Aanschaf 996 4S vs 996 Turbo

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Aanschaf 996 4S vs 996 Turbo

  • Maker
    Discussie
  • Mede-forummers..

    Graag had’k jullie mening eens geweten over het volgende: Ik ben aan het twijfelen tussen de aanschaf van een 996 4S of Turbo van 2001-2002.

    Volgens mij zit het zo:

    4S:
    pro: minder BIV, goedkoper in onderhoud, goedkoper in aanschaf
    contra: 3.6 van de 996 betrouwbaar?, trager, restwaarde bij verkoop?

    Turbo:
    pro: betrouwbaarder dan de gewone 3.6, sneller, sterker, meer waardevast naar de teokomst toe?
    contra: duurder in onderhoud, hoge BIV

    Weten jullie trouwens goede koopjes staan? Budget is 25-35.000. Ik heb geen jota ervaring met de watergekoelde blokken, al 10 jaar met de luchtkoelers, maar ik weet niet waar op te letten bij een 996. Dus alle hulp en info is welgekomen :respekt:

    Bedankt voor enige antwoorden en bedenkingen.

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
    • gefelicitaarten en nu mogen we beginnen zagen om foto’s…. toch! :mrgreen:

        leuk om te lezen dat je je hart gevolgd hebt een toch een Turbo gekocht hebt. :respekt:

        Pics graag

          Proficiat met je aankoop, hopelijk heb je hem snel en dan kan je gaan :driver:

            He leuk proficiat :up: je zal nu wel blij zijn als hij in jou garage zal staan :happydance:

              Proficiat! 😀 :applaus:

                en de kogel is door de kerk -> 996 Turbo geworden :relaxman: :driver: :drink:

                Nu nog wachten tot hij in m’n garage staat!

                Foto’s volgen later!

                  aha.. want ik was dus naar vanaf 2001-2002 aan’t zien om zeker niet de “spiegel-eieren” te hebben 😮

                  Maar als’k naar de beginjaren ga kijken, geen kinderziektes bekend van de turbo’s? Want de eerste versies van eender wat.. 🙄 Al een paar keer mogen ondervinden, en niet alleen bij auto’s..

                    De 4S heeft ook nooit de “spiegeleieren’ gehad. 😉

                      Klopt, de 996 3.6 heeft de headlights overgenomen van de turbo omdat er veel kommentaar was dat de 911 van vooraan gezien te veel op de Boxster trok. De turbo heeft nooit dezelfde lichten gehad als de 996 3.4

                      Greetz

                      L

                        mja.. Na 15 jaar zit je ook op rozen.. kost bijna niets meer dan om een stevig autootje in te schrijven :driver:

                        Andere vraag: ben ik juist als’k zeg dat de turbo’s altijd de headlights hebben gehad die mooier zijn? ‘t is te zeggen neit de koplampen van de boxsters in der tijd en de gewone modellen bj 1998-2002? ❓

                          Bij BIV wordt er ook rekening gehouden met ouderdom: de kost daalt naarmate de auto ouder is. Vanaf 25 jaar zit je zowiezo op een minimum.

                          Voor een 996 3.6 van 10 jaar zit je op 1000 euro, voor een turbo zal dat momenteel misschien iets hoger zijn.

                          Hier kan je een simulatie doen:
                          https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top

                          Greetz

                          L

                            Ik heb voor mijn 87’er amper 61 euro BIV betaald 3 jaar terug, hoeveel zou ik dan vanaf juni moeten betalen? Louter uit curiositeit en misschien een handig weetje voor diegenen die zich een oudje willen aanschaffen.

                              Voor zover ik al heb rondgekeken is het zeker haalbaar. Maar de prestaties zijn verbluffend! 🙂

                              trouwens wat de BIV en CO betreft er is inderdaad een verandering op komst. Ik heb navraag gedaan bij m’n verzekeringsagent en vanaf januari 2014 wordt de BIV voor 100% berekend op de CO ipv de formule die nu in voege is met 30% CO en 70% op oude tarief.

                                Een vriend van mij heeft recentelijk een 996 Turbo gekocht van de eerste eigenaar, volledige onderhoudshistoriek bij een OPC met 92.000km op de teller voor 36000 euro… dus het lijkt me wel haalbaar (enkel een kwestie van goed uitkijken, misschien wat geduld en soms wat afdingen op de verkoopsprijs).

                                Als ik vergelijk met mijn 996 3.6 C2 (zelfde motor als de 4S), is er toch een grotere boost bij de Turbo (wat logisch is), maar inderdaad, het verbruik zal recht evenredig mee oplopen met het toerental…

                                Succes met de zoektocht!

                                  [quote=”luc993cabrio” post=127471]Als je prestaties zoekt en af en toe circuit overweegt waarom dan geen 996 GT3 ❓ ❓ :?:[/quote]

                                  zover rijkt m’n budget niet 🙄 Anders zeker een optie..

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 45)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.