Aankoop 911sc ’79

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Aankoop 911sc ’79

  • Maker
    Discussie
  • Hoi allen,

    ik stel me kort even voor. Gunter is de naam, wonend in de stille kempen. 36 jaar, 2 kindjes en een vrouw. Tot nu toe Porsche-loos. Ik ben van m’n 18de altijd met auto’s “bezig” geweest. Heb heel wat mercedessen achter de kiezen, maar ik vind de tijd rijp om eens een echte automobiel aan te schaffen.

    En dan is alle raad welkom uiteraard.

    Waar gaat het over; ik heb m’n oog laten vallen op een 911SC van ’79. De wagen is geelbrons van kleur en vroeger een keer overspoten. Het interieur is zeer netjes. Deze middag ben ik er naar gaan kijken, en heb meteen een testrit mogen meedoen (naast de eigenaar).

    De hydraulische kettingspanners werden reeds geplaatst, maar aan de cylinderkopdraadstangen werd niets gedaan. De wagen heeft ong. 275.000km gereden, dat lijken me correcte kilometers.

    De motor was koud, maar startte bij de eerste poging. Wat me wel opviel is dat de eerste minuut de ralenti wat op en neer ging. Daarna viel die terug op en goede 1.000 t/m. Bij 120à130 op de autosnelweg merkte ik (heel) wat “jimmy” op het stuurwiel.

    De onderste kleppendeksels lekte olie, hoewel het me leek dat de turbokleppendeksels werden gemonteerd.

    De wagen wordt gekeurd voor dagelijks verkeer, en afgeleverd met garantie (althans, als de verkoper geen garantie geeft laat ik de wagen sowieso staan.

    Wat zou het “zagen” van de ralenti kunnen betekenen? En die jimmy op het stuurwiel? Banden, of toch iets anders aan de hand? Ik merkte onderaan niet direct iets verkeerds op tussen cylinderkop en motorblok (kan ik er dan vanuit gaan dat draadstangen nog ok zijn?), de olielek zou wel degelijk van de kleppendeksels kunnen zijn? De wagen komt origineel uit Zwitserland, en werd door de vorige eigenaar naar hier gehaald. De huidige eigenaar kocht hem daar van.

    Alle tips zijn welkom, ik hoop er een goede Porsche aan over te houden!

    Groeten! 🙂

    Attachments:
    • IMG_0341.jpg
14 reacties aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
  • Wim

      [quote=”Gette” post=86054]Gunter,

      Wim heeft hierboven, zoals gewoonlijk 😉 , een degelijke verklaring gegeven voor alle opmerkingen zoals de km stand. Mijn SC heeft op dit ogenblik 216K en er is dus ook al redelijk gewerkt geweest aan het blok.

      Wat die schildering betreft, ik ben nogal een moeilijk geval wat de lak van een wagen betreft 🙄
      Als een wagen recent herlakt geweest is, en ze vragen hiervoor een meerprijs, dan vind ik dat het lakwerk ook perfect moet zijn !
      Die steenslag stickers zijn duidelijk niet verwijderd geweest wanneer de wagen zijn paintjob heeft gekregen. De verf ligt er dus ” rond ” gespoten. Vind ik wel bizar aangezien die spullen amper geld kosten. Verder waren er ook enkele puntjes onderaan de voorvleugel als ik mij goed kan herinneren. Maar al bij al is dit een zeer proper elfje, de vraagprijs vind ik alleen wat te optimistisch.

      Geert.[/quote]

      0
      Wim

        [quote=”Gette” post=86054]
        Als een wagen recent herlakt geweest is, en ze vragen hiervoor een meerprijs, dan vind ik dat het lakwerk ook perfect moet zijn !
        Die steenslag stickers zijn duidelijk niet verwijderd geweest wanneer de wagen zijn paintjob heeft gekregen. De verf ligt er dus ” rond ” gespoten. [/quote]

        Oei, :puke:
        En de rest van carrosserie wel alles verwijdert, of ook afgeplakt geweest.

        0

          Gunter,

          Wim heeft hierboven, zoals gewoonlijk 😉 , een degelijke verklaring gegeven voor alle opmerkingen zoals de km stand. Mijn SC heeft op dit ogenblik 216K en er is dus ook al redelijk gewerkt geweest aan het blok.

          Wat die schildering betreft, ik ben nogal een moeilijk geval wat de lak van een wagen betreft 🙄
          Als een wagen recent herlakt geweest is, en ze vragen hiervoor een meerprijs, dan vind ik dat het lakwerk ook perfect moet zijn !
          Die steenslag stickers zijn duidelijk niet verwijderd geweest wanneer de wagen zijn paintjob heeft gekregen. De verf ligt er dus ” rond ” gespoten. Vind ik wel bizar aangezien die spullen amper geld kosten. Verder waren er ook enkele puntjes onderaan de voorvleugel als ik mij goed kan herinneren. Maar al bij al is dit een zeer proper elfje, de vraagprijs vind ik alleen wat te optimistisch.

          Geert.

          0
          Wim

            @Gunter, Porsche heeft een bijna race motor, dus voelt zich beneden de 2500tr/m niet zo prettig, en levert pas zijn trekkracht en souplesse vanaf 3500tr/m, dus voor in de polder te toeren met 1500 tr/m moet je iets anders kopen. 😉
            Dan even over de bak: kan speling zijn op de bussen, maar meestal ligt het aan de afstelling van de 915 bak, of speling op het kruis stuk net achter de voorstoelen in de tunnel.
            Dat de versnellingen wat vaag zijn zal aan de teflon cup liggen onder aan de schakelpook, dus als dit allemaal perfect afgesteld staat, en hij heeft het dan nog, dan is er pas sprake van iets loos in de bak.
            Het is een sterke bak de 915, maar mag je niet vergelijken met schakelen in Japanners of zo. 💡
            Dat de pook bij/met wegrijden op en neer gaat kan liggen aan het beschreven cupje, of een niet goed bevestigde buitenkabel van de koppeling deze hapert dan en geeft dit resultaat, als ergste kan er een kleine lekkage (keerring) zijn waarbij de plaat wat vet is, en ook dit resultaat geeft.

            De km stand: als er niks van een onderhoudsgeschiedenis bij is waaruit blijkt dat de motor nog geen revisie gehad heeft, kun je bijna ervan uitgaan dat deze eraan zit te komen.
            Reken daarbij op een prijs van tussen de 6000 tot 10000 euro gelang de werken en benodigde materialen.
            Steenslagstickers op dat model is niet origineel, was voorheen alleen op de turbo’s, en van de 993 standaard op de ook niet turbo’s

            Hoop dat je zo weer wat meer info hebt.

            0
            Anoniem

                Hey allen, bedankt voor jullie reacties.

                Gisteren heb ik de SC gaan ophalen om er een testrit mee te doen. De motor trekt goed door, maar hapert/stottert een beetje bij 1/5de gas, tegen een goei 1500 toeren.
                Het is de eerste SC waarmee ik ooit gereden heb, dus ik weet niet waar ik me aan te verwachten heb, maar de versnellingsbak vond ik maar zozo. Terugschakelen ging moeizaam, snel opschakelen vond de bak ook helemaal niet leuk, bij vertrek sprong de versnellingspook wat op en neer, en de schakelwegen zijn eerder vaag. Ik heb op pelicanparts al wat opzoekingen gedaan, dat zou aan de verscheidene bussen kunnen liggen, of de syncro’s.
                En inderdaad, het is een zekere Walter uit geel die nu eigenaar is, echter, ne kameraad van die Walter bied deze SC nu aan.

                Gette, km-stand is ong. 275.000, is daar volgens jou iets mis mee? Te veel of te weinig? Wat bedoel je met die steenslagstickers die afgeplakt werden? De herlakking vind ik niet slecht uitgevoerd over’t algemeen.

                0
                XXX

                  Hey Gunter,

                  Proficiat met ‘t virus. Heb me dit jaar een ’84 Traga gekocht en niet zo goed gekeken (dacht van wel). Resultaat, een serieuze kost aan carroseriewerk. Beetje later een torsiestang die brak, maar dat is nu eenmaal niet te voorkomen. Volg de raad van Wim man, die kerel is een sprekende naslagwerk als het over Porsche gaat. Succes met de zoektocht.

                  0

                    Dag Gunter,

                    Aan de foto en de uitleg te zien is dit de SC die al enige tijd te koop staat bij Verellen in Geel. Heb zelf tijdens de Porsche summertour lange tijd rond de wagen gehange om te kijken hoe en wat…
                    Verellen ( Walter is het zeker ? ) lijkt mij een correcte mens en de uitleg die hij ons toen gaf komt overeen met hetgene de wagen uitstraalt. Bij de km. stand en de lak stelde ik mij wel enkele vragen bij. Zeker de steenslagstickers die werden afgeplakt tijdens het herlakken vind ik op zijn minst gezegd not done 🙄

                    Interieur is wel netjes, maar de prijs vond ik toen wel aan de hoge kant !
                    Verder wel een origineel ogende wagen met 15 fuchs in deftige staat.

                    Geert.

                    0
                    Anoniem

                      Welkom Gunter .
                      Prachtige kleur de sc .Zoals ik kan lezen pak je het grondig aan en zal je niet direct met je hart kopen .
                      We zijn benieuwd .

                      Funny

                      0

                        welkom !! ook van uit die zelfde stille kempen :sleep:
                        je hebt een jonge doch gerijpte leeftijd om het P virus uit incubatie te halen, te jong alleszins om het op een midlife cr..is te steken.
                        de techneuten hebben je hier al wat verder geholpen, dus veel succes en geduld met het doorhakken van de juiste knoop. je weet allicht dat je geld gespaard bij de aankoop niet lang op zak zal houden.
                        nog veel aangename en veilige kilometers gewenst eens het zover is :applaus:

                        0

                          het trillen in het stuur kan aan zoals gezegd, banden of velgen liggen alsook uitlijning. Maar kan ook aan de rubbers,ball joints als ik me ni vergis, liggen (snel en ni duur op te lossen) maar ook aan de lagers (ook ni duur maar veel werk). Indien de wagen op spoorverbreders staat zou dat zelfs kunnen zijn. De lek, …. AKK is de boodschap. Op de brug en effe nakijken.

                          0

                            Met technische raad kan ik je niet bijstaan , maar ik zal je in elk geval al van harte welkom heten hier .
                            En de gouden raad van Wim volgen . Koop niet met je hart , maar met je verstand .

                            0

                              Bedankt voor je reactie mr. Wim,

                              ik heb even onderaan de motor gekeken, en het leek me dat de lekkage eerder achteraan (dus aan de kant van de achterlichten :wtf: te vinden was. De zeer prominente luchtslang die over de koeltunnel loopt en doorheen de slede onder de motor rechts verdwijnt was onderaan doordrenkt van de olie.
                              De huidige eigenaar bood me aan om de wagen eens voor een paar uurtjes te komen haken, dus misschien kan ik dat maar best doen.

                              0
                              Wim

                                Welkom op het forum Gunter, en zal proberen je iets wijzer te maken.

                                Relanti (stationair)en schommelen van toerental is een veel voorkomend probleem bij Porsches, velen storen er zich niet aan omdat het meestal zo verdwenen is, maar duidt meestal op niet goed werkende of kapotte koudloop regeling.
                                Olie lekkage kan inderdaad door de draad stangen komen afgebroken of losgekomen, maar kan ook door verdroging van rubber oliethermostaat boven en achter op het blok gemonteerd, olie loopt dan ook naar beneden wat de indruk wekt dat hij op de kleppen lekt.
                                Kan ook verkeerde zuinigheid geweest zijn bij een beurt, want elke keer dienen de pakkingen, moertjes en rivetten vervangen worden.
                                Het trillen of te wel jimmyen p[ het stuur zal meestal wel aan de onbalans liggen in de velgen of banden.
                                Laat in ieder geval de auto een AKK geven bij een andere Porsche specialist, dan weet je wat er exact aan de auto mankeert, en koop er een met verstand en niet met het hart.

                                Hoop dat je er wat aan hebt, en succes met de zoektocht of aankoop.

                                0
                              14 reacties aan het bekijken - 31 tot 44 (van in totaal 44)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.