Aankoop porsche 914

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 Aankoop porsche 914

  • Maker
    Discussie
  • Hey,
    Het Porsche virus woedt al geruime tijd door mijn lichaam, maar ja financieel is daar nog geen gevolg aan te geven :p (23jaar)
    Nu zag ik een paar dagen geleden deze: http://nl.kapaza.be/belgie/porsche-1973-porsche-914-2-0-l-54591060.htm
    Dat doet het toch wel erg hard kriebelen.
    Vooral omdat het geld hiervoor voorhanden is.
    Waarvoor moet men opletten bij aankoop van 914, en is iemand bekend met deze wagen?

    En hoe zit het met het onderhoud achteraf, ik weet dat vanuit mijn eerste zoektoch porschisten mij hadden afgeraden om te gaan voor een 928 of 944 omwille van het onderhoud dat moeilijk zelf te doen is en vooral veel tijd vraagt omdat het een transaxle is.
    Is dit voor een 914 goed te doen. Of moet je ook op een 5000 tal euro’s rekenen om die terug in orde te zetten en te onderhouden voor een jaartje?

    Alvast bedankt voor de hulp

    Nick

8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
    • inderdaad zeer leuke tip van Wim.
      vakkennis zeker…

        leuke tip van Wim met die magneetjes! 😀 Eigenlijk simpel en logisch, maar men moet er maar weer opkomen!

          vooral opletten van roest: aan de dorpels, targabeugel, kofferruimte voor en achteraan!

          Let wel op, een 914 is niet zo goedkoop in onderhoud zoals de meesten denken.
          Het probleem is dat de stukken schaars worden en er hoge prijzen voor gevraagd worden. Wat de carrosserie betreft is het zelfs duurder om een 914 te restaureren dan een 911…

          Mijn 914/6 heeft me uiteindelijk evenveel gekost als een mooie 993.

          Leuke wagens, maar je moet een goed exemplaar kopen die in orde is. Anders is het een straatje zonder einde.

          wat die wagen betreft, op zich ziet hij er goed uit.

          – voorbumper (lip onderaan) is niet origineel
          – rubber aan de achterbumper lijken me op de foto meegespoten te zijn in zwart. (nieuw kosten die handen vol geld)
          – targa beugel meegespoten (niet origineel voor dit bouwjaar)
          – stukjes van de koplampen vooraan niet meegespoten
          – batterij achteraan in de koffer, wil zeggen dat de batterijsteun in kofferruim rot is
          – tapijten in de wagen hebben ze nooit gemaakt in bordeaux
          – op de laatste foto zie ik toch wat roest in motorruim

          Ik zou zeggen, gaan kijken mee rijden. Ook eventueel andere 914 in die prijsklasse gaan bekijken en vergelijken!

          Anoniem

            Het ziet ernaar uit dat er verschillende kleuren onder dat bordeaux zitten.
            Goed opletten als je ernaar gaat kijken dat ge niet 2 halve porsches koopt.
            Verder gewoon gaan kijken, als het niets wordt weet je in de toekomst waar op te letten bij een andere.

              Koen ik denk dat in dit geval de verschillende telefoonnummers nog wel redelijk ok zijn. Volgens onze vrienden van google is het een bedrijfje op de duits-nederlandse grens dat vooral amerikaanse wagens importeert. Kijk even op hun website http://www.rdclassics.nl/oldtimer/Porsche_914_2.0%20l%20NL.html?oldtimer=471&taal=NL daar staan ook al wat meer foto’s van de wagen.

              Vraag is alleen waarom er plots 2000 euro vanaf gaat 🙄 , is toch een hele klets op dat bedrag.

              Maar zoals hiervoor gezegd, gewoon gaan kijken. Misschien is het wel een goede basis. Afgaand op de foto’s is er al heel wat aan de wagen (her)gedaan.

                Voor mij hoeft het niet echt specifiek een 914 te zijn, alhoewel ik er een beetje verliefd op aan het worden ben ^^.
                Maar er zijn voldoende modellen binnen het porsche gamma die me hetzelfde gevoel geven.

                Welk model zouden jullie me dan aanraden, waar je het meeste werk zelf aan kan doen.
                Ik denk dat de 911 modellen dan miss nog wel eens de beste keuze zouden kunnen zijn?
                Wel hoger in aanschaf, maar wss zeer veel kennis en materiaal voor te vinden all over the globe. wat het klussen toch wat makkelijker maakt.

                  Ikzelf ben ook al een eeuwigheid gek van de 914 doch door de erg slechte naam ivm verborgen gebreken , roest , dure onderdelen zoals carrosseriestukken , rubbers enzoverder heb ik het nog niet angedurft er eentje aan te schaffen .
                  De advertentie doet me ook al erg wantrouwen .
                  De adverteerder is van Brussel , het te bereiken telefoonnummer is een Nederlands nummer en de naam van de verkoper houdt een Duits nummer in .
                  Waarom ❓ ❓ ❓
                  Ik noem het op z’n minst bizar .

                  Maar zoals steeds de raad gegeven wordt .
                  Interesseert deze wagen je , neem contact met de verkoper , ga de wagen bezichtigen met iemand die kennis van zaken heeft met deze modellen , doe een proefrit en beslis dan .
                  Laat vooral het verstand winnen van het hart .

                  Wim

                    Het is natuurlijk een auto die minder in onderhoud kost als een 911 of ander type Porsche.
                    Maar het probleem schuilt in de type 4 motor, deze is van VW en is het duurste blok voor onderhoud.
                    Daar in tegen is het blok sterk, en staan de drijfassen als onverwoestbaar bekend.
                    het enige minpunt is de injectie, maar dat zou je om kunnen bouwen naar carbs.
                    Verder moet je goed letten op het roest duiveltje, wat bij een 914 erg goed zijn best kan doen.
                    Dus vooral in alle open ruimtes kijken, onder tapijt, en vooral een niet te sterk magneet meenemen om te checken of deze overal dezelfde aantrekkings kracht heeft.
                    Ik gebruik er altijd eentje van een memorie bord, en bij meer als 3mm plamuur schuift deze dan naar beneden, en zo kun je de geplamuurde of polyester plekken goed opsporen.
                    Is dit op kritieke punten zoals dorpels of slot platen, lekker laten staan dan. 💡
                    Indien in de mogelijkheid, neem dan iemand mee met verstand van Porsche of carrosserie werk, en koop met verstand, en niet met het hart.
                    Hoop dat je hier wat aan hebt.

                  8 reacties aan het bekijken - 16 tot 23 (van in totaal 23)
                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.