Aankoop Porsche 944 Tips?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Aankoop Porsche 944 Tips?

  • Maker
    Discussie
  • Hallo,

    Ik ben van plan om een porsche 944 te kopen (als hobbywagen)
    Mijn vorige hobbywagens waren een golf gti g60 en een golf rallye g60.
    Zeer leuke auto’s, maar ze zijn ondertussen al een tijdje de deur uit.
    Maar het begint terug te kriebelen en mijn vrouw is min of meer overtuigd 😉 ) (zij wilt boxster, ik liever 944 of 911 vanaf 84)

    Ik heb zo al is rondgekeken en om het enigszins betaalbaar te houden is een 944 de beste keuze. (spreek me maar tegen indien ik mis ben)
    Nu heb ik een paar vragen?
    Waar moet ik op letten bij de aankoop?
    ik veronderstel hetzelfde als bij een andere okkazie wagen maar de porsche fans hier weten misschien ietske meer…

    Is kopen in duitsland een goeie optie?
    Moet ik me laten afschrikken door hoge km?
    Vallen de prijzen van de onderdelen mee+vlot verkrijgbaar?
    Vriend van mij zou onderhoud+nodige kosten doen.
    Kenne jullie die garage aan de a12? is deze ok?
    ook in opwijk/merchtem is er een garage met veel 944 porsches, kennen jullie deze?

    Alvast bedankt!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
  • Anoniem

      [quote=”S2″:2hrjnnv9]En nog van gekregen wat je vroeg?[/quote]

      Yep, en binnen de week was het zaakje afgehandeld.
      Ik heb ondertussen al wel door dat een Porsche niet zo makkelijk verkoopt als een’regulier’ merk.
      Andere wagens die ik tweedehands verkocht waren toch binnen de maand de deur uit. Bij deze heeft het net iets langer geduurd.
      😉

        Dit lijkt me een ideale post om als sticky note bij bv “Porsches gezocht” te plaatsen !

          Porsche 944 – Aankooptips ( http://www.porsche-944.nl/ )

          De aankoop van een porsche 944 vraagt om extra aandacht. Per slot van rekening zijn het wat oudere auto’s die over het algemeen een rijk verleden kennen. Puur door het feit dat ze snel kunnen en inmiddels wat goedkoper zijn kom je wel eens ‘afgetrapte bakken’ tegen bij een speurtocht naar een goede 944.
          Laat je bij een eventuele aankoop dan ook niet overmeesteren door het gevoel; daar zijn deze auto’s erg goed in namelijk. Daarnaast: Voorlopig zijn er nog genoeg.
          Let goed op de volgende punten:

          Is de motor droog?
          Bekijk de motor rondom, kijk ook over onder de motor. Een natte motor duidt op problemen, dit duidt op een vermoeide motor. Olielekkage kan een voorteken voor veel ellende zijn en een motor die aan zijn einde is aanduiden.

          ——————————————————————————–

          Wat komt er uit de uitlaat?
          Zwarte of blauwe rook duidt op een vermoeide motor. Een witte rookpluim bij een koude motor is OK. Verder mag er bij een warme motor geen water uit de uitlaat komen. Dit kan een lekke koppakking/cilinderkop betekenen. Een klein beetje roet in de uitlaat is geen probleem.

          ——————————————————————————–

          Is de motor warm?
          Voel terloops even aan de motor….heeft de motor net voor je bezoek gelopen? Dat merk je namelijk direct aan de (hoge) temperatuur. Dit kan betekenen dat de auto met een koude motor niet of slecht start. Dit kan door bijvoorbeeld te lage compressie of een slechte accu komen.

          ——————————————————————————–

          Is er een onderhoudshistorie aanwezig?
          De aanwezigheid van een onderhoudshistorie duidt op een beter onderhouden auto. Auto-eigenaren die al de moeite nemen een historie bij te houden hebben altijd meer aandacht voor een goed onderhoud van de auto.

          ——————————————————————————–

          Wanneer is de distributieriem voor het laatst vervangen?
          Dit moet eens in de 80.000 km gebeuren en is een redelijk dure klus (1000-2000 gulden). Daarnaast staat de 944 erom bekend erg gehecht te zijn aan een goede riem. Een gebroken en losgeslagen riem kan de kleppen en nokkenassen volledig kapot maken. Dit leidt tot een dure reparatie die de auto in een klap total-loss kan maken.

          ——————————————————————————–

          Hoe ziet het interieur eruit?
          Aan het interieur kun je vaak zien hoe een auto behandeld is. Is het interieur in goede staat; dan zal de auto ook vaak wel goed behandeld zijn. Dit gaat natuurlijk niet altijd op!

          ——————————————————————————–

          Nattigheid onder de matten?
          Oppassen. Kan duiden op rotte plekken. Ondanks dat de auto gegalvaniseerd is kan er nog wel door herstelschade niet-gegalvaniseerd plaatwerk aangebracht zijn wat inmiddels doorgeroest is.

          ——————————————————————————–

          Blijft de auto stevig op de weg?
          Vraag of je mag rijden, desnoods met de eigenaar erbij, zoek een slalomachtig parcours op waar je kunt controleren of de auto strak blijft aanvoelen.

          ——————————————————————————–

          Zijn er beschadigde plekken aan de onderkant van de auto?
          De auto krijgt, als deze fout opgekrikt wordt, lelijke deuken/plekken in de onderste lijst. Dit verminderd de waarde van de auto. De auto wordt er technisch gezien natuurlijk niet minder op.

          ——————————————————————————–

          Werkt al het elektrisch?
          Controleer even al het elektriek. Ook ruitenwissers, sproeiers, etc.

          ——————————————————————————–

          Is de vraagprijs niet te hoog?
          Zie de lijst met geschatte waarden van de 944 (knop ‘types’). Rood, zwart- of grijs-metallic maken de Porsche meer waard dan bijvoorbeeld de kleur wit of bruin. De Type II modellen zijn ook meer waard dan de type I modellen. Verder zijn de 16-kleppers (S-typen) het meest gewild vanwege het relatief weinige onderhoud die deze auto’s meebrengen. Hier zul je dus ook het meest voor moeten neerleggen. Verder goed letten op kilometerstand, banden, staat van het interieur, strakke carrosserie. Realiseer je dat als je extra’s wilt zoals airco of centrale deurvergrendeling en deze er niet in zitten: het later inbouwen is een prijzige en tijdrovende klus.

          ——————————————————————————–

          Wiellagers/ophanging controleren.
          Wiellagers en -ophanging krijgen veel te verduren bij flinke stuurmanskunsten. Vóór mag er een (klein) klikje in de lagers zitten, achter eigenlijk niet. Verer kun je aan de auto zien en merken of de schokdempers nog goed zijn. Als de auto een beetje weinig ruimte vertoont tussen wielkasten en voorwielen dan zijn de voordempers een beetje af. Druk nog even op de achterbumper. De auto gaat even op en neer als je de bumper even een duw geeft. Blijft de auto lang deinzen dan zijn de achterdempers een beetje af.

          ——————————————————————————–

          Hoe is de motordruk?
          De 944 heeft een oliebar metertje. Met warme motor (warme olie) moet de druk bij stationair lopen zo tussen de 1,5 en 2,5 bar slingeren. Niet lager, dan is waarschijnlijk de gehele motor aan vervanging toe namelijk.

          ——————————————————————————–

          944 S2: zacht ratelend geluid bij hoge toeren?
          Dit duidt op gebroken klepveren (voornamelijk de hoofdveren) en is een veel vookomend probleem. De gebroken klepveren kunnen tussen de ketting van de nokkenas komen met een bekend gevolg.

          ——————————————————————————–

          Hoe ziet het exterieur eruit?
          Let op roestsporen of blaasjes, spuitsporen op sierlijsten/rubbers, kleurverschillen, rechte naden (7 mm) tussen alle delen, geen beschadigingen op de onderste draagarmen aangezien deze trekken en zwabberen veroorzaken, juiste bandslijtages, speling op voorwielen, fuseekogels, voor mag een klein klikje, achter mag niet, sloten werkend.

          ——————————————————————————–

          Motorische aandachtspunten?
          Alle vloeistoffen op peil? Alle slangen, rubbers en bekabeling netjes en goed vast? Gaskabel gesleten?
          Geluidisolatie aanwezig onderzijde motorkap? Geen olie/watervermenging: dus geen crèmekleurige substantie op de peilsto, onder de olievuldop of de nokkenhuisbehuizing (koppakking of oliekoeler defect).
          Controleer het koelwater op olie, als er smurrie in het reservoirm ligt kan dit duiden op olievermening, en dus een lekke koppakking. Geen olielekkage van het blok? Geen olielekkage van keringen nabij distributieriem en balansriem te zien onder beschermkap van de distributieriem? Motorruimte schoon? Geen weglekkende vloeistof of verwrongen/gescheurd rubber om de motorsteunen. Minimumhoogte tussen de twee oppervlakken van de motorsteunen 60mm en niet minder.

          ——————————————————————————–

          Slechte warme start?
          Het is een probleem dat vaak voorkomt. Voor de aankoop hoef je niet terug te schrikken. De oplossing is het leggen van koperinjectie leiding of een sensor onderbreker. Oorzaak – de warmte van de motor maakt de injectie leidingen zo warm dat er gasvorming (lees luchtbel) ontstaat in de leiding. de injectiesensor blokt en er kan niet gestart worden.

          ——————————————————————————–

          S2

            En nog van gekregen wat je vroeg?

            Anoniem

              De Porsche is ondertussen verkocht.

              Anoniem

                Bedankt voor de respons. Nu weet ik ineens welk type kinderzitje ik voor de 2de kleine moet aanschaffen.

                Iemand voor de rest nog ervaring met installeren van kinderzitjes, enkel met de heupgordels?

                P.S.: Als ik zie wat ze tegenwoordig maar bieden voor een 944 bestaat de kans wel dat ik’m gewoon houd.
                We wachten gewoon nog even de gegadigden af. Ondertussen ben ik helaas verplicht om af en toe eens te toeren met m’n Porsche 8)

                  Idd ik heb net dezelfde van stef voor ons Nina en ik gebruik die in alle wagens hier zelf in de bestelwagen enzo. Ze zit er dan ook heel goed in en het is toch ook al wat Porsche voor haar en dat heeft ze graag.

                  Luc

                    Ik zou opteren voor 2 porsches ! 😆

                    Geen probleem om het in een andere auto te gebruiken hoor, als ik alleen met mijn zoontje met de P weg ben zet ik hem in zijn stoeltje vooraan naast mij.
                    Het kan ook in een Cayenne gebruikt worden dus…

                    Het wordt vastgezet met de gewone autogordel.

                    Groeten,

                    Stefan

                    Anoniem

                      Bedankt voor het snelle antwoord!
                      Je dacht waarschijnlijk: ik zal die kerel eens een Porsche-kinderzitje laten zien zodat’ie z’n Porsche niet meer hoeft te verkopen 😆

                      Bijkomend vraagje: Is zo’n zitje ook bruikbaar in een ‘gewone’ auto zodat ik het zitje in beide wagens kan gebruiken? Ik moet nl. binnenkort toch een zitje bijkopen voor de kleinste.

                      Ik kan natuurlijk ook 2 Porsches kopen en dan heb ik totaal geen probleem met het zitje 😉

                      P.S. Ik heb trouwens enkel heupgordels achteraan (in de Porsche), dus reglementair zal ik waarschijnlijk op dit moment nog niet eens een kinderzitje mogen plaatsen, tenzij ik de gordels vervang.

                        Ik heb het mijne bij Porsche zelf 166€ betaalt, veel goedkoper dan dat van de babywinkel dat in mijn daily driver en in mijn vrouw haar auto zit.

                        Anoniem

                          Die reacties had ik natuurlijk kunnen verwachten.
                          Bij mij is het natuurlijk niet alleen het ‘plaatsgebrek’ in de Porsche op zich maar ook het tijdsgebrek om echt van de Porsche te kunnen genieten. Met 1 kind van nog geen 2j. en een baby van 3 maanden heb je zo weinig tijd over dat ik liever de Porsche nu verkoop en binnen enkele jaren me weer een andere aanschaf.
                          Maar ik begrijp best dat de echte ‘die-hards’ onder jullie de Porsche nooit voor die reden zouden aan de deur zetten. Laat mij maar een ‘softie’ Porsche-liefhebber zijn die nu met de monovolume rondtoert 8)
                          P.S. Desalniettemin ben ik wel eens benieuwd naar de kostprijs van zo’n kinderzitjes van Porsche, aangezien ik ze later toch sowieso eens zal moeten kopen. Alle info is welkom….thnx!

                            [quote=”carrera 3.0″:fvu7tym9][quote=”stefx911″:fvu7tym9]

                            ➡ Hoe groter de auto des te meer nutteloze bagage de mensen meenemen. ➡ Een waarheid als een koe.[/quote][/quote]

                            Very true !

                            Tegenwoordig moet men bij de geboorte van het eerste kind al dadelijk een monovolumer hebben want anders heeft men ruimte te kort !

                            Vroeger was men tevreden met een golfje, een Golf MK1 stond toen beschreven als familiewagen en was dit dan ook voor gezinnen met 3 kinderen ! en dat ging ook !

                            Je auto zit idd altijd vol, hoe groter hoe meer rommel…

                              [quote=”stefx911″:3ni2bwdf]

                              Als je enkel daarvoor je hobby stopzet 😯 [/quote]

                              Dat vind ik ook hoor, FirstPorsche ❗

                              Bezin eer je begin want weg is weg hé ❗

                              Ik beb een tweeling van 4 jaar en ik had tot voor kort een BMW cabrio. En ik heb altijd zonder problemen de kindjes kunnen vervoeren. En als het dan eens voorkwam dat ik extra veel bagage moest meenemen (vb. om eens naar zee te gaan) dan deed ik de traject gewoon twee keer. 🙂

                              ➡ Hoe groter de auto des te meer nutteloze bagage de mensen meenemen. ➡ Een waarheid als een koe.

                                Mijn zoontje rijdt anders al wel even mee in de 911 hoor !
                                Denk vanaf dat hij 1 jaar was…

                                Mits het kinderzitje van Porsche toch geen probleem !

                                Als je enkel daarvoor je hobby stopzet 😯

                                Anoniem

                                  Moesten de kindjes al wat groter zijn, zou dat zeker een optie zijn! 😉
                                  Helaas is zo’n Porsche er niet echt op gemaakt om 2 kinderen van <2j. mee te vervoeren, vandaar dat ik (voorlopig) het Porsche-gebeuren wil stopzetten .

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 54)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.