Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › 997S pdk op de testbank
- Dit onderwerp bevat 46 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 2 maanden geleden door nikolas.
-
MakerDiscussie
-
5 november 2013 om 22:45
Aangezien er in mn ander topic niet veel reactie komt, zet ik dit nog hier even neer.
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een 997mkII MET pdk op de testbank? Blijkbaar zijn er maar enkele in België die dit kunnen, en daar heb ik dan nog uiteenlopende resultaten van gekregen. Heb in mijn zoektocht ook veel het antwoord gekregen: volgens mij zijn die pdk versies niet correct meetbaar op de bank, of geven ze verkeerde waarden door. 🙁 -
MakerDiscussie
-
Ik ben het een beetje kwijt of ik heb het overlezen ,bij de uitprint word vermeld na vermogen update
Dus ondertussen is hij gechipt en je waarden raken amper tot zelfs niet aan het vermogen wat die standaard al zou moeten hebben ?bccars heeft het hier al gepost ,om een correcte meeting te kunnen krijgen moet de testbank gelinkt worden met het canbus systeem .
Andere kanalen zeggen (waaronder Porsche zelf) dat de PDK’s niet accuraat te meten zijn op een conventionele testbank .De voorgaande vermogenmetingen die je vernoemd die wel zouden kloppen , zijn die bij directe kennis of bij je eigen wagen gebeurd ?
Is daar een vermogen uitprint van voorhanden om te vergelijken ?denk dat mn achterwielen op krukken aan het lopen waren 😕
Er is natuurlijk ook wel een verschil tussen achterwiel & krukas PK’s.
misschien niet geheel duidelijk te zien, maar max waarden rechts onderaan waren dus 352.2pk @ 6598rpm / 423.0Nm @ 4616rpm
hier de vermogenskromme van br(dus na de software-update)
[URL=http://s453.photobucket.com/user/nikolasenlynn/media/vermogenskromme_zps2536c30a.jpg.html][IMG]http://i453.photobucket.com/albums/qq256/nikolasenlynn/vermogenskromme_zps2536c30a.jpg[/IMG][/URL]@bcc cars: zo kan er omzeild worden om de voorste wielen mee te draaien. Echter konden ze bij br reeds op de bank zelf zorgen dat deze ook meedraaien, dus zonder dat de wagen een foutmelding gaf. In Oostende heeft Olivier aan de besturing zelf gezorgd dat de fout er niet kwam.
[quote=”python” post=148011]Ik ben geen expert maar heb met de jaren al wel door dat testbanken harder kunnen liegen dan een paard kan lopen .
Meestal worden ze in de optimistische zin gebruikt maar in uw geval begrijp ik dat het wat een afknapper is.
Als je zegt 380 pk dan veronderstel ik dat je vliegwiel PK’s bedoeld .
Een testbank meet altijd het vermogen aan de wielen (wiel PK’s ) tijdens het afremmen word er door een theoretische berekening in percentage het verlies door de aandrijving gemeten ,hierdoor verkrijgt men theoretische PK’s aan het vliegwiel.
Vliegwiel vermogen kan in principe alleen maar juist gemeten worden als de motor uit de wagen is, het oogt wel mooi op papier en er word het meeste over gestoeft maar wiel vermogen is wat je wagen op de weg zet.
Het is duidelijk dat vermogenbanken last hebben met de PDK versies waardoor de theoretische berekende waarden niet kloppen.
Ook iets om rekening mee te houden is , bij hand geschakelde voertuigen word een vermogenmeeting praktisch altijd in de 4é versnelling gemeten .
Hoe is dat bij jou gebeurd ?
Kan je een PDK tot aan de redline in 4é versnelling vast houden?Persoonlijke mening : ik zou me er niet teveel zorgen om maken en zolang er geen duidelijkere richtlijnen over bestaan hoe het wel moet zou ik er zelfs vanaf blijven .
Dat ding is vrij gesofistikeerd en voor je weet draaien ze daar wat in de prak ![/quote]Had dit ondertussen ook al ondervonden, alleen waarom zouden bij br vorige metingen met dezelfde modellen wel 385pk origineel kunnen opleveren en bij mij niet? Heeft ervoor nog op de bank gestaan bij apec deinze, en dan nog bij die kennis van Olivier in Oostende. Daar waren ze achteraf gezien eigenlijk eerlijk: dit model kan niet gemeten worden, of heeft bij meting geen correcte waarden door.
Ik heb bij br alles gefilmd en daarnet nog eens gekeken, volgens mij is het in derde dat ze doortrekken. Ik ga het filmpje hier best niet on-line zetten om niemand tegen het hoofd te stoten.@rs, Olivier heeft er inderdaad zelf naar gekeken, mee gereden tot oostende voor een andere testbank, en mee sprintjes getrokken. Zijn conclusie was dat er niets mis mee was.
FVD Brombacher – Dyno Tool to measure power accurately
De oplossing voor PDK dyno problemen ?!“Cars with PSM, Tiptronic, PDK and vehicles with sport mode switches cannot be tested correctly for performance on a conventional or older chassis dynamometers. Performance can only be accurately tested with a chassis dynamometer if the front and the rear rollers are firmly connected (same speed on all wheels).
The vehicle-specific electronic system measures the ABS wheel speed sensors and communicates with the digital motor engine management control unit otherwise known as the DME. If the wheel speeds (between the front and the rear wheels) are different, the ABS system sends a signal to the DME of unstable driving conditions. Once the DME receives this signal the DME cuts the power back (warning light for the ABS / PSM, Tiptronic / PDK gearboxes start to flash) and sets the vehicle in the so-called limp mode (emergency mode).
Our Dyno Tool make’s it possible to test the vehicle’s performance correctly by eliminating or bypassing the safety function (ABS / PSM, Tiptronic, PDK). The Dyno Tool is looped into the CAN BUS network and regulates the electronic signals from the ABS / PSM system and the transmission control unit (TCU).”
Ik ben geen expert maar heb met de jaren al wel door dat testbanken harder kunnen liegen dan een paard kan lopen .
Meestal worden ze in de optimistische zin gebruikt maar in uw geval begrijp ik dat het wat een afknapper is.
Als je zegt 380 pk dan veronderstel ik dat je vliegwiel PK’s bedoeld .
Een testbank meet altijd het vermogen aan de wielen (wiel PK’s ) tijdens het afremmen word er door een theoretische berekening in percentage het verlies door de aandrijving gemeten ,hierdoor verkrijgt men theoretische PK’s aan het vliegwiel.
Vliegwiel vermogen kan in principe alleen maar juist gemeten worden als de motor uit de wagen is, het oogt wel mooi op papier en er word het meeste over gestoeft maar wiel vermogen is wat je wagen op de weg zet.
Het is duidelijk dat vermogenbanken last hebben met de PDK versies waardoor de theoretische berekende waarden niet kloppen.
Ook iets om rekening mee te houden is , bij hand geschakelde voertuigen word een vermogenmeeting praktisch altijd in de 4é versnelling gemeten .
Hoe is dat bij jou gebeurd ?
Kan je een PDK tot aan de redline in 4é versnelling vast houden?Persoonlijke mening : ik zou me er niet teveel zorgen om maken en zolang er geen duidelijkere richtlijnen over bestaan hoe het wel moet zou ik er zelfs vanaf blijven .
Dat ding is vrij gesofistikeerd en voor je weet draaien ze daar wat in de prak !Nicolas, heeft Olivier er zelf al eens mee gereden? Volgens mij de man die er het best een oordeel kan over geven!
@rodondo: ik versta u perfect. Wagen rijdt goed, accelereert goed, hij zit op zijn “sprinttijd” voglens de boekjes, volgens de vele testen die hij al ondergaan heeft nergens geen problemen, maar toch wil een mens dan ergens de verklaring vinden van hoe het komt dat er zulke waarden worden weergegeven op de testbank. Als nu ook carrera motors niets vind(zal hoogstwaarschijnlijk wel zo zijn) kan het dus maar enkel aan die testbank liggen.
P.S. chapeau voor powercars die dit alles laat onderzoeken en testen. :applaus:[quote=”Funny” post=147970]Nicolas ik kan nooit geloven dat je 80 pk minder hebt. .Indien wel het geval ziet het er niet mooi uit voor zwarte pijl . ;)[/quote]
+1
Nicolas ik kan nooit geloven dat je 80 pk minder hebt. .Indien wel het geval ziet het er niet mooi uit voor zwarte pijl . 😉
[quote=”porsche4ever” post=147863]plus, ik denk dat als ik effectief 80pk minder zou hebben, dat ik niet van zwarte pijl zou kunnen wegrijden, die nu volgens mij een 379pk zou hebben. Cijfers kloppen gewoon niet.[/quote]
Als er door de garage technisch niet direct iets gevonden wordt: niet meer aan denken.
In mijn jonge jaren kocht ik een nieuwe 205 GTI 1900. Destijds een bom. Een maand voordat de garantie verviel “voor alle zekerheid” op de testbank. (+/- 20000 km) Resultaat: geen 130 PK zoals in’t boekje stond, verschil in debiet op 2 injectoren. In twee garages (merk) niets te vinden. Expert vd invoerder uit Nijvel erbij: alles perfect. Ik kan je zeggen dat ik constant met een wrang gevoel heb gereden met dat wagentje. Dik spijt van mijn “zoektocht naar problemen”.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.