997.1 : Oliekwaliteit – rookvorming bij start

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 997.1 : Oliekwaliteit – rookvorming bij start

  • Maker
    Discussie
  • is er een eenvoudige manier om de oliekwaliteit visueel te controleren? (Het peil wordt electronisch gecontroleerd, maar naar aanleiding van toch wel behoorlijke (witte) rookontwikkeling bij opstarten (en wanneer ik die dan stationair laat draaien nog zeker 5 min) wou ik de olie ook zelf eens bekijken…)
    hoofdverdachte lijkt me zowiezo condensvorming in uitlaat… auto heeft zowel aankoopkeuring bij PC als groot onderhoud bij specialist achter de rug, dus ik verwacht geen echt issue, maar toch

9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • :mrgreen:

        XXX

          Alles gehoord, neen hoor ik heb den Bompa da echt zien doen, en met smaak he.
          Je weet wel, gelijk een sipje wijn dat je proeft voordat er verder wordt geschonken.
          Hij heeft enkel niet veelbelovend naar de bus verse olie gekeken bij het proeven…

            Nu heb ik hier echt alles al gehoord :mrgreen:

              Proeven was ik niet echt van plan, dan stap ik de oil & vinegar wel binnen 🙂
              Een visuele check (kleur, consistentie) ten overstaan van ‘verse’ olie lijkt me toch wel haalbaar en doe ik met dagelijks voertuig ook hoor; alleen, daar is de olie makkelijk toegankelijk met peilstok. Ik bedenk wel iets via de draaidop!

                Ja Dripke die mens ken ik ook , dat heb ik geleerd van mijn vader zaliger .
                Begin eerst met nieuwe olie te proeven , dan die van 10 000 km en daarna 20 000 km eens je de smaak te pakken hebt !! en dan heb je nog afgedraaide olie te lang mee gereden .
                Ne goeie kok proeft ook in zijn potten .
                Obiwan , proeft ze nog roomig zoal goede olijf olie dan is ze zeker nog niet lang vervangen .

                XXX

                  Overlaatst, bij een oliewissel, heb ik iemand (hier ook gekend), de olie die eraf kwam zien proeven.
                  Hij maakte het vergelijk met verbrande boter.
                  Smaakt ze nog olieachtig en blijft ze wat op uw tong liggen, dan is de kwaliteit nog redelijk.
                  Loopt ze van uw tong af als water, dan is ze om zeep…
                  Het is niet visueel, het smaakt een beetje raar, maar wil je het eens proberen en schrijf uw bevinding hier dan even neer 

                  OK, lijkt om te lachen maar die oude rot meende het.
                  Het enigste dat je dan weet is dat uw olie niet oververhit is geweest.
                  Ben je onzeker, vervang ze gewoon.

                    Bij de olie kan je eenvoudig geraken via de draaidop of het carter. Maar visueel controleren, hoe doe je dat??? Kleur, dikte, kleverigheid, … en wat is arbitrair dan oké?

                      Witte rook is meestal een nieuwe paus die gekozen is !!! hier zou ik mij bij deze temperaturen geen zorgen om maken , ook niet over de condens .
                      Als zij op onderhoud is geweest zal je toch op je specialist moeten vertrouwen . Factuur KM stand enzv .

                      Mvg Bompa

                       

                    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.