Aan de schepen van Leefmilieu van Antwerpen

Home Forum Porsche Talk Aan de schepen van Leefmilieu van Antwerpen

  • Maker
    Discussie

  • Jan ML Bosmans
    Deelnemer

      Geachte mevrouw Ait Daoud,

      Met genoegen heb ik vastgesteld dat het Antwerpse stadsbestuur zijn streven naar een gezonder leefmilieu daadwerkelijk gestalte probeert te geven. In het bijzonder juich ik de geleidelijke invoering toe van maatregelen om vervuilende wagens te weren. Toch wil ik u vragen om de volgende zaken in overweging te nemen.

      Net als vele anderen met mij bezit ik een hobbywagen waarmee ik mij slechts uitzonderlijk verplaats, meestal naar aanleiding van een of ander evenement. In mijn geval gaat het om een Porsche 911 uit 2000. Als ik de tabellen correct lees, dan kan ik met dat voertuig vanaf 2020 de binnenstad niet meer in. Jammer genoeg is het uitgerekend daar dat de auto gestald wordt. In het district waar ik woon heb ik niet de mogelijkheid om de auto onderdak te geven. De auto permanent op straat parkeren vormt zowel om veiligheidsredenen als omwille van de ruimtelijke ordening van onze buurt geen alternatief. Wie zegt er trouwens dat de regeling die voor het stadscentrum wordt uitgewerkt straks ook niet in de districten geldt?

      Eigenlijk behoor ik nog tot de gelukkigen want een groot deel van de leden van het Porscheforum (veelal gewone mensen die net zoals ik via de aanschaf van een derde- of vierdehandswagen een jongensdroom hebben waargemaakt) bezitten een auto die van (veel) eerder dateert dan 1997. Die staan dus in 2016 al voor het blok. Geen probleem daarentegen voor de welstellenden die zich voor minimaal 100.000 euro een nieuwe 911 hebben aangeschaft.

      Graag wil ik u vragen om over deze problematiek na te denken en indien mogelijk een realistische oplossing voor te stellen. Eén mogelijkheid kan zijn om (indien nodig na betaling) een uitzondering te voorzien voor deze situaties. Een dergelijke licentie mag ook weer niet te duur zijn want dan treft men opnieuw de minder kapitaalkrachtige hobbyisten.

      Dit zijn de zaken die ik u ter overweging geef. Graag verneem ik van u wat u ons desgevallend als alternatief kunt aanbieden.

      Dank voor de aandacht die u aan dit schrijven verleent.

      Met vriendelijke groet,

      (JanMLB)

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
      • Nog enige nuance toe te voegen, goed nieuws voor velen denk ik : ik had mail gestuurd naar de schepen met de opmerking dat vele Porsches al voor 1992 een katalysator hebben en dus minstens voldoen aan euronorm 1 (hoewel dit niet vermeld staat op het roos formulier van mijn auto…). Kijk naar Duitsland waar ze zowiezo een groen milieuvignet hebben en dus overal mogen rijden.
        Ik kreeg zonet dit antwoord, toch wel positief dus !

        Geachte heer Van Hoof

        Bedankt voor uw mail. Ik kan u melden dat de toegangsvoorwaarden, zoals vastgelegd door de Vlaamse regering, wel degelijk gebaseerd zijn op de Euronorm van het voertuig en niet op het bouwjaar. In 2016 zullen dieselwagens die aan de Euronorm 3 voldoen met als extra voorwaarde dat ze uitgerust zijn met een roetfilter toegelaten worden. Een benzinewagen moet dan minstens aan de Euronorm 1 voldoen. Omdat veel mensen echter niet uit het hoofd weten welke Euronorm hun voertuig heeft, vermelden wij voor de duidelijkheid in onze communicatie ook altijd het jaar waarin de betreffende Euronorm verplicht opgelegd werd aan de autoconstructeurs. Voor de meeste wagens komt deze datum ook overeen met de Euronorm waaraan ze voldoen, maar sommige autoconstructeurs voldeden inderdaad al eerder aan een bepaalde Euronorm. Als een benzinewagen gebouwd voor 1992 ook al aan de Euronorm 1 voldoet zal deze dus ook toegelaten worden.

        Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

        Met vriendelijke groeten

        Nabilla Ait Daoud
        Schepen voor Jeugd, Leefmilieu, Kinderopvang en Dierenwelzijn
        Grote Markt 9 I 2000 Antwerpen
        Tel +32 3 338 86 84
        nabilla.aitdaoud@stad.antwerpen.be I http://www.antwerpen.be
        http://www.nabillaaitdaoud.be

        F

          Dirk heeft zich vergist. Hij bedoelde uiteraard: Alle luchtgekoelde *porsche hebben historische waarde :ass:

            [quote=”dirk l” post=192510]Alle *porsche ‘s hebben historische waarde…………… :hail:[/quote]

            Alleen kunnen we ze nu even niet verzilveren….. 😉

              Dat is per default het geval voor elke Porsche. Enfin, toch de benzines. Allez, die met 2 deuren toch. 😈

                Alle *porsche ‘s hebben historische waarde…………… :hail:

                  Alleen als uw Porsche historische waarde heeft… :popcorn:

                    Tof dat je dat initiatief genomen hebt en met ons deelt !
                    Dus als ik het goed versta is er vanaf 2020 alleen nog een probleem voor Porsches geproduceerd tussen 1990 (2020 – 30) en 1995. Dus grotendeels de latere 944, de 968 en de 964 en eerste 993. Sorry jongens, heb geen daarvan, dus geen probleem :happydance: .
                    En elk jaar schuift dat op, dus na 5 jaar (in 2025) mogen terug alle Porsches binnen.
                    Toch wel rare regel hoor…uiteindelijk mag iedereen terug binnen mits bijbetaling. Ben benieuwd wat dat “verminderd tarief” zal zijn. Ruikt eigenlijk weer naar geldklopperij van vadertje staat.

                      Geachte heer B,

                      Bedankt voor uw mail.

                      Op 19 december 2014 werden de toegangsvoorwaarden voor de lage emissiezone door de Vlaamse regering vastgelegd. Er werd beslist dat dieselvoertuigen in 2016 toegelaten worden indien ze minstens voldoen aan de Euro 3 norm en uitgerust zijn met een roetfilter. Een benzinewagen moet in 2016 minstens voldoen aan de Euro 1 norm. Concreet wil dat zeggen dat dieselvoertuigen geproduceerd in of na 2006 toegelaten worden. Dieselvoertuigen geproduceerd tussen 2001 en 2006 kunnen toegelaten worden op voorwaarde dat ze zijn uitgerust met een roetfilter. Een benzinevoertuig geproduceerd in of na 1992 wordt toegelaten. Vanaf 2020 worden de normen verstrengd. Een dieselwagen moet dan minstens voldoen aan de Euro 5 norm en een benzinewagens minstens aan de Euro 2 norm. Een dieselvoertuig geproduceerd in of na 2009 kan vanaf 2020 dus toegelaten worden. Een benzinevoertuig geproduceerd in of na 1996 wordt in 2020 nog toegelaten.

                      Aangezien uw voertuig een sportwagen is ga ik er van uit dat het om een benzinewagen gaat. De Euro 3 norm is van kracht vanaf 2000 dus als uw wagen in dit jaar geproduceerd werd voldoet hij bijgevolg aan deze norm. Uw voertuig zal dus nog toegelaten worden in 2020 wanneer de toegangsvoorwaarde Euro 2 zal gelden.

                      Er werd ook een beleid uitgewerkt voor de oudere voertuigen met historische waarde. Voertuigen ouder dan 30 jaar kunnen een ontheffing tegen betaling (aan verminderd tarief) verkrijgen en voertuigen ouder dan 40 jaar kunnen een ontheffing aan nultarief verkrijgen.

                      Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

                      Met vriendelijke groeten

                      Nabilla Ait Daoud
                      Schepen voor Jeugd, Leefmilieu, Kinderopvang en Dierenwelzijn
                      Grote Markt 9 I 2000 Antwerpen
                      Tel +32 3 338 86 84
                      nabilla.aitdaoud@stad.antwerpen.be / http://www.antwerpen.be
                      http://www.nabillaaitdaoud.be

                      Wim

                        [quote=”terrum” post=188755]wat ik het grootste probleem vind hier bij ons is dat telkens je je aangepast hebt aan de regels om zo niet belachelijk veel kosten te maken roepen ze een nieuwe regel in het leven waardoor je steeds aan het kortste eind trekt[/quote]

                        Is normaal hoor Geert en niet alleen in België, wij zijn net koeien. 💡

                          Hey, het is zoals met zoveel in belgie.
                          De heren en vrouwen politiekers in belgie willen altijd heiliger zijn dan de paus!!
                          Altijd korte termijn denken en steeds de mensen uitpersen.
                          Als ik zie welke wolken de bussen van de lijn uitbraken ( met massa fijn stof ) dan breekt mijn klomp.
                          Ik rijd ongeveer 4000 km met mijn oudere Porsche per jaar en ons gaan ze weer eens kl**ten!
                          Grts Floere.

                            wat ik het grootste probleem vind hier bij ons is dat telkens je je aangepast hebt aan de regels om zo niet belachelijk veel kosten te maken roepen ze een nieuwe regel in het leven waardoor je steeds aan het kortste eind trekt, ze laten de mensen hier dingen doen, ze motiveren en promoten het zelfs nog en als je er dan gebruik van maakt veranderd alles waardoor ge plots dingen in huis hebt die geen waarde meer hebben, bijvoorbeeld, koop je zo een amerikaanse pickup lichtevracht wat al jaren toegestaan is dan zeggen ze plots dat dit niet meer gaat mogen en je volle taks gaat mogen betalen voor de veel te zware motor die er in zit, is voorlopig nog niet het geval maar ik zie dat hier nog wel gebeuren, dan heeft die dure wagen plots geen waarde meer, Dat kan echt niet zijn zo van die maatregelen. dit was maar een fictief voorbeeld maar er zijn er genoeg andere

                              Duitsland. http://www.umwelt-plakette.de/
                              Ook niet streng dus.

                                Nederland, Old Timer = 40 jaar. Niet streng dus?

                                  Laten we niet overdrijven. Ik betaalde 1700 euro BIV voor Peaches. In Brussel en Wallonië is dat nog steeds 5000 euro als ik me niet vergis!

                                  Zou ik in Vlaanderen ook moeten betalen voor mijn audiporsche maar gelukkig woonde ik in Brussel waar het 61euro was en is. Wallonië is oude systeem + ecomalus ouder dan 15jaar kan maximum 2561euro zijn.
                                  Ieder zijn mening erover maar om een dom voorbeeld te geven een Renault espace van ’95 met een 2.2 motor die 1500kost moet je nog eens 1500biv opleggen in Vlaanderen.

                                  Als morgen de wetgever beslist dat alle wagens die bijvoorbeeld meer verbruiken dan 10 liter/100 km verboden zijn, dan zal je niet eens meer mogen betalen om de wegen te gebruiken. :coolness:
                                  Ik vind dat de regels voor oude wagens bij ons nu nog niet eens streng zijn.

                                  Ik heb geen weet van alle maatregels in andere landen maar rondom ons zijn ze niet streng denk ik, behalve in Scandinavië.
                                  Voor mij mogen ze dat gerust doen, ik verhuis toch naar een van onze buurlanden (buiten mijn vriendenkring heb ik eigenlijk geen enkel belang om hier te blijven, en als je het nodig hebt een goed sociaal vangnet) dat is persoonlijk voor mij, de meeste gaan niet akkoord maar ieder zijn ding niet? :drink:

                                    [quote=”AudiPorsche” post=188664][quote=”terrum” post=188658]… ik wil dan ook de weg gebruiken zoals elke andere brave betalende weggebruiker, ongeacht van hoe vervuilend mijn wagen zogezegd wel mag zijn, daar betaal ik toch wegentaks voor of vergis ik me weer met mijn bekrompen denkvermogen

                                    op de één of andere manier is het altijd onze heilige koe die het moet vergelden :what:

                                    grtz Geert[/quote]

                                    Wegentaksen pro-rata terugvorderen voor het % van de wegen die wij niet meer mogen gebruiken lijkt mij een eerlijke oplossing!
                                    Oldtimers zullen er wel nog mogen rijden in bepaalde gevallen maar youngtimers zijn het slachtoffer net zoals met de groene biv.[/quote]

                                    Als morgen de wetgever beslist dat alle wagens die bijvoorbeeld meer verbruiken dan 10 liter/100 km verboden zijn, dan zal je niet eens meer mogen betalen om de wegen te gebruiken. :coolness:
                                    Ik vind dat de regels voor oude wagens bij ons nu nog niet eens streng zijn.

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 22)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.