- Dit onderwerp bevat 3 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 17 jaren, 8 maanden geleden door .
-
Discussie
-
13 maart 2007 om 19:50
Beste mensen,
deze ochtend heb ik nogmaals een poging gedaan om te carbs te balanceren, en ik denk dat het me deze keer gelukt is! Ik heb ervaring met het afstellen van mijn 2-cylindrige motorfiets, maar 6 carburatoren is nog nét ietsje moeilijker, vandaar dat ik mijn bevindingen hier eventjes neerschrijf.
Maak gerust opmerkingen op mijn werkwijze, of mijn uitleg, want ik weet niet 100% zeker of alles wat ik zeg wel waar is. Ik denk wel dat ik het correct gedaan heb. Ik heb de manier vanuit Wayne’s 101 projects genomen, en de basic settings gebruikt ergens vanop het pelican parts forum.
Hopelijk help ik hier iemand mee.
Oh ja, het is een 911T uit 1969 met volledig gereviseerde weber carburatoren.
modus operandi (in mijn eigen termen 😉 hopelijk kan iedereen volgen ) :
– beginnen met basic settings (volgens een post vanop pelican parts), met evenwel een kleine wijziging: mengselschroeven niet beginnen bij 2 draaien uit, wel 3 draaien uit, dan krijg je een armer mengsel, en heb je een meer steady ralenti om mee te spelen (als hij te rijk staat, dan keert hij niet rap terug naar zijn ralenti, zoals we gemerkt hebben, en dan blijf je maar wachten tot het zakt…en terug stijgt). De air correction screws een heel klein tikje uitdraaien van volledig in om mee te beginnen.
– de twee staafjes van de gaslink losmaken. de motor moet eerst perfect afgesteld worden zonder die staafjes.
– dan starten, en met de ralentivijzen (de 2 vooraan de carbs) de ralenti goed krijgen op ca. 1000RPM of ietsje hoger, zodat ie niet gemakkelijk stil valt, en dan links en rechts het vacuum meten: de ééne ligt hoger dan de andere? dan moet je de eene uitdraaien en de andere indraaien, en zo kom je tot een balans. In mijn geval diende ik rechts véél meer in te draaien dan links. Later meer hierover.
– dan netjes op ralenti laten draaien, en de mengselschroeven één voor één indraaien tot het RPM naar beneden gaat. net op dat moment, klein tikje terug uitdraaien. Wanneer de RPM NIET naar beneden gaat (als ie dus blijkbaar al teveel ingedraaid staat), dan moet je hem verder uitdraaien, tot het toerental begint te verhogen! Blijven verder draaien tot het RPM niet meer verhoogt, en dan ben je er ongeveer. Ondertussen regel je de ralenti wat bij zodat ie niet te hoog of te laag komt. (Dit was het geval bij de hele rechterkant, dus heb ik aan de rechterkant de drie mengselschroeven nog wat verder moeten uitdraaien, en tegelijkertijd de ralentivijs ook uitdraaien, zodat het RPM terug zakte, en tegelijkertijd de vacuum balans links-rechts terug in de motor kwam, zie hierboven, de ralentivijzen staan nu weer min of meer gelijk)
– eens je die 6 mengselschroeven hebt gedaan draait de motor echt al redelijk goed.
– dan begin je aan die 6 kleine schroefjes bovenaan: je meet het vacuum (heel rap, anders kan de motor stilvallen) op 3 carbs aan één kant, en je probeert ze alledrie ze goed mogelijk bij de hoogste te krijgen. Dit doe je door de air correction screws uit te draaien tot elke carb evenveel vacuum trekt als de hoogste. Dit doe je voor beide kanten.
– wederom ralenti goed zetten met de ralentivijzen, en nu en dan eens controleren of links en rechts ook nog altijd balans is….indien niet, links uitdraaien, rechts indraaien of vice versa.– uiteindelijk kom je uit op 6 ongeveer gelijke vacuums, en een netjes draaiende motor.
– dan pak je de gaslink-staafjes, en je zorgt ervoor dat als je ze aansluit, dat ze de ralenti NIET beinvloeden! de stokjes moeten maw perfect passen, en geen druk of trek uitoefenen op de gaskleppen. klik ze vast, en zie dat ze de beide kanten op hetzelfde moment openen, en doe een testrit.
– normaal gezien moet je nu nog een links-rechts balans doen bij 3000 RPM om zeker te zijn dat de gaslink goed is aangesloten, maar aangezien ik alleen was ging dit niet.
– oh ja, bij elke verandering nekeer een stootje gas geven om de boel te settelen.
– efkens gaan testrijden, trekt goed op, geen dipjes, geen knallen, ook op constante snelheid geen geknal.
– ralenti staat nu rond de 1000, en dat voelt wel OK.
Voila dat is het zowat, anderhalf uur heb ik erover gedaan. Indien je opmerkingen hebt, doe gerust!
mvg, jan
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.