Aankoop Boxster 2.5 TipTronic

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster Aankoop Boxster 2.5 TipTronic

  • Maker
    Discussie
  • Hallo Porsche liefhebbers!

    Ik stel mij nog even voor zo meteen in de desbetreffende rubriek, maar ben nog geen Porsche rijder maar kan het wel snel worden als ik wat meer info van jullie kan krijgen.

    Ik sta namelijk op het punt om mijn eerste Porsche Boxster aan te schaffen (zie onderstaande link). Ben de wagen gisteren grondig gaan bekijken en ook testgereden. Was wel onder de indruk van de rijprestaties. Het gaat hem om een 2.5 TipTronic van het bouwjaar 1999 en ik moet zeggen dat dit mij enorm heeft verrast op alle vlakken. De wagen zelf is in uitmintende staat, gewoon niets op aan te merken. Technisch weet ik het niet zo goed omdag ik niet thuis ben in Porsche. De motor loopt als een klokje en geen abnormale geluiden of gewaarwordingen tijdens de testrit die ik maakte. Het lijkt mij al bij al een zeer goede wagen die er ook nog als nieuw uitziet.

    Ik heb toch een vraag mbt tot koudstart. Namelijk wanneer de Boxster werd gestart viel het mij op dat deze lichtjes blauw rookte maar dit ook na een aantal seconden niet meer merkbaar was en het nog enkel condens rook was. Kan iemand mij zeggen of dit normaal is of waar ik nog meer moet voor opletten? Tijdens het rijden ook geen blauwe rook te bespeuren, auto rijdt zalig!!

    Volgende week gaat hij bij de garage waar hij onderhouden word op de brug zodat ik hem eerst kan keuren onderaan, daarna ga ik over tot een mogelijke beslissing. Hij heeft 89000Km op de teller en staat naast een andere Boxster van 2001 (zwart) van 2001 op mijn lijstje met 78000Km, weliswaar niet met de mooie opties zoals de 2.5 deze heeft (zie foto’s
    Boxster_Blauw-01.jpg

    Boxster_Blauw-03.jpg

    Boxster_Blauw-05.jpg

    Boxster_Blauw-04.jpg
    ).

    Bedankt voor alle info die jullie mij kunnen verschaffen.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
    • BIV in Belgie is sinds 1 maart geen verschil meer??
      Als ik de simulatie doe 155 kw en 163 kw is er toch een verschil van +-400 euro. Maar wat maakt het uit als je er maar plezier aan beleefd en daar doen we het toch voor .

        [quote=”patrickvb” post=92858][quote=”PVB” post=92846]
        Weet ook iemand wat de verschillen zijn met een Duits exemplaar[/quote]
        Bij de 2.7 is er gewoon wat verschil in paardjes. Die voel je bij het optrekken (lees: inschrijven) in de fiscale portemonnee.
        Origineel had de 2.7 162 Kw of 220 PK. In België was dat 155 Kw en 211 PK.
        Ik weet niet hoe ‘t zit met een 2.5.[/quote]

        Mijn Boxster ging van 211pk (207 gemeten) naar 252pk.
        Onder de 5000 toeren is er amper een verschil te merken, maar tussen de 5 en 7000 voelde ik het wel aan als ferm dichtgeknepen. Bleek ook nadien, want nu ademt ie weer vrij. Duitse versies lijken me daarom alleen maar een voordeel. BIV in Belgie is sinds 1 maart geen verschil meer trouwens.

          met de 2.5 blijft het gelijk 150 kw 204 pk

            [quote=”PVB” post=92846]
            Weet ook iemand wat de verschillen zijn met een Duits exemplaar[/quote]
            Bij de 2.7 is er gewoon wat verschil in paardjes. Die voel je bij het optrekken (lees: inschrijven) in de fiscale portemonnee.
            Origineel had de 2.7 162 Kw of 220 PK. In België was dat 155 Kw en 211 PK.
            Ik weet niet hoe ‘t zit met een 2.5.

              Besten,
              ik had indertijd een 996 gekocht en heb daar bij een OPC een Porsche-keuring/diagnose op laten doen, omdat de auto een olielekje had, en omdat ik iets hoorde rammelen en dat de verkoper ook niet kon thuis brengen. Behalve een olielekje en een bobijntje dat stuk ging tijdens de test, en dat uiteraard op MIJN kosten vervangen werd, waren er geen opmerkingen. Schitterend dus!!
              Het olielekje werd bij Walter Verellen hersteld op kosten van de verkoper, en wat merkte hij? Een gebroken kettingspanner in het motorblok, en eindstukken van de uitlaat die los zaten. Dit hadden ze bij de Porsche-keuring/diagnose niet gezien/ geen opmerking over gemaakt. Ook de dikte van het lakwerk werd niet gemeten. Ik dacht dat ik voor die keuring in totaal (met vervanging van dat bobijntje) ongeveer 350 euro betaalde en iets minder dan 3u tijd in beslag nam!
              Die 350 euro steek ik de volgende keer gewoon in mijn zak, want ik kreeg zelfs dat rapport niet mee (meerwaarde bij herverkoop).
              En ja, idd kan de kettingspanner nadien stuk gegaan zijn, maar de eindstukken van de uitlaat zaten al los, want ik hoorde iets rammelen en wou persé weten wat het was. Volgens het OPC dus NIKS aan de hand!!

              Dat wou ik jullie toch ook even meegeven, wat aan toont dat een Porsche-diagnose ook niet persé alles naar boven brengt.

              Daarom dat ik bij de aankoop van de 3.2 bij Johan geen diagnose laat doen. Indien er iets stuk gaat, heb ik al 350 euro voorsprong. En ik ben er zeker van dat Johan zo’n ‘puntje precies’ is, dat hij absoluut een perfecte auto wil afleveren.
              Grtz

                Jullie antwoorden zijn duidelijk 🙂

                Weet ook iemand wat de verschillen zijn met een Duits exemplaar, deze is namelijk origine duits (jahresfahrzeug) geweest destijds.

                  Wim’s advies is (zoals zo vaak :first: ) het meest logische en correcte.
                  Al begrijp ik echter wel dat het kriebelt en je nu een peuter met obesitas in een snoepwinkel bent en overal moet afblijven 😀

                  Welkom en als je hem aankoopt: veel genot!

                    Ik rij sinds kort ook (af en toe) met een boxster, weliswaar met een ‘Duitse’ 2.7 aan boord. Wat me van in ‘t begin opviel was de fantastische wegligging en de soepelheid van de motor. Zelfs in lage toeren gaat die niet tegen pruttelen.
                    Ben vorig weekend naar de Ardennen gereden, en daar komt deze wagen pas echt tot zijn recht. Kronkelende wegen, beetje op en af, :driver:
                    Vandaag met het lentezonnetje ‘open’ gereden. :lekker:
                    Ziet er een mooi exemplaar uit dat je gespot hebt.

                    Succes met de aankoop.
                    Blijkbaar hebben we dezelfde initialen!

                      Mijn 2.5 heeft 39000 km en rookt ook enkele seconden bij koudstart. Heeft te maken met de voorlaatste rit! Heb je een mooi stuk goed doorgereden met warme motor, de auto netjes in de garage gezet. Wanneer je daarna enkele dagen later start heb je 0,0 rook. Ander verhaal, je verzet de auto 2 * 20 meter voor hij in de garage gaat, start hem dan enkele dagen later, heb je blauwe rook en damp. Komt allicht door een nog aanwezig en te rijk mengsel?

                      Denk niet dat je daarover zorgen hoeft te maken, en komt niet alleen voor bij 2.5 lit

                      Voor de rest super tevreden van mijn 2,5 😀 :driver:

                        kopen, ziet er goed uit 😆

                          :first:

                            Toch al wat positieve reacties waarvoor dank. Echter lees ik ook op het net veelal dat de 2.5 motoren niet zo goed zouden zijn ten opzichte van de opvolger 2.7, wie kan mij daar de achterliggende reden van opgeven als die er al zou zijn?

                            Verder zou ik ook willen weten of iemand mij kan zeggen van welk merk de bumpers zijn op deze Boxster, niet dat ik ze weg wil want het oogt gewoon schitterend. Verder hangt er idd een andere uitlaat onder maar weet ook niet welk merk…

                            Ben benieuwd naar meer reacties om mij wat verder te helpen in de eventuele aankoop.

                              Bij mijne Boxster 2.5 af en toe ook blauwe rook , of dit normaal is ?
                              Maar nog nooit problemen mee gehad .
                              Stel ge koopt ne nieuwe dan zou ik het niet graag zien .

                              Wim

                                Welkom op het forum, en wat hier boven al geschreven is sluit ik mij bij aan.

                                En aankoopkeuring zou ik zeker laten doen, kunnen ze ook de motor op bepaalde punten testen, al kunnen ze er natuurlijk ook niet inkijken.
                                maar compressietest e.d zullen wat meer gegevens vrijgeven. 💡

                                  de 2.5 motoren zijn de beste van de boxster motors , beet je damp bij starten is normaal , deze auto heeft precies wel andere uitlaat maar ziet er goed uit . ps zult er veel plezier van hebben !! ik wil de mijne nooit kwijt !! :drink: :drink: :relaxman:

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 32)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.