Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 997 › Aankoopkeuring?
- Dit onderwerp bevat 18 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 3 jaren, 8 maanden geleden door
dert.
-
MakerDiscussie
-
26 mei 2021 om 23:38
Na een behoorlijk lange marktverkenning met verschillende garagebezoeken en proefritten waarbij zowel de laatste luchtgekoelde(964, 993) als de eerste watergekoelde(996, 997) gepasseerd zijn (en ik ook even import overwogen heb) is de keuze uiteindelijk gevallen op de 997 C2.
Nu heb ik er dus één gevonden waarvan zowat alles aanspreekt, met uitzondering van de onderhoudshistorie…het aantal km’s is beperkt, maar het gedocumenteerde onderhoud in die periode helaas ook, waarbij laatste record al van 2015 dateert…Er werden sindsdien effectief niet veel extra kilometers gemaakt.Uiteraard heb ik al een uitgebreide proefrit en inspectie achter de rug, maar mijn kennis is al bij al nogal beperkt op het vlak van automechaniek, vandaar dat ik overweeg om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten uitvoeren. Heeft iemand daar ervaring & tips bij? Wat houdt zo’n keuring in en laat je dit best door een Porsche centrum uitvoeren, of zijn er andere specialisten?
Alvast bedankt voor advies! -
MakerDiscussie
-
ik heb 2j geleden ook tijd rondgezocht . particulier zou ik die 111 punten keuring ook willen indien er geen recent oh boekje bijzit, anders zou ik het wel vertrouwen . maar indien ik de mijne verkoop zou ik ook geen zin hebben om auto dag af te staan om die keuring te laten doen …. ik heb mijn 997.2 gekocht bij porsche dealer in duitsland, die hebben daar voor alles gezorgd, de transitplaten hingen er al op bij afhaling zonder meerprijs .dan gewoon via internet douane aangifte gedaan en nog even langs keuring. ik had ook alle vertrouwen in de hier bekende 2é-hands verkopers verloren … en about de km-standen, ik merkte onlangs op autoscout dat ook de 997.2 bij meer dan 150d km soms al revisie gehad hebben
* Qua jaarlijkse taksen bepaalt ieder voor zich waar de limiet ligt.
* Je kan ook uitkijken naar een 997.1 die de intussen ook bekende aanpassing heeft aan de koeling en thermostaat.
Ofwel eentje kopen en in het aankoopbedrag incalculeren en nadien zelf de modificatie laten uitvoeren. Dan zijn ook die motoren bulletproof.Een drietal modificaties kunnen u een prijzige revisie besparen:-Koelsysteem modificatie; het verbeteren van het koelsysteem en het grondig nazien van alle componenten waaruit het koelsysteem is opgebouwd. Meer uitleg hierover vindt u onder het kopje koelsysteem.-Carterventilatie systeem; de AOS kan bij falen, zorgen voor een hydraulische slag waardoor schade kan ontstaan aan de motor of ongemakken vanwege een rokende en slecht presterende motor. We sluiten de AOS anders aan en voorkomen hiermee dat er nog olie in het inlaat traject terecht kan komen.-Het tussen-as lager ook wel IMS lager genoemd; dit belangrijke lager behoeft inspectie, vervanging indien het type lager dit toelaat, en is gebaat bij een betere smering. Indien mogelijk vervangen we het lager en verbeteren we de smering. De modificaties voeren wij uit voor de vaste prijs van € 1.650,- inclusief btw.Deze prijs geldt voor alle modellen bij Auto Resto, Groothandelsweg 1, 6515 AH Nijmegen (NL)
* prijzen op de markt is een kwestie van vraag en aanbod, daar kan je zelf weinig aan doen. Door corona is de vraag naar nieuwe en 2de hands P gestegen.
* Voor Import mag je je niet laten afschrikken. Neem een goede verzekeringsagent onder de arm die je hierin van A tot Z kan begeleiden EN een goede offerte kan geven.
ook die vind je hier op PFB. Recent heeft hier nog iemand een Macan GTS uit Lux gehaald. Import procedure, keuring en aanvraag NRplaat is in één week rond.Voor de taksen moet je inderdaad effe gaan zitten. Maar ik bezie het ook zoals jij, belasting op plezier, niets aan te doen. En als ik dan toch +2300 euro/jaar moet neerleggen (i.e. voor de 3.8, en manueel dus hogere CO2 dan PDK), dan wil ik er ten volle gebruik van maken. Vandaar dat ik de mijne quasi als daily gebruik (+10k km/jaar). Ach ja, de ene maakt alle jaren een reis voor dat bedrag, ik kies ervoor om een gans jaar 997 te rijden, elk zijn keuze.
Die IMS en bore scoring issues op de 997.1 zijn misschien wel overroepen (percentage affected 1%, 2%…? ik weet het niet), maar je zal het maar zitten hebben. Ik zou toch gaan voor een 997.2, eventueel iets langer wachten. De DFI motoren zijn redelijk bulletproof, en werden (enigszins licht aangepast) in de volgende generatie gebruikt. En eventueel een 997.2 met een iets hogere km stand overwegen.
Prijsverschil met de 996: ik vermoed owv de looks, al is dat subjectief.
Import vanuit Duitsland is eenvoudig, zou ik me geen zorgen om maken. Maar ik zou nooit een auto kopen zonder IRL gezien (en gereden) te hebben, zeker niet bij een particulier, en ook niet bij een handelaar. Bij een OPC met Porsche Approved, dan misschien.
ik sta een aantal berichten achter, dus antwoorden even in 1 mail (noch in chronologische volgorde, noch in volgorde van belang; jullie reacties zijn allemaal even nuttig voor mij! )
– Ik ben inderdaad ook even gaan zitten toen ik taksen nagekeken had, maar vrees dat het niet anders zal zijn…ik probeer het te bekijken als een belasting op rijplezier/ontspanning en daar heb ik wel iets voor over 😉
– In Duitsland heb ik ook al even rondgekeken, maar vond het idee om een auto te kopen zonder die zelf gezien te hebben/of mee gereden te hebben niet zo aantrekkelijk en ik zag ook wat op tegen de importformaliteiten; nu de COVID-regels afzwakken wordt dat idd terug een optie en op basis van info die ik al kon terugvinden is importeren niet zo dramatisch
– Van het IMS probleem had ik idd al één en ander opgevangen, gaande van een drama tot totaal overroepen (dit laatste vnml bij verkopende handelaars 😉 ); ik sluit in alle geval de 997.2 nog niet uit, maar zoals gezegd speelt budget ook een rol
– ik had zelf trouwens ook verwacht dat de 997 al dichter bij het prijsniveau van de 996 zou liggen, maar da’s niet echt het geval/enig idee wat de reden daarvan zou zijn?De 997 houdt inderdaad goed (en beter dan ik verwacht had) stand aangaande waarde. Maar ik denk dat je ze wel wat goedkoper kan krijgen dan deze in de link. Bovendien kan je niet alle 2de handsverkopers over dezelfde kam scheren.
Nog een puntje waarop je moet letten bij de 997 : taksen. Als je het nog niet gedaan hebt, gebruik de simulator van de overheid even. Pijnlijke realiteit, mijn 991.2 is 1/3 van de taksen die ik betaalde op de 997.1 … . Eerlijk : neen. Realiteit : ja.
Goedkoopste is de 964 : gisteren rekening gehad, 38 euro…
@obiwan
Ik ken je budget niet maar dit ter zijdeEven ter vergelijking 997.1 Carrera 2 manual v-bak coupe 56.900€ : een mogelijk IMS schade kan oplopen tot 10.000 à 15.000€ 🙁
Motor bij 997 moet volledig uitgebouwd worden , bij 996 kan men IMS vervangen door enkel versnellbak te verwijderen -motor blijft in voertuig
997.2 Carrera 2 manual v-bak coupe 59968 €Goede raad , neem de tijd om er eentje in Duitsland te zoeken en loop hard weg van de meeste 2handelaars hier in Belgie
997.1. mooie auto! Maar, google toch maar eerst IMS problems.
Ik wil U niet onnodig ongerust maken, maar mijn ex 997.1 een vervangmotor omwille van een IMS probleem in het verleden. Ik heb er nadien nooit last van gehad. Wel er altijd op gelet om eerst goed warm te rijden en dan pas te gassen.
Een goede kameraad, prachtige mens die te vroeg is heengegaan, had het ook van datte mijn zijn 997.1.
Probleem moet niet overdreven worden, maar het bestaat wel en voor de 996 en de 997.1. Niet meer voor de 997.2. Er zijn wel oplossingen voor blijkbaar.
Ik weet eigenlijk niet zeker of ze een toekomstig IMS probleem bij een aankoopkeuring kunnen detecteren. Hier op het forum zijn er slimmeriken die daar meer verstand van hebben.
Het eerste model, voor de 997.2 reikt mijn budget nog niet ver genoeg 😉
[quote=”Obiwan post=285770″]Bedankt al voor de info; de verkopende partij is overduidelijk geen fan van een onafhankelijke keuring en wil vooral snel een deal sluiten…wekt niet echt vertrouwen, dus ander en beter!
[/quote]Goei keuze! Als de verkoper geen onafhankelijke keuring wil laten uitvoeren.. op naar de volgende. Ik zou het als verkoper wel enkel door een OPC willen laten uitvoeren.
997 Carrera 2 : het eerste model vanaf 2005 of de facelift uit 2009-20011 ? dat is een groot verschil
Hoedanook met AKK, zorg dat je er ook bij kan zijn en zelf onder de auto kan kijken.
laat ze tonen waar ze naar kijken en wat er volgens hun mis is. Niet gewoon nadien rapportje lezen.Wie zoeen AKK serieus uitvoert moet dat ook toelaten, verkoper en koper zouden daar beiden belang bij moeten hebben.. Wie overtuigd is van zijn auto als verkoper.. Die durft dat ook.
ivm de 111 punten bij OPCS bij mijn weten is zoeen 111 punten keuring is grotendeels visueel hoor. olie lekken, barsten in coilpack behuizing, en alle andere dingen die ze kunnen “zien”.
Kijken of alles werkt, op de juiste plek zit en er de juiste hoeveelheid vloeistoffen in zit.
Enkel hun overrev check en dme memory kijkt naar de motor, maar mij mijn weten geen olie analyse test en een leak down test ..En dat zijn de enige 2 die je iets over de motor zijn binnenwerk kunnen vertellen.Als je auto van handelaar koopt zou ik eerder geneigd zijn om de handelaar zelf door te lichten.. Kijken of hij al lang bestaat, wat zijn reviews zijn, handels balans eens kijken en of hij niet te veel van naam verwisseld en zo. Zien of hij niet gewoon failliet gaat om garantie te kunnen ontwijken, dat soort grappen
Bedankt al voor de info; de verkopende partij is overduidelijk geen fan van een onafhankelijke keuring en wil vooral snel een deal sluiten…wekt niet echt vertrouwen, dus ander en beter!
Ook voor Fuchs velgen is dit heel dikwijls het geval.
Worden heel dikwijls vóór de verkoop verwisselt met replica’s.
En als je dan opmerkt dat de advertentie niet vermeldt dat het replica velgen zijn, dan krijg je maar een bedenkelijke reactie. Of ze gebaren van krommen haas en doen ze of ze het niet wisten, terwijl ze zich wel verkopen als Porsche specialist met jaren ervaring.
Dit heb ik in het verleden al meermaals meegemaakt, en zelfs bij heel bekende en gerespecteerde (onafhankelijke) Porsche handelaars/garages.Bij een aankoop, dubbelcheck die dingen ALTIJD!!
Dit soort fratsen is de reden waardoor ik geen enkele autoverkoper of garagist vertrouw.
Er zitten gewoon teveel sjoemelaars tussen die hopen op een nieuweling die er nog niet veel van kent.En laat ze ook nakijken of de velgen origineel zijn…ik heb op mijn ex 997 6 jaar rondgereden in de zomer rondgereden met turbo velgen waarvan ik overtuigd was dat ze origineel waren. Bij verkoop en aankoopkeuring bleken het replicas te zijn.
Mijn winterbanden, bijna nooit gebruikt, daar zaten de originele velgen onder…ik moet die trouwens eens gaan verkopen…
Veel succes!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.