997.1 GT3 vs 981 GT4

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 997.1 GT3 vs 981 GT4

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Graag zou ik wat meningen horen over welke van beide jullie voorkeur heeft. Wat zijn de pros en cons van beide? Zowel qua aankoopprijs als prestaties zitten ze in dezelfde categorie. Ze hebben beide tall gearing (tot 130km/h in 2de), wat ik persoonlijk wel een nadeel vind. De 3.6 mezger van de GT3 is wel episch natuurlijk, de 3.8 DFI van de GT4 is echter ook een meesterwerkje en klinkt ook geweldig. Wat onderhoudskosten betreft denk ik dat de GT3 een heel pak de GT4 zal overstijgen want is uiteindelijk bijna tien jaar ouder.

    Zijn er nog elementen waarvoor jullie de ene boven de andere prefereren?

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
    • Ben je er al een beetje uit dewelke de voorkeur krijgt?

        Miljaar, zone 981 Spyder rijdt toch ook wel fantastisch hoor. In rechte lijn op hetzelfde niveau als de GT4, maar toch een pak meer beleving bij normale rijstijl door die geweldige soundtrack die gemakkelijker binnen komt (en dat was dan nog met de kap dicht). De Spyder heeft hetzelfde blok als mijn 997.2 4S die ik had, maar ik vind de Spyder toch nog net wat beter klinken. En eigenlijk valt het geluidsniveau qua rol- en windgeluiden enorm goed mee, daar had ik wat schrik van.

        Kiezen wordt er niet gemakkelijker op -> first-world problems 🙄 😉

          Met de 981 Spyder (met 3,8) heb ik niet gereden maar wel met de 981 GTS. En dus ook met de 981 GT4 en natuurlijk jaren met de 981 2,7. Alle 3 zijn dus Caymans. Wel: de GTS verschilt voor mij nauwelijks van mijn ex 2,7. Die had ook PASM, PDK en 20 inch velgen. De GTS is als een 2,7, maar dan een tandje bijgestoken. Qua ophanging is er niet echt verschil. De 981 Spyder had dezelfde ophanging, enkel met de grotere motor uit de 991.1 S.

          De GT4 voelde totaal anders!! Het is dan ook de voortrein van de GT3 en de achtertrein is ook aangepast. Niet zo de 981 Spyder.

            En wat als we dan ook nog eens de 981 Spyder in de vergelijking brengen? Prestatiegewijs (hernemingen en straight-line performance) quasi identiek aan de GT4 (ik denk zelfs dat de Spyder minder weegt) en je kan meer genieten van de sound top-down. Persoonlijk vind ik de lijn net iets minder mooi dan de GT4. Daarentegen staat dat de waardevastheid in functie van het aantal gereden kilometers beter is voor de Spyder (denk ik). De GT4 zal volgens mij sneller waarde verliezen naarmate je er mee rijdt.

            Any thoughts?

              Hehe, eenmaal je het achter die rolkooi weet te plaatsen zal het er inderdaad wel blijven zitten 🙂

                [hide]De rolkooi is echt een toegevoegde waarde wat betreft het op zijn plaats houden van bagage ! Geen grap, proefondervindelijk vastgesteld ![/hide]

                  Interessant topic, ook twee wagens die hoog op mijn lijstje staan. Was al fan van de 997.1 GT3 vanaf de lancering, idem voor de 981 GT4. Op meeste punten liggen beide wagens kort bij elkaar, niettemin zijn er toch twee zaken die mijzelf meer richting GT4 duwen: Zoals je al aangeeft is de 997 10 jaar ouder en dan zal je niet alleen in het onderhoud merken maar ook in de aankleding. Vind het dashboard en middenconsole van de 997.1 inmiddels wel wat oud aanvoelen. Anderzijds vind ik de GT4 wel erg handig door die makkelijk toegankelijke kofferruimte achterin, bij de GT3 is het toch wat onhandig om spullen achter de zetels te plaatsen (al helemaal met de rolkooi van het clubsport pakket).

                    En dat is dan een 7-gang, minder goed dan die in de GT4.

                    Als de 997GT3 luider is dan de 981 GT4 zou het voor mij veel te luid zijn, want ik vind het al een opsteker dat de 718 GT4/Spyder wat stiller is dan de 981. De 981 GT4 vond ik ook al vermoeiend op dat vlak, toch na meerdere uren.

                      [quote=”mark986″ post=279177]Ik zou eerder naar de gt4 gaan als de gt3 997.1; als het met de 991 4s of gts zou zijn, ga ik naar de 991[/quote]
                      991 GTS zou ik durven overwegen, ware het niet dat 1. ze toch een pak duurder zijn dan 981 GT4 en 2. ze quasi niet te vinden zijn in manuele uitvoering.

                        Ik denk dat wanneer je de km’s doet met de gt3; die gewoon duurder gaat zijn in slijtage onderdelen en zeker als er iets voorvalt. Dan mag die waardevaster zijn maar die uitsparing geef je dan weer aan de wagen zijn onderhoud/herstelling.
                        Gt4 heeft vooral lange overhang voor maar daar dient die plastic onderlip idd voor, geluid bij schuren is heel vies maar daar blijft het dan bij.

                        De lange versnellingen zijn een beetje de lastpak maar niemand gaat dood van shortshiften bij dagelijks gebruik.
                        Ik zou eerder naar de gt4 gaan als de gt3 997.1; als het met de 991 4s of gts zou zijn, ga ik naar de 991

                          Ondertussen met beide eens gaan rijden. De GT3 voelt beduidend rauwer en ouder aan. Ook (veel) luider, maar dat kan wel komen doordat het exemplaar waamee ik gereden heb een sportuitlaat had. Ik vond de versnellingsbak redelijk stroef schakelend in vgl met de GT4. De sportfunctie (rev matching) in de GT4 is trouwens schitterend. Koppeling GT3 was ook harder. En die rammeltjes en piepjes uit het interieur… daar zou ik me op termijn aan beginnen irriteren vrees ik. Is natuurlijk normaal, 997.1 GT3 is 12-13 jaar oud. Op het eerste zicht lijkt me de GT4 toch gebruiksvriendelijker voor dagdagelijks gebruik.

                          Een GT4 is natuurlijk niet de iconische 911 🙄 Er zit ook wel een prijsverschil van minimum 5k in het voordeel van de GT3. Let wel, dat is voor een GT3 met ongeveer 70k km vs een GT4 met max 15k km. GT3 uiteraard waardevaster dan de nog jonge GT4, maar ik vrees dat de kosten bij een 12-jaar-oude GT3 aanzienlijk hoger kunnen uitvallen dan bij de GT4. GT4 lijkt me de eerste vijf jaar redelijk zorgeloos. Wegenbelasting is voor beide gelijkaardig.

                          De markt in Belgie is redelijk beperkt, in Duitsland zoals gewoonlijk veel meer keuze aan een aanzienlijk lagere prijs.

                            Voor een radiatorlek op een GT4/GT3 moet je hem crashen volgens mij 😉

                              Ik was wel voorzichtig over drempels maar geen issue met de frontlip inderdaad.

                                [quote=”bccars” post=278875][/quote]
                                Thanks. Mijn 996 TT was heel gevoelig voor tegen de grond schuren, heb er ooit een radiatorlek door gehad. Maar ik geloof dat dat wel een gekend week punt was voor die modellen. Waarschijnlijk zijn de GT3/GT4 hier veel minder gevoelig voor.

                                  [hide]
                                  Oei, bijna als daily. Dat compliceert de zaak misschien beetje. Hoewel.

                                  Je grootste bekommernis, de bodemvrijheid, daar zou ik niet van wakker liggen ! Zowel GT3 als GT4 hebben “goedkope” plastieken frontlips. Als je ergens tegen of over schuurt, so be it, dat dient daar gewoon voor. Hangen er mettertijd raffels aan die frontlip, gewoon afvijlen met nagelvijltje. Wordt hij ooit TE lelijk naar uw goesting, of scheuren erin, dan ist een paar honderd eur om te vervangen. Non issue imo !
                                  Heb zelf een GT3, zonder front axle lift, al regelmatig geschuurd, geen enkele schade te zien. En ik heb al overal gezeten met die auto. Je schuurt trouwens veel sneller die opstaande “bulten” vlak voor de voorwielen dan de frontlip heb ik gemerkt. Die auto’s zijn gemaakt om mee te rijden en van te genieten, niet om in de garage te staan imo !

                                  In geval van bijna daily zou ik precies eerder richting GT4 neigen. “Denk” dat dat minder extreem gaat zijn dan die 997.1 (disclaimer, heb zelf niet met een 997.1 gt3 gereden, gt4 wel zeer kort), is nieuwer dus kans op stukken kleiner, en als er stukken zijn zullen ze goedkoper te fixen zijn. Mezger is redelijk gecompliceerd als ik mag geloven wat ik gelezen heb.
                                  Natuurlijk heb je dan niet het GT3 gevoel, en da’s toch nog altijd wel een beetje speciaal. Een GT4 is een middenmotor, en daar zijn er nog een aantal andere sportwagens van, dat maakt hem minder speciaal. Een GT3 is uniek met zijn rugzak, en als je hem eenmaal begrijpt razendefficient en plezant.
                                  [/hide]

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 34)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.