wilden niet geloven dat er van origine een schroefkit onder die RS’en zit…tja, rood formulier als gevolg…volgende dag terug met de nodige documenten onder de arm als bewapening en dan lukte het wel 🙄 …ach, verleden tijd intussen dus ik ga er ni verder over uitwijden.
Rond eind maart ben ik dan bij de DIV de platen van de RS kunnen gaan ophalen en begin april was ik ermee op de baan. Veel plezier had ik er echter ni mee daar de auto constant naar rechts trok (leek wel gemaakt voor oval racing) en de koppeling bleek onaagenaam zwaar 🙁 lol: ) diagnose kunnen stellen van het probleem, maar voor een oplossing moest ik wachten. We probeerden geometrie, banden, tandheugel, ja we wisselden zelfs een ophangingsonderdeel maar keer op keer resulteerde dit niet in beterschap van het euvel.
Uiteindelijk na lang zoeken bleken de anti-roll stangen zodanig onder stress te staan, dat die de stuurinrichting vooraan naar rechts trokken!!! Door met de natte vinger wiel per wiel de auto hoger of lager te vijzen, merkten we dat langzaam de neiging tot scheeftrekken verzwakte in het stuur. Oef dat luchtte eigenlijk wel op want voor hetzelfde geld was ik in het bezit van “een kromme auto” maar dat bleek dus niet het geval 😀 .Met het Paasweekend (de dag na Vanbeurden) had ik gepland naar de Ring af te zakken in Duitsland…Paasmaandag hield PistenClub (een Duitse trackday organisatie) een event op de NB-Ring GP Strecke (het F1 circuit dus)…voor 30 eur mocht je in sessies van 20 min op het GP circuit rijden en aangezien ik daar op de F1 piste nog nooit gereden had, leek het me wel es de ideale manier om de wagen te leren kennen. Heb die dag 3 sessies gereden en eigenlijk ging het heel heel vlotjes met de 996RS…kon met de rapste mannen mee, maar toch was er ergens nog een remming in m’n m’n manier van rijden…het meest werd ik eigenlijk belemmerd door de zware koppeling hetgeen vloeiend circuit werk eigenlijk enorm tegenwerkte!!! Ik zag er op sommige stukken van circuit gewoon tegenop van te schakelen, en da’s helemaal fout…vooral terugschakelen werd een titanenopdracht en sleur…het scheeftrekken (hetgeen al een stuk verminderd was door het dagje bij Vanbeurden) stoorde minder daar je op circuit toch altijd stevig met 2 handen aan het stuur zit. De remmen waren ook nog ni helemaal gerodeerd en pas op ‘t eind van m’n eerste stintje begonnen ze te “pakken”. De Michelin PS2 banden kweten zich uitstekend van hun taak…enkel bij het uitaccelereren van sommige snelle bochten had ik geen vertrouwen in de achterkant…dit lag eigenlijk meer aan de uitlijning volgens mij dan aan de banden…in de tragere bochten die ik wat al te gretig aansneed, kwam de achterkant heel progressief melden dat het te snel ging. Remzones waren ook een kritiek punt…de auto trok naar alle kanten, behalve rechtdoor 😕 …gelukkig behield ik er net genoeg vertrouwen in om ermee door te gaan, ik had ergens het gevoel dat de auto me ni zou liggen hebben.
Het namiddagje tracken met de RS hebben me een en ander verduidelijkt…de basis was zeker ni slecht, maar om binnenkort op de Porsche Days Spa er 100% te kunnen staan, was er nog wat werk aan de winkel 😉Na Pasen ging de RS terug in quarantaine m’n garage in…bij Vanbeurden een afspraak gemaakt in mei om de wagen es degelijk te laten uitwegen. In tussentijd had ik Manthey in Duitsland gebeld en het probleem uitgelegd van de “stress” op de anti roll bars. Ik moest m’n voorste stangetje opsturen voor bewerking bij hen in de ateliers, voor de achterkant gingen ze me een ander stangetje opsturen. Het verschil met de standaard stangen is dat die van Manthey regelbaar zijn in lengte waardoor de anti roll bars perfect aangekoppeld kunnen worden zonder daarbij onder “spanning/stress” te moeten komen te staan.
Verder werd er ook gekozen om bij Vanbeurden een nieuwe koppeling te laten steken (of op z’n minst es naar de koppeling te kijken)…en met succes want ze diende vervangen te worden. De mechaniekers merkten ook op dat m’n diff waarschijnlijk z’n beste tijd gehad heeft daar de sperwerking niet meer beantwoord aan de theoretische waarden die Porsche voorschrijft. Voorlopig (en uit tijdsgebrek) werd er gekozen dit zo te laten, maar ik hou het toch in m’n achterhoofd.
Tussen al het gesleutel en denken door, had ik besloten een setje Pirelli Corsa-R banden te bestellen. Dit is een semi slick band waarmee ik zeer goede ervaringen had op de 964RS. Hij is slijtvaster dan z’n grote concurrent Michelin Cup, kan ook beter tegen water…als compensatie moet ‘m op ‘t droge wel z’n meerdere erkennen in de Michelin qua grip. Dit setje kwam van over de plas aangezien je ze hier in Belgie zo goed als nergens kan bestellen, tenzij tegen woekerprijzen.Een paar dagen voor de Porsche days ben ik dan de 996RS gaan ophalen…en ja hoor, alles in orde!!!! super!!! Zachte koppeling, niet meer scheeftrekken, uitgewogen en uitgelijnd volgens Manthey specificaties => het vele denken/onderzoeken de afgelopen weken had z’n vruchten afgeworpen 8)
Zaterdag 15mei dan met een broek vol zenuwen toegekomen op de Porsche days…één oog continu op de hemel gericht want het weer was niet bepaald zomers. De vrijdag waren er in de regen immers al een 15-tal auto’s gecrashed, een verwittigd man is er 2 waard!!!! 😯
Heb die dag 3 keer een uur gereden en de wagen deed het fantastisch…draaide gewoon mee met de top van de categorie (Sport, de middelste van de drie). Het vertrouwen was 100%, heb me echt kunnen uitleven met die kar in tegenstelling tot het wat geforceerde ingetogen optreden een maandje eerder op de NB-Ring. Ophanging en uitlijning lijken me quasi perfect 8) 😉 …heerlijk! Ook in puur optrekken stond er geen maat op deze RS…hij accelereert sneller dan z’n 997GT3 (RS) broertjes en er is wezenlijk een verschil.
Ter illustratie, het filmpje hieronder (check rond 28s, m’n 996RS passeert 2 andere deelnemers waaronder een Duitse collega-996RS)…je hoort ook goed het verschil.http://www.youtube.com/watch?v=fTSd3Am0PGA
Zondag heb ik ni meer gereden, hoewel het gepland was…geveld door griep zijn we iets na de middag huiswaarts gekeerd…maakte ni echt uit, Porsche days waren meer dan 100% geslaagd voor me 😀
…enkele pics:
Zal eens komen kijken eind maart 😉
‘k Houd u op de hoogte hé Mich…
Ik ben benieuwd .
Als je naar Dinslaken gaat zie ik je daar wel .
En anders als ik geluk heb en naar Francorchamps kan daar misschienna een paar maand van stilstand in de garage en wachten, komt de GT3 nu toch stilaan tot leven…
– momenteel is ‘m in het wellness center waar ‘m in orde gebracht wordt naar mijn goesting. De airco wordt opnieuw geinstalleerd, kleine foutjes worden rechtgezet, in orde zetten, onderhoudje en tenslotte de invoering/keuring.
– vandaag is het satelliet alarm gemonteerd, ben vanavond de papieren gaan tekenen en het systeem is al actief
– gelijkvormigheids attest is vorige week in orde gekomen…morgen richting DIV voor de-douanering en dan kan er volgende week naar de keuring gegaan worden
– vandaag ook tapijtjes toegekomen die ik bij de bekende Duitse tuner besteld had
=> normaal gezien eind maart ermee de baan op 😀
Wat een aankoop!
Ik droom ervan ooit eens een echt circuitbeest te hebben, maar vrouwlief geeft daar een veto over…
Vermits onze garage toch twee mooie auto’s herbergt zal ik maar niet teveel protesteren…leuk verslagje 😈
super gewoon dat zo’n wagen in je garage staatop zijn minst ga je nu toch iedere dag eens kijke in je garage 😉 )
feli hé!!!!!!!
daar zal je zeker veel jaren plezier mee hebbenleuk geschenkje van de kerstman 😀
verder prettige feestdagen aan iedereen
[quote=”the body docter”:f37k4ksg]proficiat met je aankoop en teleken sik door geel kom stop ik even om dat witte monster aan de etalage te bekijken[/quote]
😆 dan zijn we al met twee. Bij verellen kijken ze al niet meer op als ik daar binnen kom. Ik sta ofwel bij de 996 GT3RS of de 996 GT2. Moest ik het geld hebben ik zou niet kunnen beslissen welke van de twee te kiezen.
proficiat met je aankoop en teleken sik door geel kom stop ik even om dat witte monster aan de etalage te bekijken
Effe een samenvatting van zaterdag:
vrijdagnacht dus om 3.30u vertrokken om in Aken 2u later de trein te nemen richting Stuttgart. Ik was heel blij met het weer want had helemaal geen zin om 600km door een zoutbad te rijden met die kar…regen alom, bijna al het zout was van de baan. De auto maar 2 keer de sporen gegeven en niet meer dan 220 gereden. Het was vrij vermoeiend daar de RS nu enorm naar rechts trekt en er aan 140-150km/u vrij veel trillingen in het stuur zitten. De ophanging is te zacht (KW VarIII, maar die zit er nog maar 500km onder) die moet es ingesteld worden en de uitlaat mag van mij nog een stukje luider (Europipe is toch feller hoor!) maar het was puur genieten…dit is eigenlijk wat ik al lang zoek…de kuipen, de rolkooi, het alom aanwezige gedroon van de uitlaat, het tussengas geven en een paar versnellingen terugschakelen => een waar festijn!!! De mega achterspoiler in de achteruitkijkspiegels…dit liegt er niet om, het is een echte race sfeer waarin je je verplaatst!!! Trouwens, ik slaag er niet in om deftig te tipheelen met die standaard pedalen, daar moet ook nog een mouw aan gepast worden…tenzij het op circuit bij stevige rembeurten beter lukt, heb ik ni kunnen testen. De remkracht van de auto was ook niet zo bijster trouwens…stond al 2 maanden stil en is het laatst getracked ergens in mei… zit precies wat lucht op het systeem.
Gezien ben je in ieder geval altijd in die auto…blikken van de mensen spreken boekdelen. Vooral als je je effe onsterfelijk belachelijk maakt aan een tankstation in de zoektocht naar het tankklepje (staat rechts ipv links op de 964) en de rest van de details ga ik juillie besparen 😆
Soit, het listige weggedrag is meteen duidelijk want telkens als je gas lost of van versnellig verandert dan verandert ook de koers van de neus…in het begin zeer lastig maar je went er wel aan…ook het trekken in toeren, de laatste 500 rpm trekt dat ding zo hard door dat je zonder opletten pal de begrenzer intrekt…ongelofelijk! Ik ken geen enkele auto die zo moeilijk rechtdoor gaat!!!…Een bocht daarentegen (afrit bijvoorbeeld) neemt ie zoals een TGV die aan +200 km/u Parijs binnendraait…de feedback in het stuur is fantastisch!! Ik denk ni dat ik inde huidige setting snel zou durven gaan op circuit. Ik wil echt eerst de auto es tegoei laten afregelen alvorens aan het echte werk te beginnen.
We hebben zeer veel plezier gehad aan de auto gisteren al waren we beiden heel moe op het eind…de rit in Aken centrum om 16.30u om de vriendin haar auto te gaan halen was er teveel aan en heb echt stress gehad in de RS omdat de verdomde Garmin mij weer de weg op zeven stuurde op zoek naar de snelweg richting Luik!!! heb echt de buik vol van dat ding, ik heb me uiteindelijk vertrouwd op de borden maar heb al te vaak manouvers moeten uitvoeren die op het randje waren…jammer, want schade is het laatste wat je wil natuurlijk.
Heb de RS nog afgespoeld alvorens ‘m de garage in te duwen…hier blijft ‘m nu onaangeroerd staan tot april.
Wat er dan dient te gebeuren:
– uitlijning + afstelling KW Gewinde (of andere ophanging, ik ga effe uitzoeken wat goed is op de RS) + afstelling van het chassis…Manthey?? Penders?? Ander locatie, iemand een idee??
– remmen in orde zetten
– andere pedalen
– Becker Porsche radio met GPS
– 2 plastic afdekplaatjes + tapijtenset koffer die ontbreken op de auto nabestellen
– uitlaat => voorlopig blijft de Manthey, op termijn zou ik toch graag een Europipe hebben (2010?)…het doet verdorie raar dat ding in de garage te zien staan hoor…ongelofelijk wat een beest…gisteren zijn er een paar maten komen piepen…de auto ziet er echt fris uit ondanks al getracked te zijn!!! Zolang van een 996 GT3 gedroomd en nu dan uiteindelijk een RS…ik kan het nog steeds ni helemaal vatten…doet me ook plezier dat m’n vriendin helemaal op dezelfde golflengte zit met deze auto…ik hoop dat ‘m ons een paar jaar plezier mag bieden 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.