996 GT3 voor vering / toplager veerpoot

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 996 GT3 voor vering / toplager veerpoot

  • Maker
    Discussie
  • Zoals hier eerder geschreven zijn vorige zomer de 4 schokdempers vernieuwd op mijn 996 GT3 cs.
    Sinds dat die nieuwe eronder zitten mis ik steeds het stuurgevoel van voordat de vering uit elkaar is geweest.
    Ik het de wagen al op een brug staan gehad en er zit nergens speling of iets op.
    Nu heb ik vorige week nieuwe radiatoren geplaatst en heb gemerkt dat de top lagers verschillend gemonteerd zijn links en rechts. Dit was nu goed te zien doordat de binnen liner uit de wielkast was verwijderd.

    Nu komt natuurlijk de vraag hoe moet het dan wel zijn?
    Wie wil even checken op zijn wagen voor mij aub.
    Cedric misschien.
    Rechts voor [URL=http://s762.photobucket.com/user/vawilliam2003/media/DSC02841_zps3be3ae4a.jpg.html][IMG]http://i762.photobucket.com/albums/xx265/vawilliam2003/DSC02841_zps3be3ae4a.jpg[/IMG][/URL]
    Links voor [URL=http://s762.photobucket.com/user/vawilliam2003/media/DSC02844_zpsae904f08.jpg.html][IMG]http://i762.photobucket.com/albums/xx265/vawilliam2003/DSC02844_zpsae904f08.jpg[/IMG][/URL]

    Dit heeft dus duidelijk een invloed op de Caster afstelling en zal zeker het stuurgevoel beïnvloeden.
    Nu is die misschien afgesteld om op een oval te gaan rijden, maar dat ben ik dus niet van plan :happy:
    Wat ik nu wel wil weten hoe ze wel moeten gemonteerd zijn en waar ik eens een deftioge uitlijning kan laten doen.
    Want dit had men toch moeten meten bij uitlijnen denk ik :bounce:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
    • Vandaag de beide toplagers gedemonteerd en zuiver gemaakt.
      Dan opnieuw gemonteerd met nieuw vet.
      Opnieuw uitgelijnd en alles voelt nu beter aan.
      Wat er nu eigenlijk de oorzaak van was dat ie anders aanvoelde weet ik niet maar het lijkt opgelost. In het weekend proberen wat km te bollen om te testen.

        Handboek gedownload :relaxman:
        Nogmaals bedankt voor de link Deepee :respect2:
        Nu printen en dan deze namiddag de kelder in om alles eens goed te checken aan de P.

          Bedankt deepee :respekt:
          Daar zit een hele hoop nuttige info in.
          Die ga ik proberen te downloaden en bij te houden :applaus:

            misschien vind je hierin vanaf p15 wat je nodig hebt?

            zowel de M002 road version als de M003 club sport version komen aan bod.

              Daarnet even gaan kijken hoe mijn dempers vast staan.
              Ik zal toch volgende week een keertje een en ander moeten demonteren vrees ik.
              Hoe meer ik het bekijk hoe meer verschillen ik vind.
              Had ik maar een deftig werkplaats boek, dan zou ik het wel kunnen oplossen.
              Die zijn echter niet te vinden aan een normale prijs :bounce:

                Top info. :respect2:
                Ik weet weer war nare kijken volgende week.

                  Ik dacht misschien dat Frère hier iets over had geschreven, en inderdaad: die zes gaten kunnen er op 2 manieren in, een waar je tussen de -1 en -2.5 graden camber kan instellen, en dan de andere setting waar je van 3.5 tot 5 kunt gaan. Dan kan er fijn afgesteld worden met de wishbone vanonder (daar kan de lengte van verandert worden) dus ik zou eens checken of de veerpoten beide vanboven even ver naarbinnen staan? Lijkt me wel op de foto’s, dus correct. Als ze op de hoge camber stand staan kan dat misschien het stuurgevoel wat negatief beinvloeden met gewone banden? Op zijn foto’s staan de kant van de topplaat met de twee bolle zijden wel allebei richting achterkant, en bij jou niet, dat is misschien toch niet correct (lijkt me inderdaad qua caster niet helemaal hetzelfde). Ik kan morgen eventueel wat foto’s nemen, anders staat het op p421 en p422 in the 911 story, 7th edition bij mij.

                  edit: nog een behulpzaam linkske: http://forums.rennlist.com/rennforums/8969620-post5.html

                    Heb het net nagemeten.
                    De bouten staan inderdaad niet allemaal even ver uit elkaar.
                    Dus verdraaien kan niet.
                    Wat de coating betreft heeft de GT3 enkel lak en is het niet echt zichtbaar hoe ze vroeger stonden.
                    Ik weet het niet meer 😳

                      je kan ze op 2 manieren monteren door ze van kant te wisselen, andere mogelijkheden zijn er niet omdat de bouten niet in een gelijkzijdige driekhoek staan.
                      als je vermoed dat ze anders zitten dan vroeger dan zit de linkse nu rechts en vice versa.
                      buiten de verkleuring aan de veerpoot zelf moet je dat toch ook kunnen zien aan de coating in de wielkast of deze vroeger anders zaten ?

                        Nu ik de foto’s nomaals bekijk zie toch zeker dat de toplagers vroeger anders gemonteerd moeten geweest zijn.
                        Zie maar eens een keertje naar het vuil op de platen :think:
                        Een gedeelte van die platen is zuiverder doordat daar waarschijnlijk water tegen spat tijdens rijden. Dus ik denk dat de vuile kant aan de binnen kant moet zitten.
                        Wat denken jullie? Je kan ze eigenlijk op 3 manieren monteren door de 3 bouten.

                          @ Monza 180° draaien kan niet er zitten 3 bouten in en dan zitten de gaten niet goed.

                          @ Gunn ik ken Boons maar ga voor uitlijning naar Donkers op de Antwerpse weg, steeds content van geweest. De GT3 is nu ergens anders uitgelijnd door plaatser van de dempers maar de waarden zijn vergelijkbaar met mij vorige uitlijning.

                          Ik zal mijn auto nog een naar Donkers rijden voor uitlijning nadat ik terug een plaat heb.
                          Zal begin Maart zijn denk ik.

                            Bedankt Cedric voor het kijken naar de uwe :respekt:
                            Mijn wagen is goed uitgewogen.
                            Dat heb in bij CCR laten controleren, was mijn eerste gedacht van wat fout kon zijn.
                            Uitlijnen is gebeurd.
                            Het enige wat er anders is zijn de 2 camber plaatjes van 2 mm dik die niet terug zijn gemonteerd na het vervangen van de schokdempers. Deze zaten tussen de voorste draagarmen en werden weggelaten omdat je anders niet de juiste afstelling kan zetten voor straat gebruik volgens de persoon die de dempers wisselde. Misschien die plaatjes toch maar eens terug ertussen steken dan.
                            Anders weet ik het ook niet meer.

                              Bij mij staan ze ook gewisseld gemonteerd. Dus R en L verschillend, net zoals bij u.

                              In u geval zou ik de wagen volledig laten uitlijnen en uitwegen. Ik vermoed niet dat jij er niet veel mee op circuit zal rijden, dan zou ik niet te veel negatief camber laten steken.

                              Bij mij staat ie redelijk veel op negatief camber zowel vooraan als achteraan, meer circuit gericht. Indien ik er mee op de weg rij is het heel zweverig en “zoekt” ie als het ware de ganse tijd. Maar op circuit super !!

                                Alvast bedankt Cedric :respect2:
                                Hoop dat ik dan de auto terug kan laten afstellen zodat die beter rijd.
                                Ik begin mijn Focus nu al veel te leuk rijden vinden ten opzichte van de GT3 😯

                                  Ik zal dit weekend eens kijken op mijn wagen en foto’s nemen.

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 18)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.