Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › 997.1 GT3 vs 981 GT4
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 2 maanden geleden door stefan.
-
MakerDiscussie
-
15 november 2019 om 01:22
Hallo,
Graag zou ik wat meningen horen over welke van beide jullie voorkeur heeft. Wat zijn de pros en cons van beide? Zowel qua aankoopprijs als prestaties zitten ze in dezelfde categorie. Ze hebben beide tall gearing (tot 130km/h in 2de), wat ik persoonlijk wel een nadeel vind. De 3.6 mezger van de GT3 is wel episch natuurlijk, de 3.8 DFI van de GT4 is echter ook een meesterwerkje en klinkt ook geweldig. Wat onderhoudskosten betreft denk ik dat de GT3 een heel pak de GT4 zal overstijgen want is uiteindelijk bijna tien jaar ouder.
Zijn er nog elementen waarvoor jullie de ene boven de andere prefereren?
-
MakerDiscussie
-
proficiat met je aankoop, had er al iemand achter de foto’s gevraagd ? daar zijn we hier tuk op
Heb vandaag een cargraphic valve controller laten plaatsen, aanrader!!!
Aangezien mijne gele op de vleugel en het dak na identitiek is, kan ik enkel je bevindingen volledig beamen!
de enige technische wijziging die ik ooit overweeg is een controller op de sportuitlaat want die is af fabriek maar beperkt actief
proficiat, klasse kleur ook
Proficiat, dat gaat een lange vakantie worden….
[quote=”Luke post=286781″]leuk relaas en proficiat!!! mooie aankoop
[/quote]
Thx.
Ja ik vond het wel opportuun om mijn ervaring hier te delen, kan nuttig zijn voor anderen die een dergelijke aankoop overwegen.Ondertussen bijna twee jaar verder.. de 997 GTS van 28000 naar 50000 km gebracht. Ik kon twee weken geleden een zeer lucratieve deal doen die ik niet kon laten liggen. Gevolg: 997 GTS verkocht en op zoek naar iets anders.
Vermits de dochters begonnen klagen over de te krappe ruimte achterin, waardoor ik de wagen minder als ‘gezinswagen’ begon te gebruiken, besloten om voor een tweezitter te gaan.
Dus terug bij de vergelijking 997.1 GT3 vs 981 GT4, die ik beide al gereden had. De 981 GT4 staat momenteel, naar mijn mening, te hoog geprijsd en de 997.1 GT3 is minstens 13 jaar oud wat ik toch stilaan te oud begin te vinden. Waarom niet uitkijken voor een 718 GT4? Twee zaken die me tegenhielden op basis van verschillende forums en (sommige) reviews: de lange gear ratios en het geluid.
De gear ratios: de topsnelheid in bijvoorbeeld tweede voor zowel de 997.1 GT3 als de 981 GT4 is quasi identiek aan de 718 GT4, dus daar hoef ik het niet voor te laten. In reviews over de 997.1 GT3 wordt dit trouwens nooit als een ‘issue’ opgegeven.
Het geluid dan: uiteindelijk toch maar besloten om een testrit te gaan doen. Wat een openbaring! Te stil? Geen mooi geluid? Zever in pakskes. De wagen klinkt fantastisch! Anders dan de 997.1 GT3 en 981 GT4: minder ‘high pitch’, maar een zwaardere, diepere brom. En ik ben zelfs slechts tot 5000 rpm gegaan (slechts 500km op de teller), ik ben benieuwd naar de hogere regionen Ik vind het in ieder geval geweldig. Wel minder luid, maar nog steeds luid genoeg, luider dan mijn GTS.
Het rijden. De 718 heeft evenveel maximaal koppel als de 981 en de 997 GTS (420 Nm), en meer dan de 997.1 GT3. Desondank voelde ik beduidend meer ‘oomph’ bij lage en middelhoge toeren in vergelijking met alle anderen die ik gereden heb. Misschien heeft de 718 een vlakkere koppelcurve en is een hoger koppel gedurende langere tijd beschikbaar. Weggedrag was uiteraard subliem, de wagen stuurt fantastisch, maar niet noodzakelijk beter in vergelijking met de 981 GT4 en 997.1 GT3. Op het circuit bij hogere snelheden zal er wel een verschil zijn vermoed ik, maar niet in normaal verkeer. De koppeling was duidelijk zachter bij de 718.
Conclusie: 718 GT4 aangekocht in het erg mooie Gentian blue. Nog een tweetal weken reikhalzend uitkijken (eerst nog vakantie), en dan staat ze in mijn garage
[quote=”Yellow Submarine” post=279404]Is dat nu een 4 GTS of een 2 GTS?[/quote]
2 GTS, het zal mijn eerste achterwielaandrijver worden 🙂Super! Geen foute keuze: de achterzetels, hoe klein ook, zijn niet te versmaden.
Is dat nu een 4 GTS of een 2 GTS?
[quote=”mark986″ post=279394]Is er dan met de 997.2 4s en de 997.2 gts dan veel verschil? Lijkt me dat die toch wel best in wat aspecten overeenkomen?
Vermogen ligt toch ook dicht bij elkaar, 385pk tov 408pk.
Ook de body is dezelfde van de 4s en de gts.
Gts is wel overal een knopje hoger maar is het verschil zo groot?
De keuze voor de achterste zetels is logisch, ik heb kleine hondjes en daarom zal bij een volgende aankoop het waarschijnlijk ook terug een 911 zijn ipv de 2zits varianten.
Vind het een heel knappe verschijning een gts maar weet niet of het echt zoveel anders is als de 4s om het prijsverschil tov een 4s te verantwoorden?
Heb je al fotos (hebben we die vraag ook meteen gehad)[/quote]
Het is vooral het meer sportieve gevoel in de GTS: de zetels, het alcantara, de gasrespons met sports chrono enz. Bovendien is de km stand bij deze echt wel laag: 28000km. Ook dat merk je aan het interieur vs mijn 4S met 89000km. De auto ruikt nog nieuw 😀 En op termijn denk ik dat een (manuele) 997 GTS waardevaster zal zijn, staan amper te koop in Europa.
De wagen staat nog in Duitsland, eerst al het papierwerk in orde brengen en vooral… een poging ondernemen om transitplaten te bemachtigen want op dat gebied waren ze niet erg behulpzaam in de garage 🙄
Maar foto’s zullen zeker nog volgen.Is er dan met de 997.2 4s en de 997.2 gts dan veel verschil? Lijkt me dat die toch wel best in wat aspecten overeenkomen?
Vermogen ligt toch ook dicht bij elkaar, 385pk tov 408pk.
Ook de body is dezelfde van de 4s en de gts.
Gts is wel overal een knopje hoger maar is het verschil zo groot?
De keuze voor de achterste zetels is logisch, ik heb kleine hondjes en daarom zal bij een volgende aankoop het waarschijnlijk ook terug een 911 zijn ipv de 2zits varianten.
Vind het een heel knappe verschijning een gts maar weet niet of het echt zoveel anders is als de 4s om het prijsverschil tov een 4s te verantwoorden?
Heb je al fotos (hebben we die vraag ook meteen gehad)[quote=”mark986″ post=279392]Ben je er al een beetje uit dewelke de voorkeur krijgt?[/quote]
Ben uiteindelijk recent (gisteren) voor een manuele 997 GTS gegaan (met schuifdak) die te koop stond in Dortmund. Maw geen GT3, GT4 of Spyder 🙄
Twee redenen:
1. Na wat besprekingen thuis toch maar gerealiseerd dat ik de achterste plekken nodig heb. Ik doe te graag uitstapjes met de dochters, en dat zou anders niet meer gaan.
2. Spyder/GT4 zijn fantastische wagens, maar ik vind de lijn van de 911 toch net dat ietsje meer hebben. Persoonlijke keuze natuurlijk, misschien moet ik maar gewoon aanvaarden dat ik een ‘911 guy’ ben. En het interieur van de Spyder/GT4 straalt dan wel sportiviteit uit, maar dat van de 997 GTS met kuipstoeltjes en alcantara mag er ook best wezen hoor 😉 En dankzij het schuifdak (wat je uiteraard niet hebt op de GT4) kan je toch volop geniet van de sound van de 3.8 met sportuitlaat.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.