afgebroken schroeven in motorblok 911 SC wartewisselaars

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 afgebroken schroeven in motorblok 911 SC wartewisselaars

  • Maker
    Discussie
  • Ben van het weekend bezig geweest met m’n oude warmtewisselaars er onderuit te halen, want deze waren zo rot als iets.

    Allemaal goed en wel, maar volgens mij waren dit nog steeds de eerste exemplaren, want ze waren echt ROT en halfweggeroest. Enig probleem was bij het losdraaien van de warmtewisselaars waar ze aan het motorblokbevestigd staan.
    Hier heb je per uitlaatgat 2 uitstekende bouten die in het motorblok zitten gedraaid, waar je met behulp van schroeven je uitlaat/warmtewisselaars op de motor houdt.

    Hiervan zijn er enige afgebroken, maar met nog wel een paar cm’s draad, maar niet meer voldoende om m’n potten mee te bevestigen. DUS nu is de vraag hoe krijgen we die er het beste uit, om er terug nieuwe bouten in te draaien.

    Ik had gedacht van er per bout 2 moeren op te draaien, vast te lassen en zo proberen de boutjes uit het blok te draaien. Maar ik vermoed dat ze dan gaan afbreken aan het blok. Iemand een beter idee? Want als ze afbreken is het uitboren en terug draad tappen.

    Groetjes,

    S.

13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
    • Een trucje uit de oude doos van RSR Motors is vrij simpel.
      Als er nog een stukje uit steekt draai je daar een moer op en dan las je deze vast in het midden zodat de moer en het draad stuk aan elkaar hangen. Als je nu een goed maar wel een goede dop zal deze in 90% van de gevallen los komen. Als deze nog niet los komt dan verwarm je het blok rond het draadstuk heel zachtjes en probeer je weer. Vergeet niet als hij los komt hem per toer een vierde terug te draaien zodat hij weer niet vast komt te zitten. Als alles gelijk met het blok af is dan is er ook geen probleem, er bestaat een set van Facom die speciaal is ontworpen om deze zaken los te krijgen.

        ok dus het bevriezen van de schroeven is a no go situation.. 😥
        Goed om te weten, zal ik het ook nooit proberen. :mrgreen:

        Wim

          Voor je bouten, moeren en tap einden bevestigt in het blok, even insmeren met hitte bestendig grafiet vet 500 gr.
          Heb je nadien nooit geen last al ze weer eens los moeten.

          Tip > gebruik voor de uitlaat te monteren altijd moeren die van koper zijn.

            😆 juist dit heb ik ook geprobeerd ,maar dit werkte totaal niet . 😈

            Anoniem

              Dat bestaat idd maar ik heb de indruk dat het veel beter werkt op de handleiding dan op een motorblok . 😡

                UPDATE: verwarming doet het lekker. Van het weekend al een kokend ritje gemaakt in m’n coupé. En dan zeggen ze dat Porsche geen verwarming heeft! 8)

                Ik heb me laten wijsmaken na de werken dat er blijkbaar producten bestaan dien die bouten bevriezen tot -80 graden door middel van een spuitbusje. Dit zou de bout doen krimpen, en op die manier zou hij zowiezo loskomen, verroest of niet. Iemand ervaring mee?

                Anders gebruik ik dit wel eens de volgende keer als’k nog eens kachelpotten moet vervangen.

                  hebben er moeren opgelast, warmgestookt, tikken op gegeven, maar bleef gewoon telkens terug afbreken.

                  Gaten zijn nu uitgeboord, en we waren er zelf al opgekomen om van de oude potten de bevestiging af te slijpen, zodat we al niet te ver wegkonden uitschuiven met onze boor.
                  in ééntje zit al terug draad getapt. Maar dat tooltje zou wel handig zijn geweest om ze perfect recht uit te boren. Maar het komt wel in orde denk ik.

                  wel een ambetant en tijdrovend jobke, al een paar avonden aan gesleten tot nu toe. Zondag het vervolg, hopelijk bolt hij dan terug MET verwarming 8)

                  gr,
                  S.

                      en als je toch moet gaan boren
                      zou ik van een oude warmtewisselaar een stuk afslijpen en de bestiging tegen het blok terug schroeven , als dit nog kan en dan pas boren om er niet naast te boren , khoop da ge dit begrijpt wat ik bedoel

                        Ik zou ze oplassen zoals gezecht hierboven en dan als ze nog warmstaan op de kop van de afgebroken bout tikken met een hamer en zo deze voorzichtig los draaien .Zo heb ik de mijne enkele jaren terug uit mijn SC losgekregen zonder te moeten uitboren en nieuwe draad te tappen .Veel succes !

                          Ok, geen extra supertips blijkbaar boven op diegene die we al hebben toegepast en nog gaan doen.. Jammer..
                          Heb reeds een week ervoor elke dag al WD40 er opgespoten.. Resultaat is nu 5 afgebroken van de 12. Maar uitboren doe ik liever niet, maar we zullen zien.
                          Ik was er al niet zo tuc op om die blok te verwarmen met een brandertje, omdat hij van alu is dacht’k, met gietijzeren stukken. Maar blijkbaar hebben jullie ook goed verwarmd.
                          Tot nu toe was het combinatie van WD40, verhitten, zachtjes proberen los te draaien.. Maar alé we zullen wel zien. Het zal waarschijnlijk ook wel terug draad tappen worden 😐

                          thnx alvast voor de reacties!

                            Ik denk dat een combinatie het beste is.

                            draai er moeren op en las ze vast, om nadien goede goede grip te hebben en de kracht makkelijk te kunnen verdelen.
                            spuit er wat kruipolie (WD-40) op en laat rustig inwerken (doe dit een een paar keer)
                            en daarna wrijf je het droog en probeer je warm te stoken om dan VOORZICHTIG wat kracht uit te oefenen op de vast gelaste moer.
                            als ze dan nog breken denk ik niet dat er een andere oplossing was om ze zonder breken los te krijgen.

                              ik zou proberen van ze warm te stoken , en dan voorzichtig los te draaien , bij heb ik het zelfde voor gehad en deze brak af 😥 , dus moetten uitboren was het eindresultaat

                            13 reacties aan het bekijken - 1 tot 13 (van in totaal 13)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.