Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 996 › Aankoop 996
- Dit onderwerp bevat 26 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 14 jaren, 2 maanden geleden door porschky.
-
MakerDiscussie
-
29 augustus 2010 om 22:56
Beste,
Eindelijk kan ik mijn grote droom vervullen, de aanschaf van een 996.
Maar waar moet ik opletten bij de aanschaf ? Ik merk ook op dat de prijzen
enorm schommelen. Raad of advies is dus meer als welkom.
Waar kan ik dit beter vragen als hier héAlvast bedankt !
-
MakerDiscussie
-
996 3.4 heeft in verhouding gewoon erg veel problemen, maarja, uiteindelijk praten we misschien over 1 of 2 procent van alle 996jes. Negatieve verhalen worden vaker geuit en blijven langer hangen dan positieve, neem het 3.4 geluid dus maar met een korreltje zout. Echter…Ik zou wel voor een 3.6 gaan. Dit heeft ook te maken met de motorproblemen, maar het is ook een nieuwere wagen met, in mijn ogen, betere looks.
Voor 30.000 euro moet je zeker een 996 mk2 kunnen vinden met redelijke km stand, ze staan al vanaf 25-26k te koop met 180dkm, dus voor 30k moet je er wel een kunnen vinden met een stand van om en nabij de 100-130dkm
Je zou natuurlijk ook een 964 kunnen nemen 💡 😉wel wel
nog eentje uit de buurt
welkom hier
ben zelf van diepenbeek
opel geurts heeft vele tweedehandse autos
ikzelf heb er nog niks gekocht ,ik heb wel een kameraad die er drie maanden gelden de zwarte gt2 look heeft willen kopen .
hij mocht van opel geurts rustig een porsche keuring laten uitvoeren dus das al goed .
helaas was deze wegan niet van opel geurts maar stond hij daar in opdracht van de eigenaar , dus geen garantie achteraf.
ik weet niet hoe het met deze zit maar ik vermoed wel dat het correct zit ,deze handelaar kan zich door zijn uitgebreide schowroom geen slechte reclame veroorloven.
heeft ook regelmatig andere exoten staan ,meestal zijn die tosch op een redelijke termijn weer weg .
maar als je meer over die wagen wil weten moet je binnengaan.
succesvolgens de ‘officiële’ cijfers van Porsche zelf (bron Flat Six) zouden van de eerste generatie 996’s 3.4 blokken ongeveer 2 tot 3% problemen vertoond hebben. Op zich lijkt dat niet zo spectaculair veel (als is het uiteraard veeeeel hoger dan de vooropgezette fabriekstollerantiecijfers!), maar 2 tot 3% van de grote hoeveelheid 996’s die verkocht geweest zijn, dat wordt uiteindelijk wel een relatief hoog aantal in naakte cijfers/hoeveelheid! Vreemd is ook dat de fameuze ploffers om een of andere reden altijd Tiptronics waren?! Maar… zoals gezegd, diegene die een probleem hadden, zijn reeds lang door de mand gevallen, nu, na zovele jaren, moet je al echt pech hebben om nog eentje te vinden die na doorgaans 100.000 km en meer nog geen steek zou laten vallen hebben, en plots stuk gaat als jij er mee begint te rijden… En dat Porsche zelf wist dat er ‘iets’ aan de hand was, verklaart ook de stilzwijgende ‘geste’ die ze gedaan hebben destijds qua kostprijs voor die ruilmotoren. Toen kon je voor ‘amper’ 4000 euro een ruilmotor hebben! Dus hebben inderdaad veel mensen geopteerd voor die ruilmotor. Nu kost diezelfde ruilmotor weer 10.000 euro! 😯
Maar ik begrijp wel waarom er soms ongerustheid heerst. Je zal immers maar één van die gevallen zijn. Denk maar aan de berichten dat er dermate veel ruilmotoren voor de eerste Boxsters verkocht geweest zijn, dat Porsche bijna zonder zit, en dat de prijzen voor ruilmotoren absurd de lucht in gegaan zijn, zeker in verhouding tot de restwaarde van een Boxster van die generatie! Het blijft mechaniek, er kan altijd iets misgaan… 😕 Daarvoor bestaat gerantie zeker? 😉
Wat er nu exact is van die motors weet niemand door al de indianen verhalen. Het is wel een feit dat er van geen enkel model zoveel 2e hands te koop staan met “nieuwe motor”, dat er dus iets aan de hand is met die 3.4’s staat buiten discussie. Zoals hier ook aangehaald zal het behandelen van de motor een grote factor spelen. Onderhoud, warm rijden, koeling / olie + filters etc.
Mijn bescheiden mening is dat de motor op zich niet slecht is maar zeer gevoelig voor slechte behandeling. Wel vervelend als je hem 2e hands koopt want je hebt natuurlijk geen idee hoe de vorige eigenaar er is met omgesprongen.
Ik zou voor een 3.4 zeker onder de 25.000 blijven, moet doenbaar zijn mits een beetje geduld.
Anoniem31 augustus 2010 om 00:36Laat u vooral niet misleiden door sommigen die beweren dat de 3.4 een slechte motor zou zijn. Er is al heel veel inkt (of moet ik zeggen ‘bytes’) over gevloeid. Maar zoals terecht hierboven gezegd, ook vele andere Porsche motoren/modellen zijn niet zonder ‘zonden’ geweest. Zelf heb ik al 3 jaar, zorgeloos, een 3.4. Fantastische wagen om te rijden, maar eerder een “GT” dan een puur-sang sportwagen. En wat mij betreft voldoende krachtig voor onze Belgische wegen.
Ik stel me wel wat vragen bij de reden van een 3.4: om “financiele” reden ❓ Onderschat toch niet de andere kosten die er bijkomen : verzekering, BIV, rijtaks en dan nog het onderhoud. Misschien is het onderhoud op een 996 wat ‘goedkoper’ dan op een 964 of 993, maar reken voor een groot onderhoud bij een Porsche dealer toch maar op een 1.500 euro bijvoorbeeld. En dan mag er nog niets van kleine prutserij aan mankeren. En onderschat het bandenbudget ook niet, tenzij je rijdt zoals een oma van 80 jaar 😀
Betreffende de 30.000 euro voor een 996 van 1999, met “GT3” look: ik kan de aankondiging niet terugvinden maar die prijs lijkt me toch wel heel hoog voor een 996 van die leeftijd. Ik zou eerder denken dat een dergelijke wagen rond de 25.000 euro mag kosten. Bovendien vraag ik me af wat dat betekent die “GT3” look: is er achteraf aan geprutst of is het origineel vanuit de fabriek ? In het eerste geval zou ik hem niet willen.
Neem je tijd om er enkele te gaan bekijken want er zijn veel verschillen. Succes !Ik vind het al keitof dat er zoveel mensen de moeite doen om te reageren.
Voor mij gaat het sowieso om financiele redenen een 3.4 worden.
Mijn oog is blijven stilstaan bij een zoekertje van opel geurts in het genkse.
Het gaat hier om een grijze 3.4 996 met een gt3 look.
Hij is van 1999, ziet er heel goed uit met carpass 87000km en moet nog 30.000euro kosten.Wat denken jullie ?
Nogmaals bedankt
jweg7 schrijft:
3.4 niet kopen, 3.6 is veel betere motor in 996.
Altijd dezelfde verhalen hier en ik vraag me af waarop gebaseerd ❓
Eigen ervaring … neen, altijd van horen zeggen.Zelf heb ik tot begin deze zomer een 996 – 3,4 Cabrio gehad tot algehele tevredenheid.
Er is al veel geschreven op dit forum over die 996 – 3,4 zogezegde problemen.Destijds heb ik al eens de vraag gesteld hier op het forum, laat de 996 – 3,4 gebruikers eens reageren op dit forum, maar het zijn dan meestal de reacties van anderen die het van horen zeggen hebben.
“Indien er zich een probleem voordoet bij een 996 motor wordt al vlug over een ploffer gesproken maar in de meeste gevallen is zo een complete motorwissel helemaal niet nodig.
Het is in de meeste gevallen alleen maar een gescheurde kop of alleen maar een scheurtje in 1 cilinder.
Dit kan allemaal vervangen worden. Ook bij zo’n reparatie komen er nieuwe krukaslagers in en worden alle pakkingen/keeringen vervangen.Er is altijd een oorzaak te geven aan het stuk lopen van een 996 motor.
Het is vaak een koelingsprobleem, denk maar eens aan al die bladeren en troep voor de radiateur L en R.
Denk ook maar eens aan een defekte koelfan achter de radiateur L of R.
Denk ook maar eens aan het niet eerst warm rijden, voordat het rechter voetje helemaal ingetrapt wordt of doorrijden met een lekkende waterslang of lekkende waterpomp !!Ook worden de beurt-intervallen wel eens overgeslagen, vnl. door diegene die weinig rijden.
Elke 10.000 km je olie en filter vervangen ? Dit is het belangrijkste van de hele motor en wat kost die olie nou vergeleken met een nieuwe motor.Sommigen zeggen na een probleem, gelijk een 3.6 bestellen….
Je moet er op letten dat de 3.6 bedrading anders is van het inlaat-systeem en hij heeft andere vario-cam met andere stekkers dan de 3.4.
Je moet dan alles compleet hebben incl de DME computer, maar als het een tiptronic is moet de DME wel weer met de bak-computer passen !!Kortom: een 996 een hele mooie en fijne auto en de meeste rijden er jaren zonder zorgen mee. ”
Ook een 964 had zijn problemen, zwijgen we even over een 1 editie 997.
Panamera’s zijn recent ook teruggeroepen, ja je kan altijd wel ergens iets vinden.Ward moet op zijn gevoel afgaan en zeker voor een eerste Porsche een diagnose laten uitvoeren. Als het plaatje klopt, ga ervoor !
Ik heb het zelfde meegemaakt, wat is goed?
Ik heb een 4S gekocht vorig jaar maar heb deze laten checken bij Porsche Gent waar hij initieel vandaan kwam/ Ze testen op +/- 115 punten . geeft je toch een kleine zekerheid. Verkoper is ook verplicht garantie te geven 6 maand op techniek 12 maand op andere. Maar moet aangesloten zijn bij Febiac.
3.4 niet kopen, 3.6 is veel betere motor in 996.
Ben blij met mijn aankoop voorlopig perfecte staat.
Nu wel probleem met mijn afstandbediening. Sleutel kan deur niet meer openen, moet het manueel via deurslot doen. Flikkert een beetje waarschijnlijk batterij plat.
succes alvast met je toekomstige aankoop.
Ward, je zal hier heel wat info vinden over waar je moet op letten, en hopelijk kan je ook leren uit de soms heel dure lessen die sommigen onder ons, me included, dienen te betalen hebben indien ze niet goed opgelet hebben. Geduld is soms meer dan louter de spreekwoordelijke mooie zaak, het is soms een must… en niet altijd makkelijk als men staat te kwijlen bij de eerste de beste schijnbaar mooie okkazie!
En er is inderdaad veel prijsverschil, maar de 996 is dan ook geen Porsche zoals de modellen ervoor! Ten eerste zijn de productieaantallen een veelvoud van de eerdere modellen, wat de prijzen drukt, Maar sommige 996 eigenaars hebben dat nog niet begrepen, en denken dat het, omdat er een Porschebadge op het kofferdeksel staat, om een zeer exclusieve machine gaat die na 10 jaar nog 70% van de nieuwprijs waard is bij wijze van spreken. Niet dus… ook ik heb moeten ervaren dat de restwaarden van mijn Boxster en 996 niet waren wat men soms hoopte van een Porsche. Een realistische prijssetting is dus beter als men hem ook echt wil verkopen. En ten tweede zijn de 996’s ook vaak veel bereden geweest, wat veel hogere kilometerstanden opleverde dan vroeger het geval was. In dat geval krijg je dus ook al eens vaker een interieur dat al wat uitgeleefder is, zetels die wat doorgezeten aanvoelen als de rijder wat kilootjes had enz enz. Veel prijsverschillen, maar dus ook veel kwaliteitsverschillen. En je weet ook wel wat het toenmalig aantal opties met de factuur kon doen… dat maakt ook een verschil bij de tweedehandsprijzen…
Hopelijk vind ook jij een mooie wagen… maar vergeet niet wat we hier al vaak moeten zeggen hebben: als de prijs te mooi lijkt om waar te zijn, is het dat meestal ook! 👿
Een 4S nemen, heeft gewoon de mooiste “billen” 8)
Daarbovenop ook de 3.6, de reflector, de turbo body & onderstel, standaard zetelverwarming, etc …Persoonlijk zou ik altijd voor een 3.6 ipv een 3.4 gaan.
Je mag bij mij altijd een lakdiktemeter komen halen zodat je direkt kan zien wat er herspoten is.
Ook heb ik software op mijn laptop zodat ik in de ecu kan gaan om te zien dat de kilometers kloppen.
Ik zou ook geen auto kopen waar geen onderhoudsboekje bij is.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.