997.1 Motorrevisie IMS & Nikasil-coating cilinders

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 997.1 Motorrevisie IMS & Nikasil-coating cilinders

  • Maker
    Discussie
  • Heeft er iemand van jullie ervaring met betrouwbaarheid van motorrevisie? Ik overweeg namelijk de aankoop van een 997.1 4s die een 40.000 km geleden modificaties (zijnde IMS lager en nikasil coating op cylinderwanden) ondergaan heeft…is er kans dat er opnieuw problemen optreden of maken deze modificaties de motor (bijna) bulletproof?
    -is het feit dat deze modificaties al een 40.000km/3jaar zonder problemen meegaan een indicatie dat issues opgelost werden?

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
    • Wheeler Dealers
      Porsche 997 Carrera II: How To Fix Bore Score Damage

        Ik haal uit voorliggende factuur (werk uitgevoerd doorMHautomobielen, op basis van hun website lijken ze me alvast wel professioneel, maar heb er dus geen ervaring mee) dat de bestaande cylinderwanden behandeld werden met Nikasil maar verder geen aanpassing aan koelsysteem…nu, ik heb me ondertussen al behoorlijk ingelezen over de Nikasil coating en dat lijkt me, in combinatie met het goed warm rijden van de motor toch een afdoende oplossing.

          [quote=”Obiwan post=287399 userid=9256″][size=85]… de IMS lager en nikasil coating op cylinderwanden) … maken deze modificaties de motor (bijna) bulletproof?
          -is het feit dat deze modificaties al een 40.000km/3jaar zonder problemen meegaan een indicatie dat issues opgelost werden?[/size]

           [/quote]
          Bulletproof is deze motor na bijkomende aanpassing van het koelsysteem. In de benelux is Auto Resto (NL) hierin gespecialiseerd. Zij hebben de mosterd gehaald bij Hartech UK.
          Ze steken een andere thermostaat voor een lagere temperatuur van het koelwater EN ze maken een bypass zodat het koelwater niet door bank 1 naar bank 2 gevoerd wordt om verschil in koeltemperatuur te vermijden. Tot slot plaatsen ze nog een oil catch can voor het geval dat de AirOilSeparator het begeeft. KLIK
          Meest belangrijke voor een lange levensduur van je flat-6 motor is GEEN plankgas voor de motorOLIE op bedrijfstemperatuur is.

            Met een  Nikasil coating is niks mis hoor , wordt al jaren gebruikt voor revisie bij lichte schade aan cilinderwanden , maar nu nog steeds in de moderne race motoren .
            Het is warmte afvoerend en het motortje draait wat soepeler , wat slijtage betreft zou ik mij daar zeker geen zorgen over maken .
            Als ik mij niet vergis, gebruikte Porsche dit al begin jaren 70 in zijn RS motoren .
            IMS lager is een gekend probleem bij de 996 & 997 , bij vervanging passen ze meestal de smering van de IMS lager aan . 
            Conclusie motor heeft zijn kinderziektes al achter de rug .

          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.