Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › accu
- Dit onderwerp bevat 31 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 2 maanden geleden door
yoran.soubry.
-
MakerDiscussie
-
MakerDiscussie
-
[quote=”Setakira”:2we84ylc] dat batterij in totaal 3x volledig leeg geweest is wegens vergetelheid of familielid die stroomkabel had uitgetrokken. [/quote]
1 x volledig leeg laten lopen is al genoeg om een accu zijn totale capaciteit drastisch te verminderen
dat ie dus na 3x naar de kl is , zal dan echt niet aan de druppellader liggen
Ah dan zal ik vorig jaar waarschijnlijk pech gehad hebben?
Batterij hing al meer dan een jaar aan de druppellader (als ik er niet mee aan het rijden was natuurlijk) in winter (30 op 31 dagen) dus meer dan in zomer. Toch in juni vorig jaar wilde de batterij niet meer volledig opladen en zelfs na een lange rit wilde wagen niet meer zelf starten.
Batterij had beetje kook-symptomen zei verkoper, dachten dat oorzaak druppellader was (heb er ééntje van Porsche sinds dag 1 dat ik er mee rij) maar ik moet wel toegeven dat batterij in totaal 3x volledig leeg geweest is wegens vergetelheid of familielid die stroomkabel had uitgetrokken. Nu ja ze is in garantie vervangen geweest, was misschien toch een slecht gefabriceerde…in tegenstelling met wat vaak nog gedacht wordt, kan het geen kwaad om een druppellader lang te laten aanliggen, soms zelfs een hele winter!
Bij de oudere, klassieke batterijladers werd er continu (snel!) geladen, wat inderdaad voor problemen kon zorgen indien de batterij te lang aanligt. Bij de moderne druppellader zal het toestel, eens de maximale laadcapaciteit bereikt is, “rijgedrag simuleren” door de batterij vanaf dan continu te laten verrbuiken en dan weer opladen. (je kan dus inderdaad ‘pech’ hebben van net op een moment te willen afkoppelen dat het toestel de batterij een beetje aan het afladen was, maar daarvoor dienen ook de lichtjes die de batterijspanning weergeven).
Geen angst dus als je de hele winter bvb een collectiestuk wil laten aanliggen waar je tijdens de wintermaanden niet mee buiten wil komen, kan in principe geen kwaad.. Wij hebben indertijd, toen ik nog bij Bimoto werkte, personen gehad die de moto elke winter de hele winter aanlegden aan de druppeltellers, en die gemiddeld 7 Ã 8 jaar met de (kleine!) motobatterij deden, daar waar klanten die dit niet deden vaak reeds na 2 of drie winters al problemen begonnen te krijgen met de batterij. (voor wie dat eens wil zien, ik denk trouwens dat de druppeltellers op de website van http://www.bimoto.be staan? Zijn van het merk Optimate… is een prijs-kwalitatief goed merk)
Een extra ‘tip’ wat batterijcentrales betreft, koop nooit batterijen in Auto 5 centrers en dergelijke, waar de batterij al opgevuld in de rekken staat, misschien al voor maanden of wie weet langer! Een batterij wordt best meteen voor gebruik opgevuld, want anders begint ze al veel van haar kwaliteit te verliezen!! Je kan in zo’n center dus een batterij kopen die er misschien al meer dan een jaar staat, als het een minder courant type is! (normaal dienen zij een sticker aan te brengen met de datum van opvulling erop… maar je raadt het al… de meesten ‘vergeten’ dit te doen… Enkel dus een batterij kopen indien ze nog droog staat, en de vloeistof bvb ook in een aparte vulling bijgeleverd wordt. Om die reden zijn dus ook die maintenancefree batterijen beter te vermijden, indien je er lang mee wil doen!
[quote=”Luke”:36hc226l][quote=”stefx911″:36hc226l]Mijne gekocht in de batterij centrale. Daar hebben ze ineens een fiche aan de batterij gekoppeld waarop ik dan de druppel lader kan hangen. zeer proper gedaan.
Ook iets van een 50€ betaald en gratis plaatsing[/quote]heb je daar een foto van?[/quote]
Neen. Wagen staat nu bij mijn garagist om hem in orde te zetten voor de nieuwe eigenaar. Moet een olieleiding vervangen worden. Dus geen mogelijkheid om snel even een foto te maken.
Is gewoon een fiche die ne naast de zekeringkast in de koffer zit.
Ze vragen waar je graag de fiche hebt bij installatie.
Bij de lader zit dan ook nog een verloopstukje met de standaard batterij klemmen…[quote=”stefx911″:33b8t0ox]Mijne gekocht in de batterij centrale. Daar hebben ze ineens een fiche aan de batterij gekoppeld waarop ik dan de druppel lader kan hangen. zeer proper gedaan.
Ook iets van een 50€ betaald en gratis plaatsing[/quote]heb je daar een foto van?
[quote=”Luke”:2b05gadx]heb helaas geen stroom in mn garagebox,
zo’n systeem bestaat dus niet met n “sigarettenplug” [size=59:2b05gadx]of hoe heet zoiets[/size]?[/quote]Toch wel,de druppellader van Porsche maar je hebt wel een stopcontact nodig voor de stroomvoorziening.
Mijne gekocht in de batterij centrale. Daar hebben ze ineens een fiche aan de batterij gekoppeld waarop ik dan de druppel lader kan hangen. zeer proper gedaan.
Ook iets van een 50€ betaald en gratis plaatsing[quote=”ferdy”:2pz8tsq3]ALLEN NAAR [size=150:2pz8tsq3]DE LIDL [/size]OP 31/10
http://www.lidl.be/be/home_nl.nsf/pages/c.o.20071101.p.Autobatterijlader
Yvan[/quote]
hey, goede tip ❗
heb helaas geen stroom in mn garagebox,
zo’n systeem bestaat dus niet met n “sigarettenplug” [size=59:2pz8tsq3]of hoe heet zoiets[/size]?ALLEN NAAR [size=150:3vilsfmc]DE LIDL [/size]OP 31/10
http://www.lidl.be/be/home_nl.nsf/pages/c.o.20071101.p.Autobatterijlader
Yvan
[quote=”Setakira”:3kluqst6]Ja hier ook wekelijks een paar uur aanhangen, niet teveel, heb timer ertussen staan om het niet te vergeten 🙂
Gewoon de originele druppellader van Porsche is veiligste om zeker te zijn en kost niet zo veel 50euro dacht ik?[/quote]
Heb vorige week een nieuwe druppellader bij porsche gehaald – 56,00€.Zal waarschijnlijk wel toeval zijn maar de vorige had de geest gegeven na iets meer dan 1 jaar.
CTEK XS800 – € 46 – Elektronische en automatsche druppellader, na 2 dagen groen licht en daarna afwisselend rood/groen.
http://www.ctek.seYvan
Ja hier ook wekelijks een paar uur aanhangen, niet teveel, heb timer ertussen staan om het niet te vergeten 🙂
Gewoon de originele druppellader van Porsche is veiligste om zeker te zijn en kost niet zo veel 50euro dacht ik?
Elke maand twee dagen aan de druppel lader.
Constant is ook niet goedAdvies van een grote batterijcentrale
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.