ABS onderhoud, reparatie of vervanging?

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 964 ABS onderhoud, reparatie of vervanging?

  • Maker
    Discussie
  • Heb getracht de lekkage remvloeistof te traceren, het lijkt er ernstig op dat het direct uit de ABS komt. :think:

    Sinds zondag ook een stevige rammel/rinkel hoorbaar op de kasseien, halverwege de rit gebeurd waarschijnlijk, heb een tik of een kort ggg geluid gehoord (alsof je met je bodemplaten een schaafje maakt) daarna rinkelen/rammelen (alsof het uit de deur kwam, zoals een stevig rammelend raammechanisme waar geen spanning op staat bij een hobbeltjesweg).

    De vraag:
    – Heeft iemand weleens problemen met z’n ABS (Bosch) gehad zoals omschreven? :coolness:
    – Zo ja, valt er wat te repareren of onderhouden of moet er een nieuwe in? :censored:

    Het schijnt weinig of niet voor te komen bij de 964 … :wtf:

    Ja ja mannen, het leven van een WTL gaat niet alleen maar over rozen, er ging gisteren zelfs een vlinder op zitten, maar dat kan ook aan de bloemetjes shampoo liggen. :mrgreen:

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • Drukschakelaar 964, Saab 9000 en Land Rover Defender identiek?

      P-Broeder Ghost maakte me erop opmerkzaam dat de Land Rover Defender mogelijk met hetzelfde ABS systeem is toegerust als de 964. Dat is natuurlijk interessant, en ben even gaan snuffelen. Zouden de onderstaande drukschakelaars daadwerkelijk identiek zijn? :think:

      http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-964-1993-964-carrera-2-cabrio-manuele-bak-5-versnellingen/M227/remmen/abs/B549/hydraulische-remeenheid-abs-accumulator-abs-pomp-drukschakelaar-abs-pomp/I2346/drukschakelaar-niet-voor-turbo-en-4s/P47240

      http://www.eeuroparts.com/Parts/9013/ABS-Pressure-Monitor-8994071/

      :popcorn:

      0

        Dank Stef :up: ,maar vooralsnog niet nodig. Het ABS systeem is weer compleet. We hebben reeds een nieuwe drukschakelaar in de pomp gestoken. De oude drukschakelaar had het begeven. Vandaag verder met kuisen en aanstonds de pomp weer terug monteren, het weekend afvullen/ontluchten.

        Btw, eerder gaf ik aan dat die drukschakelaar scheef in de pomp zit door een ‘persoonlijke Lullo fout’, maar dat schijnt mee te vallen, die drukschakelaar hoort er blijkbaar scheef in te zitten. :coolness:

        PS. Voor de statistiek: de 964 WTL is altijd cabrio C2, de 964 Jubi is altijd coupe C4.

        Fotootjes voor (1-2) en na het vervangen (3-4) van de drukschakelaar in de pomp (zie ‘normale’ scheve stand):

        IMG_0657.jpg

        IMG_0659.jpg

        IMG_0662.jpg

        IMG_0666.jpg

        0

          Is het een C2 of C4?

          Heb nog een ABS pomp liggen voor een C4. Lekt niet maar zit een elektronische fout op.
          Misschien dat je de elektronica kan overzetten en van de 2 slechte 1 goede maken?

          Indien interesse mag je ze komen halen…

          0

            Super dank voor het meedenken mannen. :up:

            Die 2e lijkt er inderdaad ernstig op. Op de originele unit staat Bosch 0265 200 046. Alhoewel er bij Rose Passion 2 verschillende nummers worden gehanteerd (een aparte voor de WTL: niet meer leverbaar), schijnt het toch zo te zijn dat de smalle 964 en de WTL met hetzelfde ABS systeem zijn toegerust. Ik ben wel razend benieuwd of de 928 dan ook over hetzelfde ABS-systeem beschikt? Kunnen de 964 en 928 rijders staven dat we allen hetzelfde ABS systeem hebben? -> foto’s volgen.

            Nieuwe tussenstand: Ik ben geen techneut eeej mannen, maar wil het allemaal wel graag weten en doe ook maar m’n best. Pemig, die hele kofferbak zit vol met ABS spullen … ik begin te snappen hoe het systeem werkt en wat er allemaal bij hoort.

            Gelukkig blijkt er niks aan de hand te zijn met de Unit (duur geintje). We hadden hier gisteren al wel een precies dezelfde reserve met originele serienummer, die er direct in had gekund, maar niet nodig dus.

            Wat dan wel? Het blijkt de drukschakelaar van de pomp te zijn (die vooraan in de kofferbak zit, foto’s volgen), dat is gelukkig een heel ander kostenplaatje, maar kan ook nog tegen vallen als de pomp beschadigd is.

            Op een of andere onwaarschijnlijke manier (misschien een keertje te driftig de thuiskomer eruit gehaald: het riekt weer ernstig naar een persoonlijke Lullo fout :bounce: ) heeft de drukschakelaar een opdonder gehad waardoor hij ‘dwars’ in de pomp is komen te zitten en het zootje blijkbaar uiteindelijk gescheurd is. Zondag dus blijkbaar mazzel gehad met thuis komen, heb daar dan dus aardig lang mee rond gereden en dan thuis stuk gaan tijdens een wasbeurt :respect2: :respect2: :respect2: !!

            Ik ga vandaag eerst de gehele kofferbak grondig kuisen om alle restant vloeistoftroep te verwijderen. Het weekend wordt de pomp gedemonteerd en gaan we trachten de drukschakelaar eruit te krijgen zonder de pomp te beschadigen. Hoop dat dat lukt. We hebben eventueel een nieuwe pomp klaar liggen maar hoop die niet vooralsnog niet nodig te hebben. Ook de nieuwe drukschakelaar is reeds voorhanden, met een beetje mazzel krijgen we de ABS het weekend of begin volgende week weer helemaal top en origineel. :happydance:

            http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-964-1993-964-carrera-2-cabrio-manuele-bak-5-versnellingen/M227/remmen/abs/B549/hydraulische-remeenheid-abs-accumulator-abs-pomp-drukschakelaar-abs-pomp/I2346/drukschakelaar-niet-voor-turbo-en-4s/P47240

            0

              Dat nummer is blijkbaar gewijzigd naar 964618119 X

              http://www.autoatlanta.com/results.php?partnumber2=928%20355%20955%2000

              http://www.autoatlanta.com/results.php?partnumber2=964618119 X

              ik vermoed dat die gewoon de beide vorige units vervangt ?

              0

                Deze nummers komen van de PET van Porsche :popcorn:
                Het zou me verwonderen dat je deze niet meer kan bestellen via het originele circuit.

                Maar zoals jezelf aangeeft, best eerst een grondige diagnose stellen.

                0

                  Eerst maar met zekerheid het probleem vaststellen (vandaag), daarna bekijken wat de opties zijn.

                  Meanwhile, Bert als ik het zo lees, schijnt het dat onderdeelnummers soms wijzigen in de loop der tijd. Dat het kan zijn dat de unit eventueel nog wel nieuw beschikbaar is, maar niet meer met het oude serienummer. Dat zou al prettig wezen. We willen wel origineel blijven!

                  0

                    @Mart

                    Ik vermoed dat je 1 van volgende nummers nodig hebt.

                    A928 355 955 00 Bwj. -91 turbo/ look
                    928 355 955 00 turbo/ look

                    Heb je het al eens geprobeerd via het officiële circuit?

                    0

                      Heb dus zwaar het vermoeden dat het de Hydraulische eenheid (M491) betreft die problemen geeft. Specifiek WTL zo het lijkt.

                      http://www.rosepassion.com/nl/cat/porsche-964-1993-964-carrera-2-cabrio-manuele-bak-5-versnellingen/M227/remmen/abs/B549/hydraulische-remeenheid-abs-accumulator-abs-pomp-drukschakelaar-abs-pomp/I2346/hydraulische-eenheid/P43242

                      Stel nu dat deze het is en dus niet meer leverbaar is bij Rosepassion:
                      – Is er dan elders nog een nieuwe verkrijgbaar?
                      – Of zouden ze te repareren zijn?
                      – Of zou je het kunnen vervangen door die andere algemene 964 Unit?
                      – Waarom heeft de WTL eigenlijk een andere ABS unit dan de smalle 964?

                      0

                        Het lijkt erop dat de WTL er een ander ABS systeem in heeft liggen dan de 964. Ik hoop dat het een kwestie van een vergaan rubbertje is, anders zou m’n seizoen weleens zeer vroegtijdig ten einde kunnen komen … 😕

                        0

                          Dank voor de feedback mannen!

                          Tsja, jammer genoeg zijn de remleidingen en aansluitingen (volgens mij) allen droog, zien er zeer goed uit en zijn goed aangesloten. De proof is denk als er eentje op het rempedaal drukt (of draaiende motor) en de ander met de neus in de kofferbak kijkt. Met druk erop gaat het er wel uit komen en gaan we het wel zien.

                          We gaan er vandaag even verder naar kijken, met een beetje mazzel valt het mee, een 2e handse zou inderdaad ook nog goed moeten kunnen aangezien ze niet of nauwelijks stuk gaan. Misschien hangt er vandaag alweer een andere in. Zou tof wezen!

                          Heb het idee dat ie lekt daar waar het liggend deel (met de electronica er bovenop) aansluit op het staande deel van de ABS. Ik weet niks van ABS, maar dat kan nooit lang meer duren. En wellicht had het gerammel niets met de ABS te maken. Dus voor de zekerheid ook maar de linker portier van binnen bekijken of er niets is losgeschoten. Eerst ABS demonteren en er mee rammelen of we wat horen … :bounce:

                          Wordt vervolgd …

                          ps. Ben sinds lange tijd wheellose op het moment, de Jeep heeft ook een probleem, hopelijk slechts een vuile koelwater sensor (automaat met nu 2000 toeren minimaal, waar ca 400 normaal is). En dat met een 4 liter, dan wordt je dus gelanceerd als je hem in de versnelling zet. Is wat lastig rijden, vooral het inparkeren …

                          Op de fiets is alles eigenlijk net te ver, zekers voor een ouwerwetse wielrenfiets zonder spatborden met dikke regen buiten. Eerst zelf maar es proberen het te fiksen, met het risico dat ie dalijk helemaal niet meer rijdt … :bounce: :bounce: :bounce: :mrgreen:

                          0

                            zou eerder eens kijken naar het remvloeistof reservoir of de kunstof aanvoerleidingen naar de hoofdrempomp

                            0

                              ABS pomp kan je wel vinden 2e hands bij de gekende slopers als die de oorzaak is, maar ook eens eerst de aansluiting van de remleidingen er naartoe testen of die niet lekken en misschien het probleem veroorzaken … bij draaiende motor eens kijken of je een lek vindt, de pomp bouwt dan druk op

                              0
                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.