Afgebroken schakelstang

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Afgebroken schakelstang

  • Maker
    Discussie
  • Alvorens aan de grote werken te beginnen wou ik nog eerst een aar weken genieten van het goede weer maar … er is een kink in de kabel gekomen (lees: een breuk in de schakelstang).
    De stang die de versnellingspoke met de boite verbind is afgebroken vooraan waar de poke aan de stang zit. Ik heb de stang kunnen losmaken maar kan iemand me vertellen hoe ik dat ding er uit krijg en, misschien ook even belangrijk, achteraf de nieuwe er terug in.

    Mijn bestellijstje van Jomaparts begint echt wel lang te worden…

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
    • Het is gelukt! Nieuw gaatje geboord kort genoeg tegen het einde van de stang en hopelijk niet te kort 😐 .
      daarstraks nog snel de wagen een beetje terug in elkaar gestoken (wel niet helemaal) want morgen komt een expert voor een waardebepaling. Ben benieuwd. :first:

        Straf gedaan! Enkel jammer van het inschattingsfoutje :mrgreen:

        Kudos!

          een update
          gaatje geboord, vijsje er in en … het kan werken maar ik heb mijn gaatie iets te ver naar achter geboord waardoor de vijs tegen de teflon ring komt. gevolg, nieuw gaatje boren 🙂
          Het komt dus zeker goed (als tijdelijke oplossing).
          Bedankt voor de tip Wim.

          Attachments:
          • IMG_0876.jpg

            Gisterenavond nog eens uitgebreide pogingen gedaan om de schakelstang er uit te halen via de opening van de handrem. ik heb hem er voor +/- 30cm kunnen uitschuiven maar eens je verder wil lijkt me dit onmogelijk zonder ergens schade toe te brengen, en dan zit de nieuwe er n og niet in….
            ik ga dus voor de tijdelijke oplossing kiezen en dus een gaatje boren (als ik hem terug gemonteerd krijg 😕
            met een bettje geluk moet dit kunnen tegen het einde van deze week en dan geef ik opnieuw een update

              Vind ik heel vreemd Wim… ik ga niet zeggen dat het eenvoudig is maar het gaat dus wel…

              Wim

                Vandaag ook nog eens geprobeerd met een Porsche die bij ons staat en waar de stang er los in ligt, want die eigenaar kreeg hem er ook niet uit.
                Dus koppelstukken en alles zijn eraf, en wat denk je na alle manieren geprobeerd te hebben………….. 👿

                Dus Johan, je zult slimmer/handiger zijn als ik. :mrgreen: :first:

                  Het koppelstuk achteraan moet er ook af uiteraard…

                  Je moet een beetje draaien met de stang want er zit een knik in en achteraan in de richting van 1 van de 2 zitjes proberen te richten. Rechtdoor naar achter krijg je ze er niet uit, moet schuin werken en mogelijk het zitje een beetje naar beneden duwen (op de mousse duwen).

                  Als het stuk gerepareerd is haal je de L vooraan eraf (inbusboutje), je steekt de stang er terug in, door de teflon bus en dan monteer je die L terug.

                    Ik zal het zeker nog eens proberen alvorens ik een andere oplossing probeer maar ik mis zo toch op het eerste zicht een aantal centimeters hoor.
                    Moet ik op iets speciaal letten of nog iets anders weg doen of opzij zetten (behalve de handrem dan)?

                      Lukt ook met het interieur erin om de schakelstang eruit te halen, in het verleden ook reeds gedaan…

                        Mij is het dus ook niet gelukt om het via de opening van de handrem te doen. in afstand zou het kunnen lukken maar ik kan hem niet schuin genoeg houden om hem door de opening te krijgen.
                        Het boren lijkt mij idd een mogelijke optie, misschien dat ik dat eens probeer als tijdelijke oplossing. In de winter wil ik er trouwens toch eens werk van maken om het ene en het andere eens in orde te brengen en dan kan ik nu misschien nog genieten van de paar mooie dagen die ons resten.

                        Alvast bedankt voor de tips en natuurlijk laat ik weten wat het resultaat is.

                        Wim

                          Is mij nooit gelukt zoals jij schrijft Johan, maar komt dan dit door de afwezigheid van je interieur dat dit net lukt, want ik kom elke keer bijna 5cm tekort op de manier zoals jij schrijft. 😐

                            Exact hetzelfde voor gehad in 2010 op mijn vorige rallywagen (911 SC).

                            Gebeurde tijdens de Bianchi rally… stang er vlug uitgehaald (gaat zeer vlot, achteraan los doen, handrem uitbouwen en stang eruit schuiven langs het gat van de handrem… geraak je er net uit voor de achterste opstaande kant aan de achterzitjes), dan ter plekke in de servicezone gelast en terug gemonteerd… binnen de 30min. servicetijd waren we terug de baan op.

                            Wim

                              Je uitleg klopte wel hoor, en dacht al dat het dit probleem was.
                              Maar de stang zou je kunnen lassen, maar waarschijnlijk niet de ruimte om het mooi af te slijpen, dus dat gaat moeilijk worden om dit mooi passend te maken.

                              Als optie zou je ook het er opnieuw kunnen overschuiven en een nieuw gaatje boren, maasr dan volledig door, en daar dan een lange bout met moer doorsteken, maar zal dan wel voor tijdelijk zijn, en natuurlijk is dit een beetje beun werk, maar je zou voor even uit de brand zijn.

                              Het beste is inderdaad om de motor en bak eruit te halen in een keer, werkt het makkelijkst, en dan de stang te vervangen door een gebruikt exemplaar.
                              Dan weet je zeker dat alles weer is zoals het hoort, want als ik het zo zie, is er al eens aan gelast, want daar hoort normaal een taps imbus boutje je zitten om het te centreren en vast te zetten.

                              Let wel op als je dit vervangt, dat je daarna de bak opnieuw af moet stellen, want zal altijd iets verschil inzitten tegenover de oude versleten stang.

                                Kan je het ni tijdelijk laten puntlassen? Mss kan het niet maar proberen waard! Als de motor er dan es uit moet voor groot onderhoud of koppeling of….. Kan je het altijd nog laten veranderen?

                                  Zou idd kunnen helpen want ik merk aan de reacties dat er iets in mijnen uitleg ni klopt
                                  Je ziet dus de buis, deze is gebarsten waardoor het andere stuk (L-stuk) er niet meer in vasthoud. Ik heb de buis wel terug moeten toenijpen om ze door de teflon geleiding te krijgen.

                                  Op de foto klopt de verhouding van het L-stuk niet met de buis maar dat is gewoon omdat ik deze korter bij de lens hield.

                                  Attachments:
                                  • P1000611.JPG
                                  • P1000609.JPG
                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 20)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.