Aankoop allereerste Porsche

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Mening Aankoop allereerste Porsche

  • Maker
    Discussie
  • Het is nu al zeker drie jaar dat ik uitsluitend met een bedrijfswagen rijd, en niets fun meer in de garage heb staan.
    Doorheen de jaren heb ik wat E30’s versleten, een E92 325d gehad, een aantal motoren zijn gepasseerd, …

    Voor ik mijn 325d kocht, was een E87 118d mijn daily. Ik keek toen uit naar een Porsche Boxster van de eerste generatie, maar ik heb de stap niet durven zetten omwille van verschillende redenen:
    – Het moest mijn dagelijkse auto zijn, en ik had toch wel wat bang van onderhoudskosten of als er wat zou aan gaan mankeren
    – Ik was toen amper 23 jaar en het was dan misschien wel vroeg om al een Porsche te rijden
    – Ik werkte toen in het onderwijs, en iedereen in het onderwijs rijdt met een Toyota Avensis of Citroen Berlingo. Mijn Einser op de schoolparking was al “heel wat”.
    Plannen voor de Boxster dus weggestoken en opnieuw een BMW gekocht.

    Sinds vorige winter keek ik om een ’03 – ’04 Boxster S te kopen, maar een concullega beweert bij hoog en bij laag het niet te doen en resoluut voor een 997 te kiezen.
    Dit voorjaar kreeg ik weer enorme kriebels naar een GS, of een 1M, heel even naar een M2 competition gekeken (maar valt budgetgewijs af), door mijn personeelskorting kort naar een F-TYPE 2.0 gekeken die zeer gunstig uitkomt in mijn geval, en dan zo terug naar Porsche’s beginnen kijken.

    Bij Debussere in Gits zag ik een prachtige 996 C4s, Sealgrau met cognackleurig volleder uit 2003, 59000km voor 39996 euro. Ik ben gaan kijken, zag de wagen volledig zitten. Voor 500 euro hebben we geen akkoord bereikt, en intussen is de wagen verkocht. Nu kom ik tot de vaststelling écht teleurgesteld te zijn en gewoon de overeenkomst had moeten tekenen. Mijn beroepsmisvorming zat hier allicht voor iets tussen…

    Ik heb dus voor mezelf de beslissing genomen, en ik ga ermee door: ik wil een 911. Vandaar mijn registratie hier, ik zou graag van kenners wat input krijgen.

    In het verleden heb ik redelijk wat weekendautootjes gehad, en jammer genoeg alle E30’s te vroeg verkocht als je ziet wat de markt nu doet. Dat is iets wat ik absoluut wil voorkomen. Ik ben niet zozeer op zoek naar meerwaarde, maar als ik hem ooit zou willen verkopen, dat ik er dan niet veel op hoef te verliezen.

    Ik vind de 996 C4s een waanzinnig mooie auto, maar voor de prijs van een net exemplaar heb je ook een 997 C2, toch? Bijkomstig zou mijn vriendin graag een cabriolet hebben (wat gerust zou mogen voor mij, ik zoek gewoon een zuiver exemplaar).
    Sommige mensen zeggen een 997 te nemen, maar ik denk dat de 996 C4s in de toekomst echt wel “speciaal” kan zijn?

    – Budget 40k
    – Manuele versnellingsbak
    – Als het even kan: C4s met het volledig lederen dashboard en met leder gestikt stuurwiel
    – Cabrio mag, maar ben even blij met een coupé
    – Geen zwart interieur, geen zwart exterieur (tenzij het echt iets leuks is zoals onderstaande link)

    Advies? Do’s & dont’s?
    Ik vond deze eigenlijk nog wel een mooi exemplaar:
    https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/porsche-911-4s-x51-wls-benzine-geel-78397f6d-869f-710e-e053-e250040a64de?cldtidx=5
    Lijkt mij particulier te koop te staan, tot je de nummer googlet: Autohandel Jo Leysen, maar staat toch particulier te koop…

    Maar als 997:
    https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/porsche-911-3-8i-coupe-carrera-s-toptoestand-benzine-grijs-522dee4a-a3b8-ac79-e053-e250040ad94a?cldtidx=17

    Ik ben benieuwd.

15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 159)
    • adhv dat e13*… nummer kunnen ze bij de technische controle het proces verbaal nummer gelijkvormigheid opzoeken
      en wat staat er op een standaard gelijkvormigheidsattest? juist, het chassisnummer en PVG nummer. laat dat nu net ook allemaal op die sticker staan :engeltje:

        Onnodige quote gewist!

        De sticker hing in de passagiersdeur.

        Dan was ik blijkbaar toch verkeerd geïnformeerd?
        Dus niemand hier in België zou mij een COC vragen? Lijkt mij raar te zijn, da’s toch het eerste dat ze vragen op de technische keuring? Ik heb toch wel degelijk een COC nodig, en die kunnen ze mij niet voorleggen.

          deze 996 4S is van 2002; en sinds januari 1999 is het Belgisch gelijkvormigheidsattest verplicht vervangen door het Europees gelijkvormigheidsattest (COC)
          auto’s met een europese typegoedkeuring hebben een sticker met een E13*…. nummer en het VIN nummer, misschien hangt er al dergelijke sticker in de deurstijl ? Dan heb je geen COC meer nodig van bij dwieteren.

            Gva kost niet zoveel dacht ik
            Sowieso aanvaarden ze na 1995 een europees GVA
            Daar zou ik de wagen niet voor laten staan

            Kleurverschil en oude banden, tja nog wat vd prijs pitsen zekers

            Wel ff checken of het kleurverschil is wegens herspuiten (ongeval) of door de verschillende materialen (durven wel eens verschillend verouderen, zeker de niet metaalkleuren).

              Vandaag dus naar deze gaan kijken.

              Op voorhand een prijs afgesproken, zijnde 37500. Ik heb me geïnformeerd mét positief antwoord op:
              – onderhoudsboek volledig ingevuld (en facturen aanwezig): ja
              – inschrijvingsbewijs 1 & 2 aanwezig: ja
              – gelijkvormigheidsattest (omdat dit in DE niet verplicht is maar hier heb je het nodig voor de import): ja
              – TUV-documenten: ja

              De verkoper zei zelfs meer: het is de perfecte 996 4s, je zal er direct verliefd op zijn. Hij heeft nieuwe banden, nieuwe remmen, …

              De poort ging open en ik zag al direct een gigantisch kleurverschil op de kofferklep. Toch even dieper op alles ingegaan. Het onderhoudsboekje stopte in 2009 en 25k km geleden. Beetje een vage uitleg hierrond.
              Bleek van iemand te zijn die een privé-Porsche-museum heeft etc etc etc.
              Banden waren van 2015 aan de DOT-code te zien. Niet versleten, maar dus ook zeker niet nieuw.

              Verder leek de auto me echt wel oké, dus toch gevraagd om eens te kunnen meerijden. Ook dat beviel, en voelde allemaal oké aan. Even onderhandelt over de kofferklep waarna de deal er was. Ik vroeg of ik nog even de papieren mocht zien: gelijkvormigheidsattest bleek te ontbreken, terwijl ik zò gevraagd had of die documenten er waren. 3 uur enkele rit voor een wagen die dan toch niet helemaal bleek te zijn wat het was.

              Ik heb me dan maar rechtgezet en weer huiswaarts gekeerd. Hij beloofde me morgen te laten weten dat hij het gelijkvormigheidsattest in orde ging brengen. Ik zei dat ik nu al 6 uur gereden had, en dat niet nog eens wou doen om wat papieren te zien. Het vertrouwen is zo’n beetje weg. Ik zie dus wel of ik er nog iets van hoor.

              Off topic: wat kost een COC bij Porsche?

                Seba,

                Geen probleem… succes met je zoektocht.

                  Ja ik ben het eens met Mushroom zijn gedachtegang.
                  Sealgray is ook een topkleur, die bij een 996 echt tot z’n recht komt.

                    Heb hier ooit een 996 Turbo (iirc) zien passeren, ook sealgrey met cognac interieur. Ik ben van de zwarte interieurs, maar die combinatie was echt waanzinnig mooi.
                    Hier heeft schoonzus een sealgrey en wij een lapisblauwe.

                    Voorheen had ik een zwarte…

                    In het looks departement kan je niet veel fout doen met een 996 4S :up:

                      [quote=”Mushroom” post=270205]Zelf niet vies zijnde van een funky kleurke vind ik het *niet* passen op een 996 4S.
                      De auto (of zijn lijnenspel) is te chique, of te klassiek, om met zo’n kleur weg te komen.
                      Da’s goed op een 964, of ne Cayman ofzo maar niet op de 996 4S.

                      Een premium gaan betalen om een (versleten) lederen stuur te hebben, wat strikt bekeken op 5 minuten vervangen is door een nieuw exemplaar, zou ik dan precies ook niet doen. Qua model (996 4S vs vrij standaard 997) kan ik alleen maar de keuze voor de 996 4S toejuichen.
                      Sterkte met je keuze! :up:[/quote]

                      Ergens is er wel iets van… De eerste 996 C4s die ik ging bekijken was Sealgrau met een soort van cognackleurig interieur. Topcombinatie, stijlvol, … Het gele is volledig andersom, maar toch klopt het ook wel omdat het geel verder wordt doorgetrokken naar het interieur.

                        Zelf niet vies zijnde van een funky kleurke vind ik het *niet* passen op een 996 4S.
                        De auto (of zijn lijnenspel) is te chique, of te klassiek, om met zo’n kleur weg te komen.
                        Da’s goed op een 964, of ne Cayman ofzo maar niet op de 996 4S.

                        Een premium gaan betalen om een (versleten) lederen stuur te hebben, wat strikt bekeken op 5 minuten vervangen is door een nieuw exemplaar, zou ik dan precies ook niet doen. Qua model (996 4S vs vrij standaard 997) kan ik alleen maar de keuze voor de 996 4S toejuichen.
                        Sterkte met je keuze! :up:

                          Zeker gaan zien / testrijden

                          Kleur is een pluspunt hé
                          Geen risico 😉 (volgens mij toch niet)

                            [quote=”DST” post=270201][/quote]

                            Hi DST

                            Ik weet intussen dat hij hem voor export wilt laten aan 37500… Ik kan voor garantiegevallen (al hoop ik dat die er niet zouden zijn) moeilijk drie uren in de auto zitten naar DE.

                            Het kleur is inderdaad een risico, maar ik ben best wel voorstander van een ‘kleur’. Ik ben ervan overtuigd dat er voor elke auto wel iemand rondloopt mocht de dag komen dat hij weg moet. Het WLS en interieur zijn inderdaad een mooie extra plus.

                            Misschien toch deze week nog eens naar daar rijden 😀

                              [hide]
                              Er zijn weinig speedgele Europees geleverde 996-jes (in Amerika kom je ze al wat meer tegen)
                              Je gaat er sowieso meer voor moeten betalen dan voor een ‘saaie’ grijze / zwarte (hier speelt de concurrentie meer)
                              Is echt wel een topkleur, je gaat sowieso 10-20km/uur sneller, zelfs als je stilstaat :up: :happy:

                              Manueel met open dak maar vooral een WLS pakket, turbozetels met contrasterende stiksels, nieuw banden en remmen & garantie…dan lijkt mij dit als vraagprijs zo gek nog niet. Je kan altijd beginnen bij 35k of zo, maar ik denk toch dat ie 38-39k moet hebben hoor

                              Ik schat het risico op waardevermindering bij zo’n specialeke wel kleiner in dan bij een ‘gewone’ 40k 997

                              Disclamer:
                              *) ik volg de 996-jes qua prijs niet echt
                              *) speedgelb beïnvloedt mijn rationeel denkvermogen negatief[/hide]

                                [quote=”Mart” post=270088]Make up your mind … kies voor wat jou het meest aanspreekt!!!! :first: … en luister niet teveel naar alle meningen … want zoveel mensen, zoveel meningen … :popcorn:

                                In dat geval .. laat ik mijn mening maar ff achterwege toch!

                                ps1. En hou een beetje rekening met de voorkeuren van je meisje … want die snappen het meestal wel, hahaha!

                                ps2. Veel plezier met het keuzeproces![/quote]

                                In dat geval neig ik enorm naar een 996 C4s, maar van dat geld heb je ook een recentere 997. Moeilijk, moeilijk, moeilijk…

                                [quote=”vandamme” post=270091]Ga vooral met voldoende auto’s rijden voor je beslist.

                                En eens je beslist welk type je wil, ga met voldoende verschillende auto’s van dat type, die te koop staan rijden en koop niet de eerste die je ziet.

                                Ook al lijkt die eerste geweldig, je kan maar echt een goeie vinden als je er een paar kan vergelijken met mekaar.
                                Het verschil kan hemelsbreed zijn.

                                Als je nog niet veel auto’s gekocht hebt, neem iemand mee als second opinion. Iemand die wel al wat autos heeft gehad.

                                Zoek de beste die je in je budget kan vinden, goeie onderhoudshistoriek.
                                Vraag een onafhankelijke keuring.
                                Koop je van een handelaar, zoek eens op hoe lang hij al in business is.
                                Garantie is verplicht, maar je hebt er niks aan als ie om de haverklap failleit verklaart.
                                EN let op dat de naam op de verkoops overeenkomst dezelfde is als zijn bedrijf, sommigen hebben 2e bvbaatje voor side deals die failliet kunnen gaan als ze garantie issues te duur vinden.[/quote]

                                Top tips, thnx!

                                [quote=”deepee” post=270102][quote=”Seba” post=270079]… welke van de twee specialer zal zijn naar mate ze meer op leeftijd komen. Welke heeft meer potentie om gegeerd te worden? …[/quote]
                                dan moet je gaan voor de X152 v8 of 400 sport ;-)[/quote]

                                Daar zit wel iets in, maar helaas voor mij buiten budget. Bovendien is die V8 véél te bruut (voor mij).
                                400 Sport staat nog eentje nieuw te koop in het hele verdelernetwerk. Maar zoals ik zei: te duur voor mij.

                                [quote=”Cossie300″ post=270132]Koop de wagen waar je het liefst mee rijdt , niet diegene waarvan je denkt dat het meest in waarde gaat stijgen . Er staat heel wat te veranderen op de automobiel markt de komende jaren . Wie weet waar het eindigt . Bijkomende CO2 taks , milieu zones , …. . Het zal er in ieder geval niet op beteren .[/quote]

                                Klopt!
                                Ik zoek ook zeker niet naar meerwaarde. Gewoon niet al te veel minderwaarde mocht ik hem ooit verkopen, zou al top zijn 😀

                                [quote=”Indy Red” post=270165]Seba,

                                Kom gerust eens kijken naar mijn 997 Carrera S cabrio.
                                Stuur maar berichtje als je wil. Ben wel in buitenland van 4 tot 11 augustus.[/quote] .

                                Bedankt voor het voorstel. Super mooie 997, én een S, én een cabrio. Ideaal eigenlijk, maar ik heb mezelf een limiet van 40k opgelegd (en bedoel dit niet om als bod te laten overkomen 😉 ).

                                Verder springt deze wel enorm in m’n oog: [URL=https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=265213987&colors=YELLOW&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&isSearchRequest=true&makeModelVariant1.makeId=20100&makeModelVariant1.modelId=7&pageNumber=1&scopeId=C&action=eyeCatcher&searchId=b7edef85-e613-a818-f949-591a7e557294]996 C4s Speedgelb[/URL]
                                Lijkt mij prijzig genoeg te zijn voor de km-stand in vergelijking met Belgische exemplaren. Hij heeft wel het mooie gestikte stuurtje 😀
                                Mocht je hierop een bod doen, wat zou het dan zijn?

                                  Seba,

                                  Kom gerust eens kijken naar mijn 997 Carrera S cabrio.
                                  Stuur maar berichtje als je wil. Ben wel in buitenland van 4 tot 11 augustus.

                                15 reacties aan het bekijken - 136 tot 150 (van in totaal 159)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.