?? aankoop Info 930 Turbo ?? + gebroken kopbout !

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 ?? aankoop Info 930 Turbo ?? + gebroken kopbout !

  • Maker
    Discussie
  • Ik staan op het punt om een Porsche 930 Turbo uit 1980 te kopen, Hebben jullie nog tips waar ik op moet letten?

    Nu heb ik vernomen dat ik ook even naar de kopbouten moet kijken omdat die nog wel eens willen breken, Is dit makkelijk te zien og moet je dan vanalles los schroeven ??

    Alvast bedankt !!

12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
    • Weet je de totaalprijs nog?
      Btw, nu weet je tenmiste ook dat jouw motor goed is en kan je met veel plezier rond rijden… leuk toch :drink:

        ah ja kopbouten,

        Als je een 930 koopt kan je het best de motor er uit nemen even uit elkaar nieuwe set dichtingen, kopbouten(ARP),kettingspanners. (tussen 2000€ en … €) Afhankelijk van de staat en waar je dit laat doen. Ik ken wel een goed adres waar ze dit prijselijk doen.
        uiteindelijk zal dit je niet zoveel kosten dan wanneer je een groter probleem krijgt.
        Want idd zoals hier eerder vermeld de onderdelen zijn ontzettend duur!!!
        Beste een 930 kenner mee nemen om te checken voor eventuele upgrades die verborgen zijn.
        Andere turbo, makkelijk te zien, Nokkenassen soms makkelijk te zien indien de scavence pomp
        tegen de motor aan zit zonder en tandriem poly (gebruikt bij uitstoot emissies(aandrijving luchtpomp) er niet meer tussen zit. enz he….

        Attachments:
        • scavengepump101a12568830721266911235.jpg

          Bij het groot nazicht van de motor, na de restauratie van de kas, bleken er 2 kopbouten afgebroken te zijn van 2 cylinders. Er was niets van te merken en ook reed hij perfect maar toch maar beslist om dit te herstellen, temeer daar de kopbouten van alle modellen voor de 964 van slechte kwaliteit zijn die vroeg of laat zouden afbreken.
          Ineens doorgebeten en volledige motor uiteengenomen om alle dichtingen, versleten onderdelen enz. te vernieuwen. Als de motor dan openlag bleek deze nog in perfecte staat te zijn, dus enkel nieuwe segmenten, cylinders honen, zittingen nameten (perfect) en terug opbouwen met alle nieuwe dichtingen.
          Ik wou alle 24 kopbouten (6 cylinders X 4 = 24) vervangen door de nieuwere 964 modellen, dus moesten alle bouten, ook de afgebroken, er uit en dit is gene kattepis, echt niet gemakkelijk. Zelf van die aard dat er 2 gelijk met de rand afgebroken waren en dus niet met opgelaste bouten konden verwijderd worden. Ik heb deze dan door een speciale procedure door een gespecialsieerd bedrijf laten “uitsmelten”. Ik ken de juiste term niet meer maar dit kostte 250 euro voor de 2 stuks, maar mijn blok was gered en klaar voor heropbouw.
          Dus, gebroken kopbouten,…. ik ken er alles van 😉 😉

            Moeren er aan gelast om de draad-einden uit het blok te kunnen draaien 😉

              :wtf: wat is me dat man !

                Ik kan je alles vertellen van gebroken kopbouten. 🙁 🙁

                IMG_1367-kopie.JPG

                  Ik kan je alles vertellen van gebroken kopbouten. 🙁 🙁

                    [quote=”930Turbo” post=117470] Is dit makkelijk te zien og moet je dan vanalles los schroeven ?? [/quote]

                    (Onderste) klepdeksels moeten er dan vanaf … maar ik heb geen idee hoe makkelijk dat gaat bij een 935 ….

                    .. en voor het terug zetten moet er dan wss een nieuwe pakking geplaatst worden.

                    Dus als je echt geintereseerd bent om deze 935 te kopen ➡ bij een gerenomeerd Porsche Specialist (of dealer) naar de Porsche laten kijken – en van te voren met de verkoper afspreken dat je o.a. de motor wilt laten controleren op de kopbouten.

                    In het ergste (of gunstigste?) geval kan je het ook horen :sarcastisch

                      Patrick slaat de nagel weer op de kop… of was het een bout? 😀

                      PB

                        Kopbouten, nee hoor die zie je zo zitten. :wtf: 🙄 :geek:

                          Voor een eerste topic kan dit wel tellen!
                          😯

                            Laten keuren door een specialist. Auto is vaker langsgekomen. [quote=”Cloaca”]Hij lijkt inderdaad op een bepaalde 930 met een koppelingsprobleem en afgebroken kopbouten….[/quote]Zijn dure auto’s als ze problemen hebben :mrgreen:

                          12 reacties aan het bekijken - 1 tot 12 (van in totaal 12)
                          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.