aankoop 997 Carrera (4)S mk1

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 997 aankoop 997 Carrera (4)S mk1

  • Maker
    Discussie
  • Hallo iedereen,

    na de 964 C4, de 996TT en 1 jaar Porsche-loos, ben ik terug op zoek naar iets moois, meer bepaald een 997 Carrera (4)S mk1. Ik ben me bewust van de zwakheden van de motor (IMS/RMS/bore scoring). Sowieso zal ik een aankoopkeuring laten uitvoeren door een OPC, indien mogelijk zelfs met een camera onderzoek (om het bore scoring probleem uit te sluiten, maar ik denk dat dat echter niet standaard gebeurt bij een dergelijke keuring).

    Graag zou ik hier toch wat advies willen inwinnen, meer bepaald over het volgende;
    1. Zijn de IMS/RMS/bore scoring problemen niet te veel uitvergroot op tal van fora?
    2. We hebben allen geen glazen bol, maar zouden de 997 mk1 ondertussen niet op hun dieptepunt qua aankoopprijs gekomen zijn?
    3. Rekening houdend met bovengenoemde problemen, zouden jullie opteren voor een exemplaar met weinig km (50-100k km) of eerder voor een met 150k+ km (met de redenering, als er voordien niets misgegaan is, dan zal het wel ok zijn)?
    4. Tot slot; is een wagen die bijvoorbeeld niet gereden wordt in de winterperiode (nov-maart) niet meer gevoelig aan IMS/RMS problemen (dichtingen die verduren gedurende lange stilstand)?

    Alvast bedankt voor jullie advies.

7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
    • thx, ook een erg duidelijke en goeie post… het blijft een gok natuurlijk, maar dat heb je met alle P’s… zelfs bij de 996TTs en 997TTs mk1 met het oerdegelijke Mezger blok lees je soms op verkoopsites ‘met nieuwe motor’…
      de 997 mk2 vormen een (weliswaar duurder) alternatief, maar ik ben geen fan van DI… gevaar op koolstofafzetting op de kleppen (typisch bij Audi RS modellen, bij Porsche lijkt het echter minder/niet een probleem)

        https://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=1&t=44131
        Nog wat info van het Nederlandse forum.

          [quote=”youyou” post=245485]deze is hier al eens gepasseerd
          vanaf 6,48minuten word het interessant[/quote]
          Thx, interessante achtergrondinfo

            [quote=”mark986″ post=245475]Ims kan je preventief reeds laten upgraden en tegelijkertijd verander je het rms, moet toch open. Bore scoring is een koelprobleem en kan je ondertussen ook laten oplossen (eerst effe laten controleren maar bij ok preventief aanpassen)
            [/quote]

            Thx mark986. Heb je enig idee wat deze upgrade/aanpassing ongeveer kost, ik wil daar rekening mee houden bij de aankoop? Heb momenteel oog op een S van 2005 met 60k km (in Duitsland), maar wel van 2de eigenaar particulier, dus geen garantie.

              deze is hier al eens gepasseerd


              vanaf 6,48minuten word het interessant

                Ims kan je preventief reeds laten upgraden en tegelijkertijd verander je het rms, moet toch open. Bore scoring is een koelprobleem en kan je ondertussen ook laten oplossen (eerst effe laten controleren maar bij ok preventief aanpassen)

                De wagens zijn al over het dieptepunt, 3jaar terug een 2007 S met 55.000km (heeft nog opt forum gestaan) met de goede opties en kleur voor 35.000euro. 4s jes gingen voor om en bij de 38-42k met minder dan 80tkm etc….. dus reeds steviger in prijs.

                gaan voor de wagen met de beste staat en hisorie in combinatie met aantal km en prijs. Een wagen met +100tkm zal normaal minder gaan als een 1ste eigenaarswagen met onderhoudshistorie en weinig km. dus beetje kijken naar prijs kwaliteit.

                je laatste punt is vooral hoe de wagen gestald is ivm vochtigheid en temp.

                  vraag 5 : Weet iemand de winnende lotto combinatie voor het komend weekend???? :popcorn: :popcorn:
                  Daar is al zo veel inkt over gevloeid, gewoon goed soigneren en :driver:
                  My 2 cent’s !!!!

                7 reacties aan het bekijken - 1 tot 7 (van in totaal 7)
                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.