Aankooptips oudere 911 Porsches

Home Forum Porscheforum Technisch Porsche Naslagwerken Aankooptips oudere 911 Porsches

  • Maker
    Discussie

  • Wim
    Deelnemer

      In navolging van mijn verdwenen draadje aankoop tips Porsche, zal ik het hier nog eens neerpennen.

      Maar realiseer jullie dat dit maar bedoeld is tot de laatste lucht gekoelde, de water gekoelde kan ik niet veel over mededelen.

      De onderstaande tips gelden zowel voor aankoop bij dealer, specialist of particulier, dus vertrouw nooit op de verkopende partij zijn blauwe ogen, of het moet een auto zijn die je al geruime tijd kent, forum of vrienden, maar dan nog oppassen.
      Garantie is een groot begrip.

      Als aanbeveling buiten de aankooptips, wel een must bij interesse in de Porsche die je wilt kopen, is een keuring bij een onafhankelijke Porsche specialist of dealer en daar een AKK (aankoopkeuring) aanvragen.
      Dan heb je een idee over de te verwachten kosten, weet je of de auto schade vrij is, of de motor in goede conditie is (compressie en lekvrij) auto origineel of niet, en zijn er dingen die eruit komen, kun je met verkopende partij daarover onderhandelen wat te doen, op zijn kosten laten maken, of een deel van de vraagprijs af.

      Voornaamste bij een aankoop Porsche is, met verstand kopen en niet met het hart.

      Let er ook op of alles aan de auto klop, chassisnummer, motor/bak, velgen passend bij bouwjaar/model, niet omgebouwd naar jonger of ander model, en als het zo is, waarom is dit gedaan, schadeverleden !!!
      Dus controleer dit goed voor je aankoop, want deze auto’s leveren meestal minder op bij verkoop.

      Als je dan een bepaald budget hebt voor de aankoop van een Porsche, zorg dan minimaal dat je rond de €5000,00 aan reserve hebt, zo niet, dan dit bedrag van te besteden bedrag aftrekken, en voor restant een Porsche zoeken die naar je wensen is.
      Want er zullen altijd dingen zijn voor te verbeteren.

      Waar op te letten bij aankoop dat je zelf kunt constateren.

      We beginnen bij de lak, loop eens rond de auto, en kijk al eens in de lengte langs de carrosserie, nog origineel en geen golving, is deze al eens herspoten, vraag dan de reden waarom dit gedaan is.
      Let dan tevens op de passingen/afhangen van deuren, kappen en/of schuifdak.
      Hoe ziet de lak eruit, krasjes rondom of kleine parkeerschades.
      Kijk ook op dat moment eens vluchtig in het interieur, meestal kun je daar aan zien of eigenaar secuur met zijn auto omgaat.
      Let er nadien ook op hoe hij de koffer of motorkap sluit, gooit hij deze dicht of doet hij dit met beleid, check dan ook gelijk of motor en kofferdeksel nog zelfstandig blijven staan, zo niet zijn de gasdrukpompen versleten, en of deze zonder al teveel weerstand sluiten.
      Als dan de motorruimte open staat, kijk dan gelijk of je geen olie of vettigheid in motorruimte ziet liggen, of de isolatie mat nog mooi bevestigd is, en alles nog origineel is.
      Let er dan ook op of alles stickers nog aanwezig zijn.
      Zo ook de deuren, die moeten met de bekende Porsche klonk dichtgaan/sluiten
      Na deze inspectie begin je met de staat van rubbers te controleren, soepel of geen droogte scheurtjes, ruitenkit aanwezig of niet, zo ja waarschijnlijk niet goed passende of lekkende ruit gehad, dus ook even de reden vragen.
      Kijk tevens bij de rubbers ramen of daar geen bultjes onder zitten, dit is meestal roest aan de raamstijlen, je kunt dan voorzichtig de rubber iets optillen, zodat je daar onder kunt kijken.
      Check zeker de rubber in de koffer, want als daar nog niks te zien is , kan het op aansluiting binnen en buitenscherm al flink tekeer gaan.

      Nu gaan we de carrosserie op roest controleren, en zorg dat je een lamp bij hebt.
      Als de deuren open zijn, mogen er op de dorpels geen blaasjes staan, is dit het geval, reken dan op nieuwe dorpel en slotplaat plaatsen, want dat is meestal de te verwachten reparatie, als er niks te zien is kijk dan via achterwielen met lamp richting slotplaat, dan kun je zien of dit nog origineel is of al een keer bewerkt is op de niet originele manier. (stukje ingelast)
      Tevens kun je dan gelijk kijken of motor en bak droog zijn.
      Koplampen vooraan controleren, skirts aan de zijkanten, alu lijsten onder de zijramen, achterlichten en bodem.
      Let er wel op dat Porsche een meester is, in het naar binnen laten werken van roest, en aan de buitkant niks of bijna niks te zien is.
      Dus bij een klein vocht addertjes of blaasje je op het ergste erachter voorbereiden.

      Daarna het interieur, klopt de slijtage ongeveer met de km stand, dus op stuur en schuurplekken stoelen letten, en ook op losse vloer matjes.
      Til de vloermatten eens op voor en achter, en contoleer of je geen witte aanslag ziet en de bekleding droog is.
      Is dit niet het geval, zal er ergens een lek zijn.
      Als er een schijfdak in de auto zit, kan dit door verrotte afwateringspijpjes komen.
      Zonder schuifdak kan het door de rubbers ramen komen, of zelfs via ontluchtingsroosters achteraan.
      Is verder het interieur origineel, en behorende bij de auto, en matchen de kleuren voor achter en vloerbekleding.

      Als dat allemaal naar tevredenheid is, kun je aan een testrit gaan denken met de eigenaar.
      Respecteer daarbij zijn auto, en ga niet als een dwaze tekeer.

      Op het moment je de auto start, kijk dan of motor geen licht blauwe walm eruit gooit.
      Als het eventjes is kan dit duiden op een kleine lekkage van de klepgeleiders.
      Op zich niks bijzonder, want vlak liggende motoren zoals een boxermotor hebben hier vlug last van, en wanneer het buiten koud is zal de wagen ook roken maar dit is dan door de luchtvochtigheid, en gaat over na een paar minuten rijden.
      Let er ook op of motor gelijk een mooi toerental neemt op stationair draaien, en olie druk in koude toestand ongeveer 2.5 bar is, bij warme motor 1 bar.
      Tijdens het rijden (warme motor) zal de oliedruk ongeveer gelijk zijn aan het toerental, olievolume meter zal tijdens accelereren in het rode staan, en bij cruisen ongeveer net onder de helft staan, tijdens stationair draaien zal de olie hoeveelheid meter naar boven gaan, en de hoeveelheid olie in reservoir aangeven.
      Temperatuurmeter zal na een 10tal km rond 10 over half acht en kwart voor 9 staan.
      Komt deze hoger kijk dan na het rijden of olieleidingen die naar voor lopen warm staan, is dit niet zo kan de thermostaat in de rechter wielkast stuk zijn.
      Check deze gegevens na rijden met warme draaiende motor op vlakke ondergrond of dit klopt met stand op klok en oliemeter, dus half op de meter is half op de peilstok, en de olieleidingen warm zijn.

      Nu gaan we rijden, let er hier bij op dat de koppeling mooi oppakt en niet schokkend, want dan kan het duiden op versleten of vette koppelingsplaat, of verkeerd gemonteerde kabel geleider.
      Vergis u niet in de koppeling, want deze zal iets zwaarder gaan als een hydraulische koppeling.
      Dit laatste geldt natuurlijk niet voor de G50 bak, want deze is hydraulisch.
      Denk ook aan de vrije slag van de koppeling, ongeveer 2 à 3cm.
      Let er ook op of de bak kraakvrij schakelt in op en neerwaarts schakelen, is dit niet het geval kan het liggen aan de afstelling van de 915 bak of versleten schakelstang cup, geleide bussen of schakel as.
      In het slechtste geval zijn de synchroon ringen versleten.
      In lage versnelling met weinig toeren dus onder en rond de 2000tr/m zal de 915 bak wat graven, dit is normaal, maar mag boven de 2500tr/m niet voorkomen.
      Hoor je dan toch nog een schrapend geluid, kan dit duiden op een versleten dif of homokineten.
      Kijk ook of het stuur mooi recht staat, auto rechtuit gaat met stuur los, en recht remt met stuur los.
      Check tijdens het rijden of alles werkt van de elektrische installatie, dus ruitenwissers, sproei installatie voorruit/koplampen indien aanwezig, claxon, achteruit verwarming, verlichting op het dashboard enz.

      Als dit allemaal naar je behoren werkt, kun je dus nog een AKK zoals boven beschreven laten uitvoeren, want daar checken ze dingen die jijzelf niet kunt.

      Voor meer informatie over de verschillende modellen van Porsche en hun specificaties, kun je dan ook nog een boek aanschaffen waar alles in beschreven staat.
      Een mooi boek daarvoor is: de originele 911 geschreven door Peter Morgen, ook wel de bijbel van de 911 genoemd.
      Hij heeft ook alle werkplaats handboeken van Porsche geschreven, en zelfs een boek voor restauraties van de 911 series.

      Ik hoop dat jullie hier wat aan hebben, en haal je voordeel eruit.
      Hebben jullie zelf nog tips, laat het mij weten via PM, en kan ik het aanvullen.

      Vergeet ook verder niet dat een Porsche in verzekering, wegentax, benzineverbruik en onderhoud, niet zo goedkoop is als een andere auto.
      Dus neem dit mee in de kosten.

    1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
      • Een expert overloopt de aandachtspunten van een 2.4S

      1 reactie aan het bekijken (van in totaal 1)
      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.