Aankoop Macan

  • Maker
    Discussie
  • Ik nijg al een tijdje naar een Macan. Ik rij nu als dagelijkse wagen met een BMW X3 maar heb zin in iets anders. Vermits mijn doelstelling is om zo weinig mogelijk te betalen aan onze verkwistende staat zoek ik dus een 2.0 benzine. Nu valt mij op dat de eerste modellen slechts een uitstoot hebben van 167 g/km en de nieuwe (facelift) modellen vanaf 2019 een uitstoot hebben van 183 tot zelfs 233 g/km wat een serieus verschil is in BIV. Van +/- 1.000 euro tot 7.500 euro. Zelfs een 3.0 diesel heeft minder uitstoot (164 g/km) dan de nieuwe 2.0 benzinemotoren.
    Hoe onlogisch allemaal?

5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
    • op websites als mobile.de en autoscout komt de co2 uitstoot automatisch in de advertentie staan wanneer je je voertuiggegevens intikt.
      dus daar vind je meestal correcte info mbt emissienorm en dergelijke.
      in jouw geval heb je de uitstoot op papier staan en neemt met idd het gemiddelde.

        Ik heb een Duitse 2.0 benzine Macan op het oog met onderstaande uitstootnormen. Iemand enig idee hoe men in dit idiote land nu eigenlijk de uitstoot bepaald voor de BIV en wegenbelasting? Is het de hoogste, laagste, of gemiddelde norm? Graag correcte info en geen gissingen. 

        Sorry, 3 maal geprobeerd om foto recht te plaatsen maar draait telkens. 

         

          zit een beetje met hetzelfde, vorige was een X5 en nu een F-pace model 19 met de volledige digitale schermen zoals de Velar. Rijd goed en is full option maar heb net de turbo mogen laten vervangen op 77.000km en de liefde is over. Dus ook naar een Macan aan het uitkijken. Doe ook geregeld lange afstanden maar heb gemerkt dat het verschil tussen bvb de suv’s en mijn 981 ook niet overdreven is. Dus geen diesel meer.

          Zijn er bepaalde verschillen in modeljaar. Je hebt het startjaar en dan wanneer was de eerste facelift of effectieve update? Is dat wanneer het model de doorlopende band tussen de achterlichten heeft of was er daarvoor ook nog iets?

            Mijn ervaring beperkt zich tot één dagje met een 2,0 als vervangwagen. Beviel mij prima. Voor dagelijks gebruik volstaat het vermogen zeker. Goed formaat “eerste” auto naar mijn mening. Mijn vrouw rijdt een 320e touring van 2021 tot haar volledige tevredenheid. Maar ja, SUV’s zijn natuurlijk default keuze dezer dagen dus waarom niet.

            Ik vermoed dat het verschil qua CO2 met de WLTP te maken had (voorheen NEDC methode)

            De diesels zijn natuurlijk sjoemel-diesels zoals allemaal. Recent nog een YT van ZDF gezien. Blijkt dat er onderaan de Macan een uitsparing is (voor een filter of kat?) maar dat die enkel in Macan’s bestemd voor het strenge Californië daadwerkelijk benut werd… Zelfs na het schandaal beperkte men zich tot een (in D verplichte) software update die –  zo blijkt uit onafhankelijk onderzoek in Zwitserland want in D wou geen enkele instantie eraan  beginnen… –  exact nihil impact heeft gehad op het feit dat de uitlaatnormen 6X (!) overschreden worden… Zelfs de Duitse politici zitten mee in het complot om de auto-industrie te beschermen. Een diesel zou ik niet meer kopen.

            XXX

              Hoe gek kan het zijn.
              Ik heb er intussen 2 jaar op zitten met een GTS uit 2017.
              De eerste series hebben veel problemen met olielekken (de 3.0L dus), ja de mijne ook…
              Heb een dag een 2.0 gereden en moet zeggen dat me die zeker beviel.
              Ga je voor comfort en nul weggevoel, neem dan eentje met pneumatische ophanging.
              De sport (sport+) en de klappenauspuff zijn marginale knoppen en totaal overbodig, maar ik zou ze nooit willen missen 
              Ik heb de 18 voudige instelbare zitjes vooraan, Leken me eerst harder dan de standaard sportstoelen, maar eens je ze juist weet in te stellen zijn ze wel top.
              Ik vind de memory optie voor de bestuurdersstoel zeer handig, zeker als je met 2 de Macan gebruikt.
              Heb 21″ velgen sport classic. handig om te kuisen en voor mij een mooie set. Je boet wat in op rijcomfort maar niet zo veel met de 21″.
              De beenruimte op de achterbank is redelijk beperkt, zelf heb ik daar geen probleem mee.
              Als het lukt, koop Porsche Approved. We weten allemaal als je binnen moet voor een herstelling dat het kostelijk is. 
              Succes met de zoektocht.

            5 reacties aan het bekijken - 1 tot 5 (van in totaal 5)
            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.