Aankoop allereerste Porsche

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Mening Aankoop allereerste Porsche

  • Maker
    Discussie
  • Het is nu al zeker drie jaar dat ik uitsluitend met een bedrijfswagen rijd, en niets fun meer in de garage heb staan.
    Doorheen de jaren heb ik wat E30’s versleten, een E92 325d gehad, een aantal motoren zijn gepasseerd, …

    Voor ik mijn 325d kocht, was een E87 118d mijn daily. Ik keek toen uit naar een Porsche Boxster van de eerste generatie, maar ik heb de stap niet durven zetten omwille van verschillende redenen:
    – Het moest mijn dagelijkse auto zijn, en ik had toch wel wat bang van onderhoudskosten of als er wat zou aan gaan mankeren
    – Ik was toen amper 23 jaar en het was dan misschien wel vroeg om al een Porsche te rijden
    – Ik werkte toen in het onderwijs, en iedereen in het onderwijs rijdt met een Toyota Avensis of Citroen Berlingo. Mijn Einser op de schoolparking was al “heel wat”.
    Plannen voor de Boxster dus weggestoken en opnieuw een BMW gekocht.

    Sinds vorige winter keek ik om een ’03 – ’04 Boxster S te kopen, maar een concullega beweert bij hoog en bij laag het niet te doen en resoluut voor een 997 te kiezen.
    Dit voorjaar kreeg ik weer enorme kriebels naar een GS, of een 1M, heel even naar een M2 competition gekeken (maar valt budgetgewijs af), door mijn personeelskorting kort naar een F-TYPE 2.0 gekeken die zeer gunstig uitkomt in mijn geval, en dan zo terug naar Porsche’s beginnen kijken.

    Bij Debussere in Gits zag ik een prachtige 996 C4s, Sealgrau met cognackleurig volleder uit 2003, 59000km voor 39996 euro. Ik ben gaan kijken, zag de wagen volledig zitten. Voor 500 euro hebben we geen akkoord bereikt, en intussen is de wagen verkocht. Nu kom ik tot de vaststelling écht teleurgesteld te zijn en gewoon de overeenkomst had moeten tekenen. Mijn beroepsmisvorming zat hier allicht voor iets tussen…

    Ik heb dus voor mezelf de beslissing genomen, en ik ga ermee door: ik wil een 911. Vandaar mijn registratie hier, ik zou graag van kenners wat input krijgen.

    In het verleden heb ik redelijk wat weekendautootjes gehad, en jammer genoeg alle E30’s te vroeg verkocht als je ziet wat de markt nu doet. Dat is iets wat ik absoluut wil voorkomen. Ik ben niet zozeer op zoek naar meerwaarde, maar als ik hem ooit zou willen verkopen, dat ik er dan niet veel op hoef te verliezen.

    Ik vind de 996 C4s een waanzinnig mooie auto, maar voor de prijs van een net exemplaar heb je ook een 997 C2, toch? Bijkomstig zou mijn vriendin graag een cabriolet hebben (wat gerust zou mogen voor mij, ik zoek gewoon een zuiver exemplaar).
    Sommige mensen zeggen een 997 te nemen, maar ik denk dat de 996 C4s in de toekomst echt wel “speciaal” kan zijn?

    – Budget 40k
    – Manuele versnellingsbak
    – Als het even kan: C4s met het volledig lederen dashboard en met leder gestikt stuurwiel
    – Cabrio mag, maar ben even blij met een coupé
    – Geen zwart interieur, geen zwart exterieur (tenzij het echt iets leuks is zoals onderstaande link)

    Advies? Do’s & dont’s?
    Ik vond deze eigenlijk nog wel een mooi exemplaar:
    https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/porsche-911-4s-x51-wls-benzine-geel-78397f6d-869f-710e-e053-e250040a64de?cldtidx=5
    Lijkt mij particulier te koop te staan, tot je de nummer googlet: Autohandel Jo Leysen, maar staat toch particulier te koop…

    Maar als 997:
    https://www.autoscout24.be/nl/aanbod/porsche-911-3-8i-coupe-carrera-s-toptoestand-benzine-grijs-522dee4a-a3b8-ac79-e053-e250040ad94a?cldtidx=17

    Ik ben benieuwd.

9 reacties aan het bekijken - 151 tot 159 (van in totaal 159)
    • Koop de wagen waar je het liefst mee rijdt , niet diegene waarvan je denkt dat het meest in waarde gaat stijgen . Er staat heel wat te veranderen op de automobiel markt de komende jaren . Wie weet waar het eindigt . Bijkomende CO2 taks , milieu zones , …. . Het zal er in ieder geval niet op beteren .

        [quote=”Seba” post=270079]… welke van de twee specialer zal zijn naar mate ze meer op leeftijd komen. Welke heeft meer potentie om gegeerd te worden? …[/quote]
        dan moet je gaan voor de X152 v8 of 400 sport 😉

        123

          Ga vooral met voldoende auto’s rijden voor je beslist.

          En eens je beslist welk type je wil, ga met voldoende verschillende auto’s van dat type, die te koop staan rijden en koop niet de eerste die je ziet.

          Ook al lijkt die eerste geweldig, je kan maar echt een goeie vinden als je er een paar kan vergelijken met mekaar.
          Het verschil kan hemelsbreed zijn.

          Als je nog niet veel auto’s gekocht hebt, neem iemand mee als second opinion. Iemand die wel al wat autos heeft gehad.

          Zoek de beste die je in je budget kan vinden, goeie onderhoudshistoriek.
          Vraag een onafhankelijke keuring.
          Koop je van een handelaar, zoek eens op hoe lang hij al in business is.
          Garantie is verplicht, maar je hebt er niks aan als ie om de haverklap failleit verklaart.
          EN let op dat de naam op de verkoops overeenkomst dezelfde is als zijn bedrijf, sommigen hebben 2e bvbaatje voor side deals die failliet kunnen gaan als ze garantie issues te duur vinden.

            Make up your mind … kies voor wat jou het meest aanspreekt!!!! :first: … en luister niet teveel naar alle meningen … want zoveel mensen, zoveel meningen … :popcorn:

            In dat geval .. laat ik mijn mening maar ff achterwege toch!

            ps1. En hou een beetje rekening met de voorkeuren van je meisje … want die snappen het meestal wel, hahaha!

            ps2. Veel plezier met het keuzeproces!

              @Drip: het gaat niet zozeer om sounds, maar eerder om welke van de twee specialer zal zijn naar mate ze meer op leeftijd komen. Welke heeft meer potentie om gegeerd te worden?


              @Yellow
              Submarine: dank je. Vooral naar waarde toe, raadde hij me de 997 aan. Dat een Boxster geen slechte wagen is en een idealere gewichtsverhouding heeft, is zeker allemaal waard. Ik heb niet voor niets eerder altijd naar een Boxster S gekeken 😉

                Welkom!

                En wat is er dan wel verkeerd aan een Boxster volgens uw collega? Ik ga het zeggen: die heeft niet het imago van de 911. Verder is het technisch dezelfde auto maar met superieure middenmotor layout. De achterophanging is zeer eenvoudig vergeleken met een 911, dat klopt. Maar de Boxster/Cayman heeft dat allemaal niet nodig.

                Ik sluit zeker niet uit ooit een 911 te kopen, maar dan zal het vooral zijn omdat ik geen 4-cilinder lust (bij de recentere 982).

                XXX

                  Hey Seba, we zijn momenteel op trip door Wales en dagelijks rijd ik ofwel achter een 996 C4 cabrio of een 997 S. De 996 heeft een aangepaste uitlaat en klinkt lekker, maar die 997 dat klinkt verdorie ook wel vet. Bekijk even de foto’s van de topic, voor mij is het de 997…

                    Ik heb er al vaak met gereden, onlangs zelfs een heel weekend (so why buy one?). Het is inderdaad een zeer leuke auto en we hebben er echt een leuk product mee in het gamma. Traag kan je hem ook al niet noemen, maar toch, voor mij, niet helemaal wat ik zoek in een weekendauto. En het feit dat ik dagelijks met JLR-producten rijd, wil ik misschien ook wel eens wat anders?

                    Zaken die jij aanhaalt dat de motor goed klinkt voor een 2.0 is zeker waar, maar dat verbleekt toch bij de 3.0 of als je dan zo’n Porsche hoort starten/wegrijden waar ik naar kijk.

                    Voor mij is de F-TYPE P300 nét niet dat. Terug ontopic naar de zoektocht naar een 996 C4s? 😉

                      Ik heb gisteren de kans gehad om shotgun te rijden op een F-Type 2.0 !
                      Prachtige wagen qua design, lijnenspel, presence, elegantie, sportiviteit, enz. Kwaliteit van interieur is ook fel verbeterd tov die eerste keer zooooooveel jaar geleden dat ik er ingezeten heb. Motor klinkt ZEER goed voor wat velen weer meesmuilend als MAAR een 2.0 viercylindertje gaan noemen en gaat als de brandweer. Leuke plofjes in de uitlaat ook. Klein jongetje in mij was zeer blij !
                      Maw, veeg die auto niet a priori van tafel als je door personeelskorting er eentje kan op de kop tikken binnen je budget !
                      Het is een nieuwere wagen dan de 996 en 997, met garantie, fiscaal vriendelijk. What’s not to like …

                    9 reacties aan het bekijken - 151 tot 159 (van in totaal 159)
                    • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.