advies gevraagd schuurvondst Porsche 911S 1977

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 advies gevraagd schuurvondst Porsche 911S 1977

  • Maker
    Discussie

  • Anoniem

      Hallo iedereen,

      Een collega van mijn vrouw heeft blijkbaar nog een 911S 2.7 van 1977 in de schuur staan. De wagen is 15 jaar geleden ingevoerd uit Amerika en staat sinds een jaar of 5 stof te vangen. Heeft daarvoor zonder problemen gereden maar echt veel kilometers heeft hij er niet mee gedaan.

      Ik weet dat de wagen geen collectors item is : de scary 2.7 motor (met 5 vinnen), een targa, ex usa en overspoten (door de huidige eigenaar). De wagen was origineel emerald green (van wat ik kan zien in motorcompartiment en bagageruimte) en is nu Minerva blue. Heeft een volleder lichtbruin interieur dat nog wel in goede staat is en vooral, is roestvrij.

      De wagen staat niet te koop ofzo maar ik vind het doodzonde dat die daar staat weg te kwijnen. De eigenaar heeft me gezegd dat als ik de wagen proper (zal een klus worden) en terug rijklaar krijg dat hij hem terug zal verzekeren en inschrijven en dat ik hem wel onder mijn hoede mag nemen om hem “levend” te houden. De eigenaar heeft ook nog een dikke map liggen met documentatie, onderhoud etc en die krijg ik van de week want daar moest hij nog achter zoeken.

      Sorry voor de lange intro en hier komen de vragen.

      1.Hoe start ik de wagen terug op zonder teveel risico’s, ik dacht zelf aan

      a. Oude benzine verwijderen. Hoe ? Gewoon tank uitbouwen en uitkappen ?
      b. Nieuwe lucht, benzine en oliefilter steken
      c. Nieuwe bougies steken
      d. Distributiekap nakijken. Hoe ?
      e. Wat met de oude olie ? Gewoon aflaten ? Zal wel even duren want koud.
      f. Nieuwe olie steken. Welke en hoeveel (minimum hoeveelheid en
      daarna peilen als hij draait). Zou ik best nadat de wagen warm is
      de olie terug aflaten en nogmaals nieuwe steken ? Zo een beetje flushen
      als het ware ?
      g. Nieuwe batterij steken (oude is toch kapot)
      h. Zal ik best de wagen ergens bij garagist binnendoen om af te stellen
      ofzo (enige suggestie in omgeving Westerlo? Mss iemand van het forum
      die die motoren goed kent ?)

      2. Mocht de motor gedraaid hebben denk ik dat de tweede stap de remmen en de banden
      zullen zijn. Ik dacht zelf aan :

      a. Remklauwen demonteren
      b. Kuizen met remreiniger ?
      c. Nieuwe blokken steken
      d. Nieuwe remolie

      3. Hoe kan men zien of de motor enige modificatie heeft gehad zoals de befaamde
      pop-off valve of kettingspanners of steken ze die enkel op de SC ?

      Wat denken jullie ? Zit ik een beetje in goede richting ? Alle hulp en suggestie welkom !
      In bijlage een foto van het motorcompartiment (by the way is die oliekoeler standaard of nadien bijgeplaatst ?) Had dit zelf nog nooit gezien. Mss omdat de wagen in het warme florida heeft rondgereden ? ook nog foto van de velgen. Beetje gepikkeld maar er niet volledig door denk ik

      Alvast bedankt
      Dakke

      IMG_3698.JPG

      IMG_3703.JPG

    9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
    • Anoniem

        [quote=”Gette” post=95424][quote=”vawilliam2003″ post=95418]Niet dat ik er zoveel van weet maar heb hier wel interesse in :D[/quote]

        Volgend project ?? ;)[/quote]

        Neen hoor 😀
        Gewoon interesse in het heropstarten van iets dat al een tijdje stilstaat.

          😯
          rechtover mijn deur is er een kasteel met een grote schuur, denk dat ik ook eens ga vragen of ik eens binnen mag kijken, lijkt me leuk zo’n schuurvondst.
          off/on topic: laatst stond er op kapaza een gele 911 als schuurvondst te koop maar was zeer vlug weg… weet iemand wat meer?

          Anoniem

            [quote=”vawilliam2003″ post=95418]Best ook de motor met de hand enkele toeren draaien voordat je probeert te starten.
            Zo weet je zeker dat alles nog los zit, eventueel eerst wat WD40 in de cilinders spuiten.
            Dan starten met startmotor met afgekoppelde bobine. Zo kan je de motor al terug doorsmeren met motorolie. Doe dit tot je je de oliedrukmeter in beweging ziet komen.
            Dan kan je beginnen starten met ontsteking.
            Doe dit met verse benzine, je kan de tank makkelijk aflaten langs onderkant.
            Succes, ik ga dit verder volgen. Ik ben van Geel/Zammel, wil gerust eens komen meeekijken 😀
            Niet dat ik er zoveel van weet maar heb hier wel interesse in :D[/quote]

            da klinkt al ingewikkeld 😉

            geel/zammel is wel héél dichtbij, ik woon in de buurt van het stadion en de wagen staat ook hier in de buurt. Ik zal eens beginnen met poetsen en alle stofnetten verwijderen in en rond de auto…

              [quote=”vawilliam2003″ post=95418]Niet dat ik er zoveel van weet maar heb hier wel interesse in :D[/quote]

              Volgend project ?? 😉

              Anoniem

                Best ook de motor met de hand enkele toeren draaien voordat je probeert te starten.
                Zo weet je zeker dat alles nog los zit, eventueel eerst wat WD40 in de cilinders spuiten.
                Dan starten met startmotor met afgekoppelde bobine. Zo kan je de motor al terug doorsmeren met motorolie. Doe dit tot je je de oliedrukmeter in beweging ziet komen.
                Dan kan je beginnen starten met ontsteking.
                Doe dit met verse benzine, je kan de tank makkelijk aflaten langs onderkant.
                Succes, ik ga dit verder volgen. Ik ben van Geel/Zammel, wil gerust eens komen meeekijken 😀
                Niet dat ik er zoveel van weet maar heb hier wel interesse in 😀

                Wim

                  De beugel links zal van de luchtpomp geweest zijn, hebben vele Amerikanen vanwege de luchtemissie regeling.

                  De magnesium helften van de motor kun je als hij gereviseerd gaat worden terug laten verdichten, is het zweten en lekken ook verleden tijd.
                  Dit komt gewoon door de jaren, en daardoor word magnesium poreus.

                    Mijne maat heeft nen 2.7 van 1976, maar het Europese model. Hij heeft deze zelf ook +/- 15 jaar en staat ondertussen ook al een achttal jaren stil met als gevolg dat de motor één grote zeef is. Olie loopt er langs alle kanten uit.
                    De kas is volledig roestvrij maar de lak is helemaal aan’t verschrompelen, net als een appelsien.
                    Bedoeling is om deze ook terug in orde te maken tegen volgend jaar.

                    Ik lees dat je van de buurt van Westerlo bent, wij van Mol, en ik denk dat het geen probleem is als je eens naar zijn motor wilt komen kijken.

                    Anoniem

                      Thks, de airco zal niet werken want er zit geen riempje op 😉

                      Wat zou eigenlijk die beugel linksonder zijn ? Er heeft daar iets gemonteerd geweest maar wat ?

                      ps : is er iemand hier die dezelfde motor heeft maar dan proper en compleet ?

                      gr
                      Dakke

                      Wim

                        Als je handig bent zit je redelijk goed met alle handelingen.
                        Maar denk dat het injectiesysteem wel wat zal haperen na die jaren, dus als dit zo is, kun je beste een oudere vw golf monteur naar laten kijken, die zijn er goed met o de hoogte.

                        Verder is de extra oliekoeler wat jij denk van de airco, vandaar die dikke pomp rechts achter. 😉

                      9 reacties aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
                      • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.