aankoop 924

  • Maker
    Discussie

  • christophe
    Deelnemer

      Hallo,

      ik ben nieuw hier en heb enkele vragen. Morgen ga ik een 924 uit 1979 bekijken om eventueel te kopen. Het interieur en carrosserie zouden in goede staat zijn maar het probleem is dat hij niet start (zoals bij velen… 🙂 )

      Hebben jullie tips waar ik zeker naar moet kijken? Eventueel om te controleren of de motor vast zit zodat ik niet direct met redelijk wat kosten zit.. Benzinepomp controleren, starter, massa? Heb al wat opzoekwerk gedaan maar raad van kenners kan geen kwaad denk ik

      alvast bedankt!!

    15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 114)
      • Cool :up: Als je’m hebt zeker een paar fotokes van posten 😉

          Is toch wel uniek, als je de kans krijgt om een auto waarmee je een speciale band hebt terug in orde te zetten.

          En anders kan je hier alvast mee oefenen 🙂
          http://www.2dehands.be/hobby/modelbouw-schaalmodellen/modelauto-radiobestuurd/sem-porsche-924-rc-vintage-172162266.html?prijsmin=0&prijsmax=45&start=35

            Ik heb al proberen onderhandelen maar daar wou de verkoper niet van weten. Hij heeft zelf altijd aan auto’s gewerkt, heeft deze heel goed onderhouden tot hij 15 jaar geleden in de garage blijven staan is… Ik moet er nog 800 voor geven, wat misschien wel te veel is maar ik MOEST hem hebben aangezien het onzen “ouden” is.

            Het plan is om hem echt stap per stap te doen. Eerst motor en remmen zodat die gekeurd kan worden en dan beetje bij beetje verder in orde zetten

              Hou genoeg ruimte in uw budget voor restauratie want dat kan vlug oplopen. Vlot rond draaien van de motor wil niet zeggen dat er geen motorschade is. Bij die van mij kon ik de motor vlot rond draaien (iets te vlot) maar de cilinderkop was wel voor de revisie, m.a.w kleppen geraakt, en dit koste mij alleen al een 500 euro. Het kan al eens tegenvallen, daarom hou genoeg budget vrij. Ik zou sterk onderhandelen over de prijs, is alleen maar in uw voordeel achteraf.

                :applaus:
                komt goed 😀

                  Ik ben daarnet een 2de keer gaan kijken en ik denk dat ik hem ga kopen. Kheb hem nu wat beter kunnen inspecteren! De lak is zeker niet super, op sommige plaatsen echt slecht maar bijna of geen roest. Enkel 1 plek onder de bestuurdersdeur. Verder kleine deuk linksvoor maar voor de rest oke. Heb ook een batterij aangekoppeld en geprobeerd om te starten, draait rond maar slaat niet aan. Maar das toch al een redelijk goed teken. Interieur is oke enkel de bestuurderszetel die een scheur heeft in de naad dus das nog makkelijk te herstellen denk ik?

                  Verder wat rubbers vervangen zoals aan de achterklep, aan de sloten ook en nog wat kleine dingen maar niks groot

                  ben van plan om hem technisch in orde te stellen, keuren en rijden! De lak zien we later wel

                    Selen,
                    ik zou er voor gaan. Ga je inderdaad nooit meer tegen komen en wat de resto betreft ik blijf er bij:
                    Impossible is nothing!

                      We hebben een garage met smeerput dus plaats genoeg en een ideale werkplaats 🙂
                      Ik wil hem echt wel want zoiets kom je bijna nooit tegen denk ik!

                        Meerdere aircooled 911’en blijven niet stabiel draaien als je de oliedop losschroeft .
                        Dit heeft echter niks met compressie te maken maar door het feit dat je een lek creéert in het inlaattraject .
                        Vanaf de externe olietank loopt er een dikke darm naar je inlaat (net voor de gasklep) met de bedoeling om giftige oliedampen terug de motor in te leiden (soort van carterontluchting)
                        Als je de oliedop van de olietank schroeft kan de motor langs daar extra lucht aanzuigen die niet gemeten is door de luchtweger en krijgt hij valse lucht (gevolg onstabiel stationair).

                        Het enige mogelijke verband tussen een oliedop en compressie zou kunnen zijn zoals steri2311 hierboven al aangeeft “carterdruk” .
                        Als de compressieveren (sigmenten) versleten zijn kunnen er teveel verbrandingsgassen langs de cilinderwand naar je carter toe vloeien en bouwt er carterdruk op.
                        Een trukje om dat dan in zekere mate te controleren schroeven ze wel eens bij warme motor de oliedop open .
                        Niet per definitie een veranderend stationair maar eerder als hier bij het losschroeven teveel druk opzit of overmatig blauwe dampen de olievulopening verlaten zou dit een indicatie kunnen zijn dat de compressieveren hun beste tijd gehad hebben.


                        @selen
                        ,
                        Te is te maar als het werkelijk om dezelfde wagen gaat :think:
                        Ik weet niet hoe groot de emotionele waarde bij jou weegt maar moest het mijn ouders wagen zijn zou ik hem willen hebben ,ook al is het een bijna wrak.
                        Als je een garage moet huren om hem te stallen ligt het anders maar als je plaats hebt zou ik hem kopen.
                        Die kans krijg je misschien nooit meer,als die droog staat bij jou thuis kan je nog rustig bekijken wat je er mee doet . 😉

                          Heb ik nooit van gehoord, wel dat de peilstok kan omhoog worden geduwd door overdruk in het carter. Meestal door verstopte carterontluchting of versleten zuigerveren.

                            [quote=”python” post=150760][quote=”Mushroom” post=150625]
                            Draai de oliedop van de (draaiende) motor en als hij mooi blijft draaien (op ‘t zelfde toerental) zit het met de compressie wel snor.[/quote]
                            Peuuut… FOUT ! 😆 [/quote]
                            Dat vreesde ik al :mrgreen:
                            Wat is dan het verschil? Sommige blijven perfect draaien, anderen moeten zo precies eens naar lucht happen of beginnen onregelmatiger te draaien.

                              Mijn ouders hebben 25 jaar geleden een Porsche 924 gehad en het blijkt dus om dezelfde Porsche te gaan! Ongelooflijk toeval 🙂 hij is ondertussen wel al in een ander kleur herspoten en staat al van in 94 binnen in een garage… Je kan al gaan denken hoe die er uit ziet! Interieur valt nog mee, enkel scheur in bestuurderszetel. Lak is heel dof en heeft 2 kleine plekjes roest net onder de kofferklep achteraan. Motor heb ik niet kunnen zien omdat er bijna geen plek rond de wagen was.. Die was wel gereviseerd toen wij hem vroeger verkocht hebben en die heeft 3 jaar gereden en is toen weggezet…

                              Langs de ene kant zou ik hem wel willen omdat dit de wagen is waar ik als klein manneken nog in heb liggen slapen ( in de kofferruimte). 🙂 maar langs de andere kant blijf ik er Miss best af…

                                [quote=”Mushroom” post=150625]
                                Draai de oliedop van de (draaiende) motor en als hij mooi blijft draaien (op ‘t zelfde toerental) zit het met de compressie wel snor.[/quote]
                                Peuuut… FOUT ! 😆

                                @ Selen
                                Dan mag je nog wat van motoren af kennen als je’m niet kan horen draaien blijft het per slot van rekening altijd een gok :engeltje:
                                Er zijn heel wat redenen mogelijk waarom die niet start ,dat kan van een simpele relais zijn tot de duurde zaken zoals luchtweger of derg.
                                Dan hebben we nog versnellingsbak, koppeling ,remmen,wiellagers en derg. wat je niet kan testen.
                                Een voordeel heb je dat er van de 924 nog best wel wat onderdelen aan schappelijke prijzen te vinden zijn op het net.
                                Persoonlijk zou ik in dit geval vooral goed uitkijken dat de wagen verder quasi (perfect) is dus geen roest ,ongeval,lak,waterschade,targadak,rubbers,interieur ,elektrische zaken die niet werken en derg.
                                Als het dan wat tegen zit met de motor en je moet die zaken ook nog gaan repareren dan word het al snel een minder plezante affaire ,meestal gepaard gaande met haarverlies en een maagzweer of 2 :bounce:
                                Als het een proper ding blijkt te zijn dan kan je in het aller slechtste geval nog altijd een andere motor erin leggen en blijft het toch de moeite waard.
                                Een old school 924 is gewoon cool :coolness:
                                Als laatste optie , deze kopen voor een zacht prijsje en hem houden staan voor onderdelen voor de volgende (goeie) :mrgreen:

                                  Als de verkoper het toelaat de kap van de distributieriem afhalen en de krukas met een ratelsleutel proberen rond te draaien. Als de nokkenas mooi meedraait met de krukas en je heb niet teveel weerstand ( je kunt enige weerstand ondervinden door de compressie) dan zit die niet vast. Maar dat zegt niks over de toestand van de motor of cilinders-zuigers. Die kunnen nog beschadigd zijn, een compressietest kan hierin weer meer zekerheid brengen. Echt zekerheid heb je pas als die open ligt.

                                  Als die van carrosserie en interieur (vooral dashboard weinig of niet gescheurd) vrij tot zeer goed is, is het misschien wel de moeite. Zeker als je nog op de prijs kan onderhandelen. Motor is een Audi motor die in het slechte geval te vervangen is door een ruilmotor aan een redelijke prijs. Onderdelen zijn voor deze motor vrij schappelijk in prijs in tegenstelling tot de 924S met de Porsche motor.

                                    Bedankt voor de tips!

                                    Is er eigenlijk een simpele test om te weten of de motor vast zit of los is?

                                  15 reacties aan het bekijken - 91 tot 105 (van in totaal 114)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.