Aan de schepen van Leefmilieu van Antwerpen

Home Forum Porsche Talk Aan de schepen van Leefmilieu van Antwerpen

  • Maker
    Discussie

  • Jan ML Bosmans
    Deelnemer

      Geachte mevrouw Ait Daoud,

      Met genoegen heb ik vastgesteld dat het Antwerpse stadsbestuur zijn streven naar een gezonder leefmilieu daadwerkelijk gestalte probeert te geven. In het bijzonder juich ik de geleidelijke invoering toe van maatregelen om vervuilende wagens te weren. Toch wil ik u vragen om de volgende zaken in overweging te nemen.

      Net als vele anderen met mij bezit ik een hobbywagen waarmee ik mij slechts uitzonderlijk verplaats, meestal naar aanleiding van een of ander evenement. In mijn geval gaat het om een Porsche 911 uit 2000. Als ik de tabellen correct lees, dan kan ik met dat voertuig vanaf 2020 de binnenstad niet meer in. Jammer genoeg is het uitgerekend daar dat de auto gestald wordt. In het district waar ik woon heb ik niet de mogelijkheid om de auto onderdak te geven. De auto permanent op straat parkeren vormt zowel om veiligheidsredenen als omwille van de ruimtelijke ordening van onze buurt geen alternatief. Wie zegt er trouwens dat de regeling die voor het stadscentrum wordt uitgewerkt straks ook niet in de districten geldt?

      Eigenlijk behoor ik nog tot de gelukkigen want een groot deel van de leden van het Porscheforum (veelal gewone mensen die net zoals ik via de aanschaf van een derde- of vierdehandswagen een jongensdroom hebben waargemaakt) bezitten een auto die van (veel) eerder dateert dan 1997. Die staan dus in 2016 al voor het blok. Geen probleem daarentegen voor de welstellenden die zich voor minimaal 100.000 euro een nieuwe 911 hebben aangeschaft.

      Graag wil ik u vragen om over deze problematiek na te denken en indien mogelijk een realistische oplossing voor te stellen. Eén mogelijkheid kan zijn om (indien nodig na betaling) een uitzondering te voorzien voor deze situaties. Een dergelijke licentie mag ook weer niet te duur zijn want dan treft men opnieuw de minder kapitaalkrachtige hobbyisten.

      Dit zijn de zaken die ik u ter overweging geef. Graag verneem ik van u wat u ons desgevallend als alternatief kunt aanbieden.

      Dank voor de aandacht die u aan dit schrijven verleent.

      Met vriendelijke groet,

      (JanMLB)

    7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
      • [quote=”AudiPorsche” post=188664][quote=”terrum” post=188658]net zoals vele klassierkers is ook mijn 964 nog géén oldtimer, wat ik een beetje schandalig begin te vinden is dat we wel de volle pot aan wegentaks mogen betalen echter worden ons meer en meer dingen ontzegd, ik betaal een vlotte 1485 euro wegentaks en ik wil dan ook de weg gebruiken zoals elke andere brave betalende weggebruiker, ongeacht van hoe vervuilend mijn wagen zogezegd wel mag zijn, daar betaal ik toch wegentaks voor of vergis ik me weer met mijn bekrompen denkvermogen

        op de één of andere manier is het altijd onze heilige koe die het moet vergelden :what:

        grtz Geert[/quote]

        Wegentaksen pro-rata terugvorderen voor het % van de wegen die wij niet meer mogen gebruiken lijkt mij een eerlijke oplossing!
        Oldtimers zullen er wel nog mogen rijden in bepaalde gevallen maar youngtimers zijn het slachtoffer net zoals met de groene biv.[/quote]

        Laten we niet overdrijven. Ik betaalde 1700 euro BIV voor Peaches. In Brussel en Wallonië is dat nog steeds 5000 euro als ik me niet vergis!

          [quote=”terrum” post=188658]net zoals vele klassierkers is ook mijn 964 nog géén oldtimer, wat ik een beetje schandalig begin te vinden is dat we wel de volle pot aan wegentaks mogen betalen echter worden ons meer en meer dingen ontzegd, ik betaal een vlotte 1485 euro wegentaks en ik wil dan ook de weg gebruiken zoals elke andere brave betalende weggebruiker, ongeacht van hoe vervuilend mijn wagen zogezegd wel mag zijn, daar betaal ik toch wegentaks voor of vergis ik me weer met mijn bekrompen denkvermogen

          op de één of andere manier is het altijd onze heilige koe die het moet vergelden :what:

          grtz Geert[/quote]

          Wegentaksen pro-rata terugvorderen voor het % van de wegen die wij niet meer mogen gebruiken lijkt mij een eerlijke oplossing!
          Oldtimers zullen er wel nog mogen rijden in bepaalde gevallen maar youngtimers zijn het slachtoffer net zoals met de groene biv.

            net zoals vele klassierkers is ook mijn 964 nog géén oldtimer, wat ik een beetje schandalig begin te vinden is dat we wel de volle pot aan wegentaks mogen betalen echter worden ons meer en meer dingen ontzegd, ik betaal een vlotte 1485 euro wegentaks en ik wil dan ook de weg gebruiken zoals elke andere brave betalende weggebruiker, ongeacht van hoe vervuilend mijn wagen zogezegd wel mag zijn, daar betaal ik toch wegentaks voor of vergis ik me weer met mijn bekrompen denkvermogen

            op de één of andere manier is het altijd onze heilige koe die het moet vergelden :what:

            grtz Geert

              Goed werk van de federatie!

              Een 996 van 2000 is helaas nog geen oldtimer…

                Naar aanleiding van een aantal persberichten wordt onze federatie momenteel overstelpt met vragen van verontruste liefhebbers.

                Hieronder een belangrijke mededeling waarvoor we uw bijzondere aandacht vragen.

                De BFOV

                http://www.bfovfbva.be

                http://www.bfovfbva.be

                BFOV MEDEDELING

                De BFOV is reeds geruime tijd op de hoogte dat de Stad Antwerpen vanaf 4 januari 2016 een Low Emission Zone zal invoeren. Ook de Stad Gent heeft intenties om een dergelijke milieuzone in te voeren. Brussel heeft vorige week ook al laten weten het voorbeeld van andere Europese steden te willen volgen. En wie weet welke andere Belgische steden nog zullen volgen.

                De BFOV heeft maanden geleden reeds contacten gelegd met het kabinet van Vlaams Minister Schauvliege evenals met de politieke verantwoordelijken van de Stad Antwerpen.

                We kunnen u melden dat deze gesprekken zeer positief waren en dat er wel degelijk rekening zal worden gehouden met onze oldtimervoertuigen.

                Details kunnen we nog niet verspreiden zolang de definitieve teksten niet goedgekeurd werden.

                De hogervermelde verkeersborden zullen het begin en het einde aantonen van een Low Emission Zone.

                We verzoeken onze liefhebbers om geen paniek te zaaien, noch om onnodige petities te organiseren, maar om rustig de onderhandelingen van de BFOV af te wachten.

                Wij danken u bij voorbaat voor het vertrouwen in onze federatie.

                Peeter Henning

                CEO BFOV

                deze mail kreeg ik enkele dagen terug van BFOV, ik ben er zeker van dat we met onze wagen zullen mogen rondrijden in die zone’s, gewoon effe wachten :up:

                Ive

                  Ik zou er bijzetten hoeveel Km je jaarlijks met die “vervuilende” hobby-wagen rijdt en hoeveel met je “minder vervuilende” dagelijkse wagen.

                  Ik denk als ze dan de vervuiling op jaarbasis gaan uitrekenen, ze grote ogen zullen trekken.

                  Bij mij is dat minder dan 10000km met de ammusementswagen en ruim 27000 met de dagelijkse mazoutstoof.

                    Benieuwd welke reactie je gaat krijgen Jan :up:

                  7 reacties aan het bekijken - 16 tot 22 (van in totaal 22)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.