997.1 stuurwielupgrade

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 997.1 stuurwielupgrade

  • Maker
    Discussie
  • Hallo allen, ik heb een vraagje over het wisselen van het standaardstuur in een 997.

    Momenteel heb ik het standaardstuur met de driehoekige airbag in mijn auto, zonder multifunctie:

    Het P-logo is wat bekrast, en ik ben nooit een fan geweest van het design van dit stuur (nogal dun, en ziet er gedateerd uit).
    Tijd voor vervanging dus!

    Nu heb ik mij een paar dagen geleden een sport design stuur (incl. airbag) aangeschaft, weliswaar voor de PDK versie (dus met schakelpeddels):

    Ik ging er van uit dat die peddels redelijk makkelijk te verwijderen zouden zijn, maar dat blijkt niet het geval.
    Het verwijderen van de zilveren trim is blijkbaar niet zo evident, en het risico is groot dat er enkele van de 10 “tabs” zouden afbreken.
    Plus, er blijven sowieso twee lege plekken aan de achterkant van het stuur over.

    Dus ik heb twee opties:

    1. ik probeer toch de peddels te verwijderen, met het risico dat er dingen stukgaan

    2. ik houd de nieuwe ronde airbag, verkoop het sport design stuur, en koop een standaard 997.2 stuur (met zwarte of grijze trim):

    of:

    Bij deze mijn lijst met vragen:
    😀

    1. Heeft iemand al de schakelpeddels van een sport design stuur met succes verwijderd? Zo ja, is het mogelijk een foto van de achterkant te posten?
    2. Indien het een 997.2 standaardstuur zou (moeten) worden: is de grijze kleur van het stuur hetzelfde grijs als de rest van het interieur van een 997.1 (deurhendels, radio, enz)? Of voor de zekerheid dan toch maar het zwarte stuur nemen?
    3. Is het sport design stuur dikker en kleiner dan het standaardstuur in een 997.2?

    Bedankt voor de input!
    :up:

10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
    • Intussen is het 997.2 stuur gemonteerd 😀

      Zeer tevreden van het resultaat, alleen (zoals verwacht) werkt de claxon niet meer.
      In september tijdens het 2-jaarlijkse onderhoud even laten herprogrammeren bij de P-specialist, en dan zou het opgelost moeten zijn.

      Het PDK-sport design stuur heeft een nieuw onderkomen gevonden in een 987.2 PDK Cayman.

        En wat betreft de originaliteit: ik hou het originele stuur en airbag gewoon bij, dus wanneer ik de 997 zou verkopen is het een kwestie van terugplaatsen (max. 30 min werk). :up:

          [quote=”plumber” post=277129]Andere optie is om het originele stuur te laten herbekleden.
          Zo hou je toch de originaliteit van je wagen.

          Ik heb dat gedaan gehad met mijn 997.1 stuur en was best tevreden over het resultaat. Ik heb ook gevraagd het stuur dikker te maken want origineel voelt het idd nogal dun aan (zie foto in bijlage).
          Ik heb dat bij TechArt laten doen, de prijs viel -al bij al- best mee.
          Indien je interesse zou hebben laat me dan iets weten, dan zoek ik de prijs even op.

          Greetz,

          Plumber[/quote]

          Goeie suggestie! Had ik ook al over nagedacht, maar ik wilde ook graag de porsche-badge op mijn stuur vervangen, want die is nogal bekrast. En vermits je voor het vervangen van die badge de hele airbag-unit moet vervangen, heb ik beslist dan ook maar meteen voor een nieuwer (en dikker) stuur te gaan.
          Intussen heb ik al een 997.2 stuur op de kop kunnen tikken 🙂

          Maar herbekleden was zeker een optie geweest moest ik de originele airbag behouden.
          Stuurtje van jou ziet er heel goed uit! :respect2:

            Andere optie is om het originele stuur te laten herbekleden.
            Zo hou je toch de originaliteit van je wagen.

            Ik heb dat gedaan gehad met mijn 997.1 stuur en was best tevreden over het resultaat. Ik heb ook gevraagd het stuur dikker te maken want origineel voelt het idd nogal dun aan (zie foto in bijlage).
            Ik heb dat bij TechArt laten doen, de prijs viel -al bij al- best mee.
            Indien je interesse zou hebben laat me dan iets weten, dan zoek ik de prijs even op.

            Greetz,

            Plumber

              Uiteindelijk heb ik het sport design toch verkocht.
              Het is wel gelukt om de schakelpeddels te verwijderen, maar dan blijven er toch weinig subtiele “gaten” aan de achterkant van het stuur over…
              Ik heb het stuur niet aangesloten, dus ik weet ook niet of er foutcodes zouden geweest zijn na het afkoppelen van de peddels.

              Nu op zoek naar een 997.2 stuur voor een handbak 🙂

                [quote=”vandamme” post=276909]dat lijkt me best want los van het verwijderen van de ongebruikte paddels moet het ding geprogrammeerd worden, en ik kan me goed voorstellen dat een PDK stuur niet zal willen linken met een niet PDA auto..

                Enfin, tenzij iemand uit ervaring al weet dat het wel lukt zou ik dus geen stuur paddels demonteren om dan nadien tot constatatie te komen dat het niet lukt[/quote]

                Hercoderen is blijkbaar alleen nodig voor MF stuurwielen, of als je van tip naar PDK gaat.
                Monteren in een manuele 997 (of 987/991/cayman/boxster) is geen probleem, geen programmatie nodig.

                123

                  dat lijkt me best want los van het verwijderen van de ongebruikte paddels moet het ding geprogrammeerd worden, en ik kan me goed voorstellen dat een PDK stuur niet zal willen linken met een niet PDA auto..

                  Enfin, tenzij iemand uit ervaring al weet dat het wel lukt zou ik dus geen stuur paddels demonteren om dan nadien tot constatatie te komen dat het niet lukt

                    Ik heb beslist om toch maar uit te kijken naar een standaard manueel stuur.
                    Het risico om het mooie sport design stuurwiel te beschadigen bij het verwijderen van de schakelpeddels wil ik liever niet nemen.

                    Dit stuur staat dus te koop, voor een zeer redelijk prijsje:
                    https://porscheforum.be/forum/60-porsche-te-koop/128654-sport-design-stuurwiel-zwart-leder-pdk

                      [quote=”wing” post=276619]ik had in mijn 997.1 een multifuncioneel stuur geplaatst met schakelpeddels, en dat werkte perfect.
                      Ik had wel van iemand op het 911 forum een schema gekregen om dit aan te sluiten, was met resistoren als ik mij kan herinneren…, werkte achteraf perfect :up:
                      Ik heb hier trouwens nog een zwart multifuncioneel stuurtje liggen uit een 991, wel zonder schakelpeddels maar zou ook moeten werken, hier kan je wel schakelen op de voorzijde van het stuur..:driver:

                      edit ! ik zie nu pas dat je geen automaat hebt maak een schakelbakje… :coolness:[/quote]

                      Klopt, mijn stuurupgrade zou puur cosmetisch zijn, qua functionaliteit blijft het bij non-MF & manueel.

                        ik had in mijn 997.1 een multifuncioneel stuur geplaatst met schakelpeddels, en dat werkte perfect.
                        Ik had wel van iemand op het 911 forum een schema gekregen om dit aan te sluiten, was met resistoren als ik mij kan herinneren…, werkte achteraf perfect :up:
                        Ik heb hier trouwens nog een zwart multifuncioneel stuurtje liggen uit een 991, wel zonder schakelpeddels maar zou ook moeten werken, hier kan je wel schakelen op de voorzijde van het stuur..:driver:

                        edit ! ik zie nu pas dat je geen automaat hebt maak een schakelbakje… :coolness:

                      10 reacties aan het bekijken - 1 tot 10 (van in totaal 10)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.