aandampen ruiten

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen aandampen ruiten

• Maker
    Discussie
  • Hallo allen,
    Beetje een rare vraag : ik heb een Cayman van begin 2008, nu is het zo dat mijn ruiten (aan de binnenkant uiteraard) enorm aandampen. Logische reden zou zijn : vuil; dus kuisen. Echter de ruiten worden regelmatig onderhouden, er wordt niet gerookt in de wagen en wat meer is : aan de achterruit; waar mijn derde remlicht zich bevindt krijg ik daaronder ook condens. Ik heb dit ook ooit gehad bij een andere wagen en het probleem was toen de verwarming die stuk was. Zou dit ook het geval nu kunnen zijn ?
    Mijn wagen heeft een automatische airco die na een hele tijd (10 min) de wasem wegkrijgt.
    Iemand enig idee ? Alvast bedankt voor de feedback.
    Luc

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • [quote=”porschky”:3oxdcbd1]dat lichaamsvocht kan wel degelijk een groot verschil maken… een volwassen mannenlichaam kan immers serieus wat litertjes vocht kwijtspelen. Als ik na het trainen in de gym in de wagen stap, zijn de ramen aan mijn kant ook nog heel vaak aangedampt… zelfs al zit ik alleen… 😉 [/quote]

Geldt ook voor vrouwen hoor. 🙄

Je mag rekenen op +/- 1000 ml per dag vochtverlies via ademhaling en verdamping lang de huid. (zonder dat we zweten.) Bij zweet neemt dat fors toe.

dat lichaamsvocht kan wel degelijk een groot verschil maken… een volwassen mannenlichaam kan immers serieus wat litertjes vocht kwijtspelen. Als ik na het trainen in de gym in de wagen stap, zijn de ramen aan mijn kant ook nog heel vaak aangedampt… zelfs al zit ik alleen… 😉

ik merk dat ook regelmatig, vooral als ik vlug na douchen (‘s morgens) in auto stap, en dan vooral als het buiten koud is

veel vocht op lichaam dat nog verdampt?

airco aan, ook in de winter is wel goede oplossing voor probleem

airco neemt altijd veel vocht weg, zomer en winter

Wel het is een beetje bizar, het fenomeen steekt te pas en te onpas de kop op. ‘s Morgens uit een niet verwarmde garage of ‘s avonds vertrekkende van een buitenlucht parking; alles kan om al dan niet damp te hebben. Variatie alom dus. Toch bedankt.
            Luc

[quote=”jampie”:1t2dm5fk]Als het te koud is, werkt de airco niet !! Deze wordt dan automatisch uitgeschakeld om bevriezing vh systeem te voorkomen. Vandaar misschien dat alles aandampt. Als het weer wat warmer wordt (+5 graden) zal het minder aandampen omdat de airco dan het vocht kan onttrekken. Of had je dit probleem ook al bij hogere temperaturen ?[/quote]

zelfs zonder werkende airco, mag je raam niet bedampen met de blazers aan.. Niet alle auto’s hebben airco, en die auto’s moeten ook ruiten hebben waar je iets kan doorzien…

Ofwel is er iets mis met de circulatie, waar het blower systeem op interne circulatie is gezet, of waar de klep vast zit of kapot..

Of er is gewoon teveel vocht in de auto, een auto moet zonder airco perfect kunnen ontwasemen, maar dat lukt niet als er gewoon weg teveel vocht in zit, en dan zit het in de seals…

Als het te koud is, werkt de airco niet !! Deze wordt dan automatisch uitgeschakeld om bevriezing vh systeem te voorkomen. Vandaar misschien dat alles aandampt. Als het weer wat warmer wordt (+5 graden) zal het minder aandampen omdat de airco dan het vocht kan onttrekken. Of had je dit probleem ook al bij hogere temperaturen ?

zijn ze eigenlijk vochtig als je de auto pas opent. of komt het pas nadat je een beetje gereden hebt in koud weer?

het zou kunnen dat de recirculatie aan staat, of dat die klep kapot i

Anoniem

Ik vind het toch ook maar eigenaardig. Dat zou toch niet mogen voorkomen ? Ik had het ook met de A4, maar toen bleek dat het was omdat de interne luchtcirkulatie aanstond. Dat kan ik nog begrijpen, maar buiten dat zou dat altijd feillooss moeten werken. Zeker bij Porsche, en zeker voor die prijzen. Al bij de dealer geweest om het aan te kaarten ?

Venster open zetten kan misschien de condens doen verdwijnen, maar verklaart niet waarom je Boxster zo vochtig is …

Je rubbers nazien, voor je ganse interieur en electra naar de kl gaat

weeral een probleem opgelost met een simpel trukje,
                        nog veel rijplezier verder 8) 8) 8)

Ok,
                          allen bedankt voor de info.
                          De tip betreffende simpelweg de zijruit een beetje te openen werkt effectief. Thx,
                          Luc

Ook zorgen dat de binnencirculatie niet op staat…

heb hetzelfde probleem vooral bij vochtig en koud weer.
                              wanneer ik s’morgens naar mijn werk vertrek heb ik daar ook last van, echter als ik s’avonds weer naar huis rijdt niet.ik denk dat het vooral te maken heeft met het temperatuursverschil,als mijn wagen de ganse dag buiten staat heeft die dezelfde buitentemperatuur terwijl ik s’morgens vertrek vanuit een verwarmde garage niet.
                              heb echter een simpele oplossing gevonden,ik zet gewoon mijn zijruit een klein minuutje op een spleetje en het probleem is opgelost
                              wat ook helpt,zet je airco op automatisch, als je met een koude wagen vertrekt blaast die veel harder,zodra je interieur op temperatuur is schakel je over op uitwaseming op de voorruit

Probeer rustiger te ademen Luc en vooral minder sex in je Cayman !

😆
                                😆

Nee, serieus nu, ik heb er in elk geval geen last van in de Cayman en ik vermoed dat het met de instellingen te maken heeft van de automatische airco. Misschien bij koud weer van bij het begin ventilator hoger zetten ?

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.