997.1 GT3 vs 981 GT4

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 997.1 GT3 vs 981 GT4

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Graag zou ik wat meningen horen over welke van beide jullie voorkeur heeft. Wat zijn de pros en cons van beide? Zowel qua aankoopprijs als prestaties zitten ze in dezelfde categorie. Ze hebben beide tall gearing (tot 130km/h in 2de), wat ik persoonlijk wel een nadeel vind. De 3.6 mezger van de GT3 is wel episch natuurlijk, de 3.8 DFI van de GT4 is echter ook een meesterwerkje en klinkt ook geweldig. Wat onderhoudskosten betreft denk ik dat de GT3 een heel pak de GT4 zal overstijgen want is uiteindelijk bijna tien jaar ouder.

    Zijn er nog elementen waarvoor jullie de ene boven de andere prefereren?

4 reacties aan het bekijken - 31 tot 34 (van in totaal 34)
    • [quote=”Yellow Submarine” post=278867]Met de 997 heb ik nooit gereden, laat staan met de GT3. Ik las wel laaiende testverslagen natuurlijk. Met de 981 GT4 heb ik een een dag gebold en de mindere punten waren voor mij het geluidsniveau van de motor – leuk voor een uur maar vermoeiend na een dag – en de zware koppeling. Dat maakte de GT4 geen haalbare kaart voor dagelijks (werk-) gebruik (hoewel ik er de volgende ochtend mee naar een werf reed alvorens hem te droppen). Maar ik bleef er van dromen en het zat er dik in dat ik er toch één zou kopen als tweede wagen. Maar ik heb dan op de nieuwe gewacht. Tot bleek dat de 718 Spyder nu ook hetzelfde onderstel kreeg… Geluid is bij de nieuwe ook minder doordringend lees ik en de koppeling een pak zachter, dit terzijde.

      Onafgezien van de hogere leeftijd van de 997 moet je qua kostenplaatje denk ik ook wel rekening houden met de veel duurdere onderdelen van een GT3 tov een “normale” 3,8 liter.

      Ik was niet echt fan van de afwerking van de 996 binnenin. De 997 is beter, maar het staat pas op punt vanaf de 981/991 vind ik. Maar dat is misschien niet zo van tel hier.[/quote]
      Bedankt voor de info YS. Heb in eentje ingezeten, niet gereden, maar koppeling vond ik nog cava qua zwaarte. Het geluid is geen probleem, langer dan een uur zit ik zelden in de wagen. En eerlijk.. ik vind de nieuwe 4.0 net iets minder goed klinken (op basis van video’s), maar dat is persoonlijke smaak.
      Vond je de beperkte ground clearance geen issue?

        Met de 997 heb ik nooit gereden, laat staan met de GT3. Ik las wel laaiende testverslagen natuurlijk. Met de 981 GT4 heb ik een een dag gebold en de mindere punten waren voor mij het geluidsniveau van de motor – leuk voor een uur maar vermoeiend na een dag – en de zware koppeling. Dat maakte de GT4 geen haalbare kaart voor dagelijks (werk-) gebruik (hoewel ik er de volgende ochtend mee naar een werf reed alvorens hem te droppen). Maar ik bleef er van dromen en het zat er dik in dat ik er toch één zou kopen als tweede wagen. Maar ik heb dan op de nieuwe gewacht. Tot bleek dat de 718 Spyder nu ook hetzelfde onderstel kreeg… Geluid is bij de nieuwe ook minder doordringend lees ik en de koppeling een pak zachter, dit terzijde.

        Onafgezien van de hogere leeftijd van de 997 moet je qua kostenplaatje denk ik ook wel rekening houden met de veel duurdere onderdelen van een GT3 tov een “normale” 3,8 liter.

        Ik was niet echt fan van de afwerking van de 996 binnenin. De 997 is beter, maar het staat pas op punt vanaf de 981/991 vind ik. Maar dat is misschien niet zo van tel hier.

          [quote=”bccars” post=278863]Waarvoor en hoe ga je hem gebruiken ? Want dat heeft grote invloed op de keuze …[/quote]
          Goede opmerking. Net als mijn 4S wil ik deze zoveel mogelijk gebruiken, quasi dagelijks, zo’n 10000km/jaar. Heel occasioneel track day. Ik ben op zoek naar puur rijplezier (ik rij niet graag rond in een salon). Mijn manuele 4S met sportonderstel en sportuitlaat komt aardig in de buurt, maar ik mis toch dat tikkeltje meer. Ik hoef ook niet per se het snelste te hebben dat er rond rijdt, genre 911 turbo of AMG GTS.

          Wat me vooral afschrikt is de beperkte bodemvrijheid, beide zijn toch nog redelijk wat lager dan mijn 4S. En de hoge onderhoudskosten, niet zozeer voor de GT4 (recent en blijken tot dusver heel betrouwbaar), maar vooral voor de 997.1 GT3.

            Waarvoor en hoe ga je hem gebruiken ? Want dat heeft grote invloed op de keuze …

          4 reacties aan het bekijken - 31 tot 34 (van in totaal 34)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.