Aankoop 911sc ’79

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Aankoop 911sc ’79

  • Maker
    Discussie
  • Hoi allen,

    ik stel me kort even voor. Gunter is de naam, wonend in de stille kempen. 36 jaar, 2 kindjes en een vrouw. Tot nu toe Porsche-loos. Ik ben van m’n 18de altijd met auto’s “bezig” geweest. Heb heel wat mercedessen achter de kiezen, maar ik vind de tijd rijp om eens een echte automobiel aan te schaffen.

    En dan is alle raad welkom uiteraard.

    Waar gaat het over; ik heb m’n oog laten vallen op een 911SC van ’79. De wagen is geelbrons van kleur en vroeger een keer overspoten. Het interieur is zeer netjes. Deze middag ben ik er naar gaan kijken, en heb meteen een testrit mogen meedoen (naast de eigenaar).

    De hydraulische kettingspanners werden reeds geplaatst, maar aan de cylinderkopdraadstangen werd niets gedaan. De wagen heeft ong. 275.000km gereden, dat lijken me correcte kilometers.

    De motor was koud, maar startte bij de eerste poging. Wat me wel opviel is dat de eerste minuut de ralenti wat op en neer ging. Daarna viel die terug op en goede 1.000 t/m. Bij 120à130 op de autosnelweg merkte ik (heel) wat “jimmy” op het stuurwiel.

    De onderste kleppendeksels lekte olie, hoewel het me leek dat de turbokleppendeksels werden gemonteerd.

    De wagen wordt gekeurd voor dagelijks verkeer, en afgeleverd met garantie (althans, als de verkoper geen garantie geeft laat ik de wagen sowieso staan.

    Wat zou het “zagen” van de ralenti kunnen betekenen? En die jimmy op het stuurwiel? Banden, of toch iets anders aan de hand? Ik merkte onderaan niet direct iets verkeerds op tussen cylinderkop en motorblok (kan ik er dan vanuit gaan dat draadstangen nog ok zijn?), de olielek zou wel degelijk van de kleppendeksels kunnen zijn? De wagen komt origineel uit Zwitserland, en werd door de vorige eigenaar naar hier gehaald. De huidige eigenaar kocht hem daar van.

    Alle tips zijn welkom, ik hoop er een goede Porsche aan over te houden!

    Groeten! 🙂

    Attachments:
    • IMG_0341.jpg
15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
    • Ahum, ik ben nen bink, en ik ben daar fier op. Hoewel heel wat steden en gemeenten in DE Kempen (in tegenstelling tot Limburg zijn we hier WEL fier op ons lidwoord) claimen de hoofdstad te zijn valt die eer echter maar 1 stad te beurt, en dat is Turnhout, stadje van m’n hert. :respect2: :respect2:

      (goed, nu heb ik ongetwijfeld tegen een paar schenen gestampt, dus ga ik me nu ergens verschuilen 😛 😛 😀 )

      Neenee, alle gekheid op een stokje, daar gaat het niet om. De gouden 911sc voelde gewoon niet goed aan. Zoals gezegd, ik ben geen professioneel mekanieker maar ik heb al genoeg rommel gekocht om eindelijk geleerd te hebben om weg te wandelen als je geen 200% overtuigd bent.

      In ieder geval, ik blijf op mijn gemakske verder zoeken! Als iemand iets interessants weet, ben ik zeker bereid eens wat nader te kijken.

      0

        [quote=”Gentleman” post=86522]Hey Bladerunner,
        ff googlen en je weet wat ik bedoel met ‘hoofdstad’ van de Kempen. En daar ben ik NIET fier op en ben ook geen b..k in hart en nieren. Ben inwijkeling en ik woon er voorlopig nog maar kan niet wachten te verhuizen.
        ps: naar jouw 3.2 komen kijken ok, dan ga je wel kwijldoek moeten voorzien!!! 🙂

        Grjts
        Walter.[/quote]

        Walter,
        Ik ben blij dat je het zo opneemt, was natuurlijk ook als grap bedoeld, iedereen in de Kempen weet dat de b*nken zichzelf als de hoofdstad van de Kempen bezien. :relaxman:

        Ik heb in de andere topic ook de 3.2’s bekeken en die zien er wel netjes uit. Houd er rekening mee dat geen enkel G-model onder de 20.000 euro in goede staat is. Of je moet zeer veel geluk hebben. Op foto zien ze er bijna altijd als nieuw uit maar onder de body, verzinkt of niet, zit roest, of er komt een motorrevisie aan, of iets anders.
        Mijne zag er zo uit bij aankoop 1ste foto en 2de foto na restauratie

        Porsche007-kopie.jpg

        IMG_1318-kopie.JPG

        0
        Anoniem

          Ik zou het aanbod van bladerunner zeker aannemen.
          Hoe meer auto’s je ziet hoe makkelijker je de fouten ziet.
          Ik ben van Geel en wil gerust ook langs komen, kan je de mijne ook bekijken samen met de redenen dat die een restauratie nodig heeft, al zou je het niet zeggen op foto.
          [IMG]http://i762.photobucket.com/albums/xx265/vawilliam2003/LTP_BXL-045.jpg[/IMG]

          0

            Hey Bladerunner,
            ff googlen en je weet wat ik bedoel met ‘hoofdstad’ van de Kempen. En daar ben ik NIET fier op en ben ook geen b..k in hart en nieren. Ben inwijkeling en ik woon er voorlopig nog maar kan niet wachten te verhuizen.
            Gisteren had ik nog een targa van 85 gevonden, maar na enkele telefoontjes en wat opzoekingswerk, gaat het deze ook niet worden. Wagen staat stil onder het stof, motor 259000 km, niet gereviseerd, witte carrosserie is zwart geworden en hoewel Belgisch voertuig, is er geen OH boekje bij. Motor staat droog en versnellingsbak is perfect volgens verkoper. Nu ja, natuurlijk staat die motor droog want staat al geruime tijd stil. De kans dat je binnen de kortste keren een lek hebt wanneer je gaat rijden, is zeer groot heb ik me laten vertellen. Kleine revisie motorblok zou 6000 euro kunnen kosten. Tel dat bij de aankoopprijs samen met de kleine dingen (interieur opfrissen, raam die niet goed sluit, onderhoud, banden, keuring, remmen…)die in orde moeten gezet worden, maakt dat deze wagen afvalt wegens veel te duur voor hetgeen je krijgt. Spijtig.
            We zoeken verder. 🙂
            ps: naar jouw 3.2 komen kijken ok, dan ga je wel kwijldoek moeten voorzien!!! 🙂

            Grjts
            Walter.

            0

              [quote=”Gentleman” post=86376]Hallo,
              ik stel me hier ook even voor, zoals de beleefdheid dat wil. Ik ben Walter en woon in de hoofdstad van de Kempen. [/quote]

              Hoofdstad van de Kempen ???? Waar mag dit zich dan bevinden ????
              Ik woon al 49 jaar in de kempen en ik heb nog nooit van een hoofdstad van de Kempen gehoord. :engeltje:

              Maar enfin, ik lees dat je op zoek bent naar een mooie 3.2. Ik heb zelf jaren naar de, voor mij, perfekte Porsche 911 Targa gezocht. Ook liefst een 3.2 met G50 boite.
              En inderdaad, het is niet gemakkelijk en het wordt er zeker niet beter op. De mooie exemplaren worden steeds zeldzamer.

              Maar als je zin hebt mag je altijd naar mijn 3.2 Targa komen kijken en vergelijken, en nee, hij is NIET te koop, maar ik wil je wel op weg helpen met informatie en mijn (beperkte) ervaringen kwestie zoektocht, aankoop, restauratie, revisie, enz.
              Ik woon in Mol, dus als je interesse hebt hoor ik het wel.

              PS: dit telt ook voor Gunter die blijkbaar ook van de Kempen is.

              0

                [quote=”911-lover” post=86389]Denk eraan dat de zoektocht zeker zo leuk is dan de aanschaf .[/quote]

                Na zelf jaren op zoek te zijn geweest naar de enige echte wil ik toch zeggen dat het leukste van al gewoon de sleutel omdraaien is en wegrijden :driver:

                Er is mijns inzien 1 vaststelling, er wordt VEEL kaf te koop aangeboden terwijl het koren zeer duur betaald moet worden !
                Als je een beetje handig bent is een goede basiswagen met enig werk de beste aankoop, heb je tevens nog het plezier om er aan te sleutelen en hem top te krijgen in geheel je eigen smaak.

                Geert.

                0

                  Ook van harte welkom hier Gentlemen .
                  En ze zijn zeker te vinden hoor .
                  Gewoon blijven rondkijken en de juiste komt vroeg of laat voorbij .
                  Denk eraan dat de zoektocht zeker zo leuk is dan de aanschaf .

                  0

                    Een mooie origineel nederlandse 3.2. http://www.autokopen.nl/tweedehands-auto/porsche/911/4991221

                    0
                    gd1

                      @gentleman

                      Een originele 3.2 in goede staat is nog te vinden, maar hou er rekening mee dat dit mucho dinero’s gaat kosten want ze worden alleen maar schaarser en daardoor ook gezocht/gewild. Suc6 met uw zoektocht.

                      0

                        Hallo,
                        ik stel me hier ook even voor, zoals de beleefdheid dat wil. Ik ben Walter en woon in de hoofdstad van de Kempen. Ik heb een 996 van 2002 gehad, doch deed die een dik jaar geleden met serieus verlies van de hand.
                        De microbe laat me echter niet los, en ik ben nu op zoek naar een 911 classic car (meer dan 25 jaar oud)omwille van verkeersbelasting en inschrijvingstaks.
                        Verellen uit Geel bood mij de SC ook aan. Mijn 996 werd in garantie na aankoop (bij andere verkoper in Geel en niet Porsche garage) daar hersteld (kettingspanner afgebroken, olielek, condensator stuk,…) Hij heeft mijn wagen ook overgekocht toen ik hem van de hand deed. Ik vind dit een zeer correcte man.
                        Gelukkig heb ik dit forum gevonden. Hij vraagt op dit moment 20.000 euro voor de wagen, hetgeen, als ik de reacties hier lees, veel te veel is. De wagen blijkt ook niet bij hemzelf te koop te staan, hoewel hij mij dat eerst zo liet verstaan. Vragen over meer gegevens worden niet beantwoord. Ik heb de wagen nog niet in het echt gezien (enkel foto hier op forum) en ik denk dat ik me had laten inpakken, omdat ik die man echt wel vertrouw en zelf een leek ben.

                        Ik heb intussen verschillende aanbiedingen bekeken, en wat mij opvalt is dat er enorm veel kaf onder het koren zit. Gewoon niet normaal. Gepimpte Porsches (upgrade carrosserie van model 70 naar eind 70 en ander motorblok), Belgische wagen? zonder onderhoudsboekje, wagens die volgens OH boekje 250000 km gedaan hebben, doch op teller 150000, ingevoerde wagens die als oldtimer gekeurd zijn zonder gelijkvormigheidsattest, wagen die volgens hun eigenaar technisch volledig in orde zijn (motorisch en carrosserie), maar die afhaken wanneer je voorstelt om naar een Porsche specialist te rijden zodat dit kan bevestigd worden, en ga zo maar door.
                        Ik weet dus niet meer wat ik er van moet denken.

                        Ik zoek gewoon een volledig originele Porsche 911 (targa of coupé) met (liefst) motorblok 3200 (is volgens dit forum het meest betrouwbare en beste blok dat Porsche ooit bouwde) en bouwjaar rond 1985. Met OH boekje, carpass en keuring voor classic car, zodat ik er dagelijks mee kan rijden.
                        Ben eens benieuwd se.

                        Groetjes.

                        0

                          dsc000851.jpg

                          Nog een fotoke van de besproken SC vorig jaar op de Porsche Summertour.
                          Toen al op Z platen, dus vermoedelijk toen al te koop ❓

                          Geert.

                          0
                          gd1

                            Zoals Rocco zegt, bij twijfel laten staan. Als je al geen goed gevoel hebt bij aankoop dan zal het waarschijnlijk wel niet beteren na aankoop ook. By the way, er staan er genoeg…veel wagens gaan bekijken is de boodschap. Suc6

                            0

                              als je twijfelt gewoon laten staan, meestal wordt het toch niet beter na aankoop

                              0
                              Wim

                                Dan nog een kleine toelichting voor de oliedruk.
                                Oliedruk is inderdaad bij warme motor net wel/of niet 1Bar, dus normaal.
                                En als je gas geeft/toeren maakt gaat de oliedruk met met het toerental, dus 3000tr/m is 3bar.
                                Olie volume meter staat bij accelereren onderin, bij constant rijden halfweg, en als hij stationair draait bij warme motor stijgt die, en geeft de hoeveelheid olie aan in de motor.

                                Dus nu moet het wel gaan lukken om een goeie eruit te halen. 😉

                                0

                                  Wat ik nog vergat te melden, mij leek de oliedruk laag. Bij warme motor (na een “vlotte” rit van een goei 30km) bij stationair toerental, kwam de naald niet boven 1 bar, en bij optrekken raakte ik met moeite boven de 3 bar. Ik neem aan dat het aantal kilometers hier voor iets tussenzit?

                                  Ik begin een beetje de indruk te krijgen dat ik deze 911SC best aan me voorbij laat gaan. Ik ben bereid een goede prijs te betalen, en kan zelf zeker wel aan de wagen werken (vb wat betreft die versnellingsbak/schakelpook), maar ik heb er momenteel domweg geen tijd voor, en zou de wagen toch vaak willen gebruiken, en in die zin is de vp inderdaad te hoog. De herlakking en het nette interieur maakt dat de wagen zeker goed presenteert, maar technisch zit het allemaal niet zo snor.

                                  Nogmaals bedankt voor de gedegen info die jullie hebben gegeven. Ik zoek verder 🙂

                                  0
                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 44)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.