Aanschaf 996 4S vs 996 Turbo

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Aanschaf 996 4S vs 996 Turbo

• Maker
    Discussie
  • Mede-forummers..

Graag had’k jullie mening eens geweten over het volgende: Ik ben aan het twijfelen tussen de aanschaf van een 996 4S of Turbo van 2001-2002.

Volgens mij zit het zo:

4S:
    pro: minder BIV, goedkoper in onderhoud, goedkoper in aanschaf
    contra: 3.6 van de 996 betrouwbaar?, trager, restwaarde bij verkoop?

Turbo:
    pro: betrouwbaarder dan de gewone 3.6, sneller, sterker, meer waardevast naar de teokomst toe?
    contra: duurder in onderhoud, hoge BIV

Weten jullie trouwens goede koopjes staan? Budget is 25-35.000. Ik heb geen jota ervaring met de watergekoelde blokken, al 10 jaar met de luchtkoelers, maar ik weet niet waar op te letten bij een 996. Dus alle hulp en info is welgekomen :respekt:

Bedankt voor enige antwoorden en bedenkingen.

15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
    • Als je prestaties zoekt en af en toe circuit overweegt waarom dan geen 996 GT3 ❓ ❓ ❓

0

mja.. de 4S is mooi.. maar dien Turbo is zowat wat ik altijd al heb gezocht in prestaties van een auto. Ik heb ook nog een deel moto’s in de garage staan en als je die gewend bent, dan zijn alle auto’s traag.. behalve dan nu de Turbo :hail: Dus ik weet dat’k qua prestaties altijd ga blijven kweilen op die Turbo. Bedoeling is ook dat’k er af en toe eens mee op circuit ga. Dus als’k de Turbo laat staan is het alleen maar omwille van budgetaire redenen. Daarom dat’k wat info aan het inwinnen ben over de 2 exemplaren, want ik ken er niets van 💡

En euhm BIV changes again?? :puke: Ik wou die tot na de zomer in de garage laten en het zomerseizoen nog op m’n gemak doorkarren met de 993 cabrio. En dan pas overschakelen op den turbo. Waar haal je die informatie en is dat betrouwbaar? Thanks for info alleszins.. pff.. gangsters.. :what:

MAAR ik heb wel 2 turbo’s gezien die me aanstaan en 1 daarvan zou’k zelfs willen eens een aankoopkeuring laten te doen. Eigenaar zag dit ook wel zitten, maar hoe en waar doe je dat? Want daar heb’k geen ervaring mee. En wat kost zoiets?

0

ik spreek uit ervaring: als je het verschil in PK tussen de turbo en de 4S gaat willen ervaren, moet je in de toeren gaan, en dan zal je inderdaad wel weten wat verbruik betekent!! :wtf: Bij kalme rijstijl en veel stadsverkeer deed ik gemiddeld 400 km met een volle tank, als er veel autostrade bij was aan deftige snelheden soms iets over de 500… Bij ‘Duitse’ snelheden moet je niet verschieten dat na 200 km het reservelampje begint te branden!! :wtf: :bounce:
          En als je budget zich liefst aan de limiet vabn 35K houdt, zou ik toch de turbo maar zo laten, want in dat prijssegment zal je enkel de wat hoger gekilometreerde exemplaren vinden, ergo risico op kosten! De motorblok van de turbo mag dan al intrinsiek betrouwbaarder zijn dan de 4S blok (sommige onderdelen van de 996TTblok beginnen zelfs nog met een 964-partsnumber!! Dan weet je meteen hoe oud sommige onderdelen al zijn van dit doorgeëvolueerde blok!!), de rest slijt natuurlijk ook bij hogere kilomterstanden, en als je mag beginnen aan ophanging, uitlaten en dergelijke, loopt het kostenplaatsje mooi op! De 996 4S is uiteindelijk, in tegenstelling tot de 993 4S, de meest geproduceerde van alle 996 versies geweest!! Dus de prijzen zijn wat lager, dan hou je wat meer budgetaire ruimte over…
          Anderzijds zou ik bijna durven aanraden om dergelijke aankopen niet te lang meer uit te stellen! Als mijn info klopt, verandert de BIV in juni, en wordt het geheel op CO²-uitstoot berekend, en gaan de prijzen voor dergelijke wagens dus zeeeeer lelijk omhoog gaan! 👿

0

Mischien nog even een kleine toelichting wat betreft het lekken tussen de motor en de krukas ,het vervangen van de krukaskeerring .
            Dit is niet zo erg ,de ring kost bijn niets enkel kruipen er wat werkuren in .
            Zelf de 997 heeft of had dit probleem .

0

Hey,

Een 4S is idd mooi maar de turbo is nu toch niet lelijk hé! Ik vind hem even stoer als de 4S en veeeeeeel leuker om mee te rijden!!! :driver: :driver: :driver: :driver:

Qua betrouwbaarheid weet ik dat de 4S idd de 3.6 liggen heeft die zeker betrouwbaar is, de turbo heeft de motor van de 993 liggen en deze is zeker super betrouwbaar! Ikzelf heb al met 2 turbo’s gereden en ben altijd zeer tevreden geweest vd prestaties en betrouwbaarheid… Bij de 3.6 moet je opletten op de dichting tussen de boîte en de motor, daar durven ze nogal eens lekken!

Alvast veel succes met de zoektocht … 😉

Koen

0

997 is te duur qua BIV.. Moet op z’n minst 10 jaar zijn. En 997 turbo en 996 zit geen verschil op qua prestaties en motor. Dus dat is geen argument wat mij betreft om een 997 aan te schaffen.

als’k men hart (voet) laat spreken -> Turbo, maar zoals gezegd weet ik niet of die duur zijn in onderhoud (ben best ook bang van het prijskaartje als die turbo’s het laten afweten). en wat de restwaarde is. Ik denk persoonlijk dat die beter zijn waarde houdt dan een 4S. Heb vorige week nog met 2 4S’en gaan rijden, maar die komen hetzelfde vooruit als m’n 993. En die ben’k al meer dan gewend. Dus wat performance boost is altijd welgekomen.

Maar de 4S is goedkoper in aankoop en onderhoud en gaat ook vooruit en ziet er mooi uit. Maar ik weet niet of ze zwaktes hebben om op te letten.

0

Ik wel, moest ik er niet net eentje gehad hebben *luv
                  Ze staan laag hoor momenteel, heel laag… Als investering (nog) niet, maar gewoon om van te genieten :driver:

993 is mooier dan een 996, maar niet mooier dan een 996 4S :coolness:
                  Maar da’s elk voor zich natuurlijk :up:
                  De 996 4S is idd mooier dan een 996 Turbo (die reflector hé? *luv ) maar een Turbo zal denk ik altijd iets meer waard blijven, je moet hem dan ook iets meer betalen waardoor het een nuloperatie wordt uiteindelijk.
                  Dus wil TS PK’s of looks? 8) :popcorn:

0

993 is sowieso een veilige belegging en veel mooier dan een 996.
                    Een 996 4S is wel mooier dan een 996 turbo. De achterkant toont veel breder.
                    Zelf zou ik dan wat langer sparen en voor een 997 model gaan.
                    Een 996 zou ik vandaag persoonlijk niet aanschaffen.

0

mja.. ben ik allemaal mee akkoord, maar ik zou graag eentje hebben van rond de 100.000-150.000km.

Maar ik heb er geen idee van welke van de 2 zijn waarde het meeste behoudt. Als’k één dezer vastgoed moet kopen doe’k precies liever de 996 terug weg dan de 993.

Niemand die wat nuttige tips weet op wat te letten bij 4S en turbo?

0

km stand zegt eigenlijk zo weinig….75000km puur stadsverkeer en korte afstanden vraagt vééél meer van een wagen dan eentje die er 150.000km heeft opzitten maar autostrade heeft gereden (normaal gereden hé).
                        Je kan een wagen afraggen op circuit of normaal rijden op circuit….etc

Dus vooral gebruik, historiek zijn toch wel de belangrijkste factoren! Onlangs nog naar een xkr cab gaan kijken met weinig km, perfect meneer, totdat ik aankwam…stond al maaaanden stil en onderhoud was geleden sinds de brave hem gekocht had….tuuurlijk goed onderhouden???? neen dank u…

Een turbo of 4s met weinig km zal duurder zijn en daarom niet beter onderhouden! Als je hem gebruikt komen er ook km op en zal de duurdere ook waarde verliezen tov een goedkopere met veel meer km (zoals die van mush). Komen er hier nog x-aantal bij maakt het niet uit, die heeft de drop al gehad in prijs.

Wil je een collectie auto => duurder en weinig km => garage madam :sleep:
                        wil je een rijders auto => meer km en goed onderhouden => :driver:

0
                        S2

150K km teveel? Die is net ingereden 🙂 Dan zal die van Mush zeker niet in aanmerking komen 🙂

Maar de km-stand zegt eigenlijk zo weinig. Liever een goed onderhouden exemplaar met 200K km dan een afgeragde wagen zonder onderhoudshistorie met 100K km

Dus staar je niet blind op de km-stand. Ga de wagen bekijken, voelen en misschien wel rijden en maak je eigen oordeel over de wagen.

0

[quote=”Mushroom” post=127092]Hmmm, ik kan verkeerd zijn maar het blok in de 4S is -dacht ik- afgeleid van de 3.4 terwijl het blok uit de Turbo afgeleid is uit het 993-blok en dus bullet proof zou moeten zijn.
                            Zoals ik al zei, ik kan er tegen zitten 😉
                            Maar dit gezegd zijnde is het blok van de 4S imo verre van slecht ;)[/quote]
                            Voor zover ik ook al de hele historie heb gelezen zou de turbo zijn motor idd nog danken uit oudere betrouwbare modellen en ook van de GT2 enzo.. heb er ergens een artikel over gelezen.

Waar staat jouw 4S te koop Mush?

En die Turbo in het waals gedeelte heeft me nét iets teveel km’s al gegeten.

0

Hmmm, ik kan verkeerd zijn maar het blok in de 4S is -dacht ik- afgeleid van de 3.4 terwijl het blok uit de Turbo afgeleid is uit het 993-blok en dus bullet proof zou moeten zijn.
                              Zoals ik al zei, ik kan er tegen zitten 😉
                              Maar dit gezegd zijnde is het blok van de 4S imo verre van slecht 😉

0

Zowiezo gaan voor een 4S! Is veel mooier dan de Turbo (of dat is mijn mening allesinds).

De blok is trouwens identiek aan het Turbo-blok, alleen zonder de turbo’s dan. 🙄
                                Dus kwa betrouwbaarheid zit je wel goed. 😉 Al de rest is ook identiek bij mijn weten:
                                hetzelfde AWD systeem, spoorbreedte, ophanging,… Het is gewoon een Turbo zonder turbo. :mrgreen:
                                Maar wel met een zaaalige lichtbalk in haar poep verwerkt. *luv

0

Voor zover ik weet (en ondervind) is de 3.6 vd 4S zeer degelijk. (De 3.4 was anders!)
                                  Een Turbo is idd sneller (100PK meer) maar op de meeste vlakken duurder, al is het ook een zalige wagen.
                                  Je gaat toch zelf de keuze moeten maken! 😉
                                  De 4S van Mush staat te koop voor een prijsje en anders moet je ook eens bij Van Beurden in Retie gaan kijken.
                                  Hier staat van prijs een interessante Turbo : http://nl.autoscout24.be/Details.aspx?id=229245388&cd=634984428810000000&asrc=st|fs

0
                                15 reacties aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 45)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.